• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 22 تیر 1399
کد مطلب : 104628
+
-

کالبدشکافی

ویترین
کالبدشکافی

رمان «کالبدشکافی» نوشته پاتریشیا کورنوِل را سحر قدیمی به فارسی برگردانده و از سوی انتشارات جهان کتاب به‌عنوان نود و یکمین عنوان از مجموعه پلیسی «نقاب» این ‌ناشر چاپ شده است. پاتریشیا کورنول دانیلز، متولد سال۱۹۵۶ در میامی فلوریداست که استعدادهای خود در زمینه نویسندگی را از مقطع دبیرستان نشان داد. او از سال۱۹۷۹ مدرک کارشناسی خود را در رشته ادبیات انگلیسی گرفت و مشغول به‌کار روزنامه‌نگاری شد. پس از مدتی از شروع روزنامه‌نگاری‌، نگارش گزارش‌های جنایی به کورنول محول شد و سال۱۹۸۴ بود که پس از ملاقات با یک پزشک قانونی و الهام‌گیری از شخصیت او، نوشتن نخستین رمانش را شروع کرد.
این‌نویسنده سال۱۹۸۵ کار خود را در اداره پزشکی قانونی ویرجینیا آغاز کرد که ابتدا به‌عنوان نویسنده گزارش‌های پزشکی قانونی و سپس تحلیل‌گر رایانه کار می‌کرد. کار او در این‌اداره ۶سال طول کشید. او در این‌مدت با اداره پلیس ریچموند هم همکاری داشت که در همین‌بازه زمانی، ۳رمان نوشت که البته هیچ‌کدام چاپ نشدند. اما سال۱۹۹۰ بود که نخستین کتاب از مجموعه «کی اسکارپتا»ی این‌نویسنده چاپ شد. این‌کتاب «کالبدشکافی» نام داشت و موفقیت بزرگی برای پاتریشیا کورنول محسوب می‌شد.
رمان «کالبدشکافی» که براساس ماجراهای واقعی جنایی نوشته شده، سال۱۹۹۱ برنده جایزه ادگار برای بهترین رمان اول براساس رویدادهای واقعی شد. بهانه و محور مجموعه «کی اسکارپتا» همان دکتری است که پاتریشیا کورنول سال۱۹۸۴ در پزشک قانونی ریچموند با او همکاری کرد و از شخصیتش الهام گرفت؛ دکتر مارچلا فرینلی فیرو. مجموعه «کی اسکارپتا»، ۲۵جلد را شامل می‌شود.
کتاب پیش‌رو، داستان سلسله‌ قتل‌هایی را در تابستان۱۹۸۷ در ریچموند در بر می‌گیرد که جوایز و تشویق‌های زیادی را برای نویسنده‌اش به ارمغان آورد. این‌ رمان که با استفاده از مفاد و شاخه‌های مختلف پزشکی قانونی نوشته شده، تأثیر قابل توجهی بر ادبیات جنایی و اقتباس‌های تلویزیونی از آن گذاشت. انتشارات جهان کتاب این‌ رمان را در ۳۷۰صفحه با شمارگان ۵۵۰نسخه، به قیمت ۵۸هزار تومان منتشر کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید