• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 22 تیر 1399
کد مطلب : 104611
+
-

دادگاه رسیدگی به اتهامات مدیران سابق بانک مرکزی برگزار شد

کیف جادویی رشوه باز شد

کیف جادویی رشوه باز شد

اولین جلسه دادگاه برخی از مدیران سابق بانک مرکزی روز گذشته به ریاست قاضی مسعودی‌مقام برگزار شد. نخستین جلسه دادگاه، اظهارات نماینده دادستان و متن کیفرخواست گویای شکل‌گیری یک شبکه دیگری از فساد در بانک مرکزی در میانه سال‌های 91 تا 96 است. هزاران سکه، میلیاردها تومان، ده‌ها هزار دلار و خودروی BMW بخشی از رشوه‌های پرداختی متهمان به محسن صالحی و سیدرسول سجاد از مدیران سابق بانک مرکزی است. متهم سجاد مدعی است که سکه‌های دریافتی با عنوان «عیدی» به او در قبال دفاعش از بیت‌المال پرداخت شده! اما قاضی به او گوشزد می‌کند که عیدی مورد نظر در قانون تعریف دیگری دارد.
این پرونده دارای 28متهم است که اتهام مشترک همه آنها دریافت و پرداخت رشوه است. امید اسدبیگی، مهرداد رستمی چگنی، مجتبی کحال‌زاده، جواد بصیرانی، اکبر لارجانی، فرشاد طالبی، مهدی توسلی، سیدرسول سجاد، محسن صالحی، سیدمحمدرضا حسینی، فرزاد محمدی، اسدالله سیفی، شهریار دربانی، سیدمحمدرضا آل‌علی، موسی حسین‌زاده، محمدرضا قاعدی، میثم فرجام، محمد نوری، محمد بیرانوند، سیدوحید حسینی، حمیدرضا مخبر و رضا انصاری از متهمان این پرونده هستند.

متهم: رشوه نبود، عیدی بود!
امید اسدبیگی متهم ردیف اول پرونده است که به پرداخت رشوه‌های متعدد به مدیران بانک مرکزی، بانک کشاورزی و وزارت صمت شامل یک‌میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان وجه نقد، ۱۰۰سکه تمام بهار آزادی و ۱۲هزار دلار آمریکا به متهم محسن صالحی و ۸۰۰سکه تمام بهار آزادی به متهم سیدرسول سجاد متهم است. همچنین وی متهم به پرداخت رشوه به متهم فرشاد طالبی به میزان یک‌میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان وجه نقد و ۵۰هزار دلار آمریکاست. به گفته شاه‌محمدی نماینده دادستان، متهم اسدبیگی ۵۰هزار دلار آمریکا نیز به متهم مهدی توسلی رشوه داده است. جعل اسناد رسمی و اسناد عادی، جعل مهر‌های شرکت خارجی فروشنده کالا، استفاده از اسناد مجعول در اسناد رسمی و عادی و استفاده از مهر‌های جعلی خارجی برای ثبت سفارشات کالا‌های اساسی و تخصیص ارز‌های دولتی و رفع تعهدات ارزی با همکاری متهمین مهرداد رستمی، مجتبی کحال‌زاده، جواد بصیرانی و مرتضی منزوی از دیگر اتهامات امید اسدبیگی است.
سیدرسول سجاد دیگر متهم پرونده و مدیر سابق اداره بین‌الملل بانک مرکزی است که به دریافت رشوه شامل ۷۰۰عدد سکه تمام بهار آزادی از متهم اسدبیگی، ۲قطعه شمش طلای ۱۰۰گرمی از متهم سیفی، دریافت سکه بهار آزادی از متهمان آل‌علی، فرجام، حسین‌زاده و تیمور عامری و دریافت یک دستگاه آپارتمان به ارزش ۷۰۰هزار دلار از متهم محمدرضا قائدی در قبال واگذاری قرارداد کارگزاری از سوی بانک مرکزی متهم است. به‌گفته نماینده دادستان، وی همچنین ۳۰هزار دلار در قالب مسترکارت و ویزاکارت از متهم محمدرضا قائدی دریافت کرده است. متهم اسدبیگی در دفاعیات خود اتهامات مورد اشاره را رد کرد و مدعی شد:«بنده ارتباط خاصی با صالحی و سجاد نداشتم و میزان کار کارگزاری بنده ۰.۳ و حتی ۰.۲ زیر قیمت کارگزاری دیگران بود.» نماینده دادستان در پاسخ به این متهم، کیفی پر از سکه را در دادگاه نشان داد و گفت: کتمان کافی است اینها قریب به ٤٠٠سکه است که بسته‌بندی سکه‌ها مربوط به صرافی پسرعموی شماست؛ این سکه‌ها از منزل سجاد و صالحی کشف شده است.
به گزارش میزان، متهم سجاد در بخشی از اظهاراتش ادعا کرد: هیچ‌چیزی از منزل من کشف نشده است، هر آنچه بوده خودم گفته‌ام و یا تحویل داده‌ام. زمانی که افراد نزد من می‌آمدند سکه‌هایی به من می‌دادند که من بعد از رفتنشان متوجه می‌شدم که در داخل کیف سکه است. کار خاصی برای کسی انجام نداده‌ام و هر آنچه صورت گرفته تصمیم کمیته بوده است. من از کسی رشوه نگرفته‌ام و همواره حق بیت‌المال را در نظر می‌گرفتم.
متهم سجاد در ادامه در پاسخ به قاضی دادگاه گفت: برای اثبات نگرفتن رشوه باید یک‌سری مسائل محرمانه بانک مرکزی را بیان کنم. قاضی بیان کرد: من فکر نمی‌کنم مسائل رشوه و گرفتن آپارتمان و از این حرف‌ها ربطی به مسائل سری بانک مرکزی داشته باشد. متهم مدعی شد: اسدبیگی را مدیر حراست وقت بانک مرکزی به ما معرفی کرده است. من هیچ کارگزاری‌ای معرفی نکرده‌ام.
در ادامه جلسه دادگاه متهم رسول سجاد مدعی شد که اقدامات انجام‌شده برای متهم اسدبیگی به دستور «معاون ارزی بانک مرکزی» بوده و بدون این دستور اصلا نمی‌شد این کار را کرد؛ بنابراین من هیچ‌یک از این اقدامات را به‌صورت انفرادی انجام ندادم و همه این اقدامات با حضور اعضا انجام شده است.
قاضی مسعودی‌مقام از متهم سجاد پرسید آیا در زمانی که سکه هم دریافت می‌کردید با حضور اعضا بوده است؟ متهم سجاد پاسخ داد: آن سکه‌ها عیدی بوده و برای عیدی، تنهایی می‌آمدند. قاضی گفت: آنکه شما از آن به‌عنوان عیدی تعبیر می‌کنید، در قانون تعریف دیگری دارد.

   مدعی ارتباط با مقامات کشور و «بچه‌های بالا»!
محسن صالحی، یکی دیگر از مدیران سابق بانک مرکزی است که به‌عنوان متهم آزاد با تودیع وثیقه از وی نام برده شد؛ صالحی به دریافت رشوه شامل یک‌میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان وجه نقد، ۱۰۰سکه بهار آزادی و ۱۲هزار دلار آمریکا از متهم امید اسدبیگی متهم است. وی همچنین ۵۰۰میلیون تومان وجه نقد از اسدبیگی، یک‌میلیارد تومان وجه نقد و ۲۰۰هزار دلار آمریکا از متهم شهریار دربانی و همینطور ۵۰۰میلیون تومان وجه نقد و ۳۲۴هزار دلار آمریکا از متهم موسی حسین‌زاده دریافت کرده است. وی همچنین یک دستگاه BMW و ۱۲۰هزار دلار آمریکا به‌همراه ۳۰هزار دلار سرمایه در بازار فارکس و سکه تمام‌بهار آزادی از متهم محمدرضا آل‌علی دریافت کرده است. نماینده دادستان درباره اتهامات این متهم توضیح داد: طبق تحقیقات صورت‌گرفته مشخص شد محسن صالحی به‌عنوان یکی از مدیران سابق بانک مرکزی از زمانی که سرپرستی یکی از اتاق‌های بانک مرکزی را برعهده گرفت، افرادی که به نامبرده مراجعه داشتند و او ارتباطات ناسالمی را برقرار می‌کرده و مبالغ نامشروعی را به‌صورت وجوه نقد و وجوه ارزی و دلاری و سکه‌های تمام‌بهار آزادی، املاک متعدد و ماشین‌های مدل‌بالا برای خود تحصیل و از ضعف نظارت سیستم بانکی استفاده می‌کرد. شاه‌محمدی به نقل از یکی از پرسنل بانک مرکزی گفت: «صالحی خود را وصل به نیرو‌های حراست و اطلاعات معرفی می‌کرد و همواره می‌گفت این کارگزاران (متهمان یا همان پرداخت‌کنندگان رشوه) از طرف مقامات کشور و بچه‌های بالا معرفی شده‌اند و کارگزاران با مقامات بانک مرکزی در ارتباط هستند و ممکن است ما را اذیت کنند. جرأت و توان اعتراض را نداریم.» نماینده دادستان درباره اتهامات این متهم توضیح داد: طی تحقیقات فنی صورت‌گرفته از سوی سازمان اطلاعات سپاه، پرونده از تبانی فی‌ما‌بین محسن صالحی و چند نفر از کارگزاران بانک مرکزی حکایت دارد که بیشترین سود حاصله از محل تغییرات نرخ ارز نیز از سوی صالحی برای متهم اسدالله سیفی، و طبق گزارش ضابط یعنی سازمان اطلاعات سپاه حدود ۲۰میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید