• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 22 تیر 1399
کد مطلب : 104610
+
-

واکنش عباسعلی کدخدایی به هجمه علیه شورای نگهبان

همان شورای سال ۸۸ هستیم

سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سؤالی درباره اعتبارنامه نمایندگان، گفت: نسبت به نمایندگانی که وارد مجلس شدند و اعتبارنامه‌شان تصویب شده دیگر شورای نگهبان از لحاظ قانونی ورود نمی‌کند و اگر مطلبی باشد از طریق هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان انجام می‌شود. عباسعلی کدخدایی درباره رد اعتبارنامه تاجگردون و هجمه‌های وارده در این زمینه به شورای نگهبان، گفت: شورای نگهبان یک مرحله رسیدگی است و براساس قوانین بررسی انجام می‌شود و رسیدگی به اعتبارنامه مرحله دیگری است. نمایندگان مجلس اعتبارنامه‌ها را در مواردی که مسائل جدید دارند، بررسی می‌کنند و فکر کنم نزدیک 19 یا 20 مورد هم قبلا داشتیم که مواردی که در شورا تأیید شده ولی مجلس به اعتبارنامه‌ها رأی لازم نداده است. کدخدایی افزود: هجمه‌ها مثل بقیه هجمه‌هاست و برخی از سر نادانی و برخی از سر کینه‌توزی است و امیدواریم دوستان نادان به‌ خود بیایند. شورای نگهبان همان شورای سال ۸۸ است و از آرای خود دفاع می‌کند. وی ادامه داد: من به برخی از نمایندگان در جلسه هیأت مرکزی رأی منفی و مخالف دادم، ولی ساختار می‌گوید رأی هیأت مرکزی ملاک است. همه آرای شورای نگهبان مورد احترام خود من است و دوستان باید ملاحظات دیگر را داشته باشند و از شایعات پرهیز و اخبار را بررسی کنند و ببینند چه‌کسی خبر را می‌دهد و بعد اعلام‌نظر کنند. لازم نیست فرافکنی و به شورای نگهبان هجمه کنند.
سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از این نشست، اظهار کرد: اخباری از یک یا 2 نفر از منتخبان بعد از تأیید صلاحیت‌ها به دست‌مان رسید، ولی چون نمی‌توانستیم اقدامی انجام دهیم گزارش‌ها را به مجلس دادیم و آنها اعلام کردند که در مراحل بعدی این موارد را بررسی می‌کنیم.
وی در پاسخ به سؤالی درباره سخنان اخیر علیرضا زاکانی درباره پرونده تاجگردون، گفت: من یک موضوع کلی را گفتم و اعلام کردم که اگر اسناد جدیدی به‌ دست‌مان برسد، طبیعتا براساس اسناد جدید اعلام‌نظر می‌کنیم.
هفته گذشته، اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون، نماینده گچساران در جلسه غیرعلنی مجلس در نتیجه مخالفت اکثریت نمایندگان تصویب نشد. رد اعتبارنامه این نماینده، برخی از انتقادات را متوجه عملکرد شورای نگهبان کرد که پیش از این صلاحیت او را تأیید کرده بودند. تاجگردون از سوی طیفی از نمایندگان مجلس به سوءاستفاده مالی از جایگاه و نفوذ خود و نیز برخی اتهامات دیگر متهم شده بود.

حمایت از قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین
سخنگوی شورای نگهبان درباره موضع این شورا در مورد پیش‌نویس قرارداد 25ساله ایران و چین، گفت: همه موافقتنامه‌ها و قراردادهای بین‌المللی باید در مجلس و شورای نگهبان بررسی شود و درباره قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین هم همینطور خواهد شد و به‌نظر من اصل قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین خوب بود و باید از آن حمایت کنیم و موضع دشمنان نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی راه خود را درست رفته است.
موضوع قرارداد 25ساله همکاری‌های ایران و چین از 2 هفته گذشته تاکنون مورد بحث و انتقادات بسیاری از فعالان سیاسی در داخل کشور بوده است. در خارج از کشور نیز مذاکرات نهایی دولت با چین پیرامون این قرارداد، دستاویزی برای رسانه‌های فارسی زبان ضد‌انقلاب و سلطنت‌طلبان واقع شده تا به واسطه آن افکار عمومی را علیه این قرارداد تحریک کنند. هفته گذشته نیز نمایندگان در جلسه علنی مجلس، وزیر امور خارجه را در ارتباط با این مسئله مورد سؤال قرار داده و دولت را به مخفی‌کاری متهم کردند. محمدجواد ظریف در پاسخ به سؤالات نمایندگان، گفت: «در این خصوص هیچ موضوع مخفی وجود ندارد و همه‌‌چیز کاملا شفاف است که در زمان‌های مختلف اعلام شده است؛ از زمانی که آقای شی با رهبر انقلاب دیدار کرده‌اند و نسبت به این موضوع مسائلی مطرح شد تاکنون همه امور به‌طور شفاف برای جامعه بیان شده است.»

   یک دهم مصوبات در 40سال با ایراد مواجه شده است
سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری روز گذشته که در آستانه چهلمین سالروز تاسیس شورای نگهبان برگزار شده بود، درباره عملکرد این شورا در طول 40سال گذشته آمارهایی را ارائه داد؛ کدخدایی تشریح کرد: ۳۳۴۶ مصوبه را از سوی مجلس در ادوار مختلف دریافت کردیم اما در مورد آنها ۴۸۰۰ بار اظهارنظر شده است. از این تعداد ۲۲۱۴ لایحه بوده و ۱۱۳۲ طرح بوده است و یک‌دهم از مصوبات با ایراد مواجه شده است. در واقع ۲۹۸۳ مصوبه مورد تأیید شورای نگهبان واقع و ۳۶۳مصوبه مغایرتش با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید