• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 21 تیر 1399
کد مطلب : 104576
+
-

سئول در شوک مرگ آقای شهردار

شهردار سئول درپی افشای ماجرای آزار جنسی منشی‌‌ خود، دست به خودکشی زد

سئول در شوک مرگ آقای شهردار

  تقریبا برای همه کره‌ای‌ها مشخص بود که بعد از «مون جائه‌این» رئیس‌جمهور کنونی کره‌جنوبی که دوره حضورش در قدرت 2سال دیگر به پایان می‌رسد، کرسی ریاست‌جمهوری به «پارک ون‌سون» شهردار سئول خواهد رسید. صبح دیروز اما خبر خودکشی آقای پارک، کره را به‌لرزه درآورد.
پارک ون‌سون بعد از رئیس‌جمهور، دومین فرد قدرتمند در کره‌جنوبی به‌شمار می‌رفت. نیروهای پلیس جسد بی‌جان او را پس از چند ساعت جست‌وجو در تپه‌ای در شمال سئول پیدا کردند. فرضیه احتمال خودکشی پارک، از همان ابتدا از سوی مقام‌های پلیس مطرح شد، چرا که چند روز قبل منشی او با مراجعه به پلیس اعلام کرده بود که از حدود 3سال قبل مورد آزار جنسی آقای شهردار قرار داشته است.
خبر مرگ شهردار سئول، مردم این شهر را در بهت فرو برده است؛ نه فقط به این دلیل که او یکی از شناخته‌ شده‌ترین چهره‌های سیاسی در کره‌جنوبی بود، بلکه به این دلیل که او را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فعالان حقوق زن در این کشور می‌شناختند. مواضع متفاوت پارک ون‌سون در ساختار مردسالارانه سیاست و قدرت در کره‌جنوبی، از او یک چهره شاخص ساخته بود. ساختار اداره کشور در کره‌جنوبی به وضعیت ویژه سلسله‌ مراتبی‌اش معروف است که در آن به زنان اغلب اجحاف می‌شود و آنها مجبور به سکوت هستند.
آقای پارک، روز پنجشنبه تمام جلسات کاری روزانه‌اش را لغو کرده بود. همچنین اعلام کرده بود که به ‌دلیل بیماری در نشست شورای شهر حاضر نخواهد شد. روز قبل، منشی او به پلیس مراجعه کرده و از او به‌خاطر سوءاستفاده جنسی شکایت کرده ‌بود. خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی به نقل از منابع پلیس نوشته است که شامگاه پنجشنبه، دختر شهردار دست‌نوشته‌ مشکوکی از پدرش پیدا می‌کند و همین باعث می‌شود با پلیس تماس بگیرد. پلیس سئول با بررسی دست‌ نوشته، احتمال تصمیم آقای پارک برای خودکشی را مطرح و حدود 600نفر را برای یافتن او بسیج می‌کند. نتیجه، البته کشف جسد او بود.
صدها نفر دیروز در مقابل بیمارستان دانشگاه ملی سئول، یعنی جایی که جسد شهردار برای کالبد شکافی به آنجا منتقل شده بود، تجمع کردند. آنها مثل بسیاری از 10میلیون شهروند سئول، آقای پارک را قهرمان خود می‌دانستند و هنوز نمی‌توانستند باور کنند او به‌خاطر آزار جنسی منشی‌اش دست به‌خودکشی زده باشد. پارک 3دوره متوالی به‌عنوان شهردار سئول انتخاب شده و مردم این شهر تجربه خوب 9سال مدیریت او در پایتخت را داشته‌اند. او عضو حزب لیبرال دمکراسی به رهبری مون جائه‌این بود، اما همه منتظر بودند دوره 5ساله ریاست‌جمهوری آقای مون تمام شود تا آقای پارک را در کسوت ریاست‌ جمهوری ببینند.
پارک ون‌سون قبل از اینکه شهردار شود، وکیل زبردستی بود. او در زمینه حقوق بشر فعالیت بسیار داشت و چندین سازمان مردم‌نهاد در این زمینه را پایه‌گذاری کرد. در قوانین کره، آزار جنسی جایگاه چندانی ندارد، اما آقای پارک سال‌ها قبل توانست نخستین بار یک پرونده آزار جنسی را به نتیجه برساند و علیه خاطی از دادگاه حکم بگیرد. همین باعث شد تا نام او بیش از پیش بر سر زبان‌ها بیفتد. پارک ون‌سون همچنین در زمینه اعاده حقوق زنان کره‌ای که در طول جنگ جهانی دوم به‌عنوان برده جنسی مورد سوءاستفاده نظامیان ژاپنی قرار گرفته بودند، فعال بود.
در دهه1980 در دوره حکومت نظامیان بر کره‌جنوبی، آقای پارک موفق شد در پرونده شکایت یک دانشجوی دختر از یک افسر پلیس، گناهکار بودن این افسر را به اثبات برساند. او متهم بود که حین بازجویی، آن دانشجو را مورد آزار بدنی قرار داده است. پارک ون‌سون در دهه1990 نیز در یک پرونده پر سروصدا، موفق شد از دادگاه علیه یک استاد دانشگاه رأی محکومیت بگیرد. در این پرونده، استاد دانشگاه ملی سئول متهم بود که دستیار خود را آزار داده است. این نخستین بار بود که دادگاهی در کره‌جنوبی در یک پرونده آزار جنسی رأی صادر می‌کند.
سیر افشای رسوایی‌‌های اخلاقی در کره‌جنوبی
طی 4دهه گذشته، همه‌‌چیز برای آنکه پارک ون‌سون قهرمان ملی مبارزه در راه احقاق حقوق زنان کره ‌جنوبی باشد مهیا بود، اما ماجرای شکایت هفته گذشته، همه‌‌چیز را برای او دگرگون کرد؛ شاید به همین دلیل بود که نمی‌توانست ببیند قهرمان کره‌ای‌ها اکنون خود متهم به سوءاستفاده از زنان است و به همین دلیل مسیر خودکشی را انتخاب کرد.
طی سال‌های اخیر، زنان زیادی در کره‌جنوبی همچون زنان در دیگر کشورهای جهان سکوت خود را شکسته و از سوءاستفاده مقام‌های قدرتمند گفته‌اند. در این مدت، نام مردان زیادی از سیاستمداران گرفته تا اساتید دانشگاه، کارگردانان سینما و تئاتر، رهبران دینی و مربیان ورزشی به میان آمده است. تمامی افرادی که به آزار جنسی زنان متهم شده‌اند، از سمت‌های خود استعفا داده‌‌اند و حتی برخی در دادگاه محاکمه شده و به زندان افتاده‌اند. تازه‌ترین مورد مربوط به شکایت یکی از کارمندان شهرداری بوسان از شهردار این شهر است. بوسان بعد از سئول، بزرگ‌ترین شهر کره‌جنوبی است. شهردار این شهر در پی شکایت یکی از کارمندانش مجبور به استعفا شد.
حزب لیبرال دمکراسی مون جائه‌ این، پیش از این هم تجربه رسوایی اخلاقی اعضای خود را داشته است. در سال2018، آن هی‌جونگ، استاندار یکی از استان‌های جنوبی کره و یکی از چهرهای سرشناس حزب که در کنار آقای پارک شانس زیادی برای ریاست‌جمهوری داشت، به کناره‌گیری از پست خود  و ترک حزب مجبور شد. منشی  آقای آن ناگهان در یک برنامه تلویزیونی حاضر شد و او را به تجاوز متهم کرد. دادگاه آن هی‌جونگ را به‌خاطر تجاوز، به 3سال‌ونیم زندان محکوم کرد. مون جائه‌این، طی سال‌های اخیر بارها از حقوق زنان دفاع کرده، اما حواشی پیش آمده در حزب او باعث شده تا برخی او و حزبش را به باد انتقاد بگیرند.
کره‌جنوبی جزو کشورهایی است که نرخ خودکشی در آنها بالاست. روه مو‌هیون، رئیس‌جمهور پیشین این کشور هم در سال2009 به ‌خاطر فساد مالی دست به‌خودکشی زد، اما خودکشی مقام‌های دولتی و سیاستمداران سرشناس به دلایل اخلاقی، اتفاق تازه‌ای در این کشور به‌شمار می‌رود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید