• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 21 تیر 1399
کد مطلب : 104569
+
-

سیاست شادکامی

ویترین
سیاست شادکامی


کتاب سیاست شادکامی با زیرعنوان آنچه حکومت می‌تواند از تحقیقات جدید در باب بهروزی بیاموزد، نوشته «دِرِک باک» را نرگس سلحشور به فارسی برگردانده و از سوی نشر نو منتشر شده است. نسخه اصلی ‌کتاب سال۲۰۱۰ توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد چاپ شده و ترجمه‌اش، یکی از عناوین مجموعه کتابخانه فلسفه زندگی‌ است که نشر نو چاپ می‌کند.
نویسنده این‌کتاب که مدتی رئیس دانشگاه هاروارد بوده، در پی پاسخگویی به این‌سؤال است که آیا شادکامی هدفی است که نظام سیاسی باید در پی تحقق آن باشد یا نه؟ و در این‌زمینه مترجم اثر، پای ۳نظریه مهم را در مقدمه‌اش پیش کشیده است؛ مباح‌انگاری، فایده‌جویی و برابری‌طلبی. «سیاست شادکامی» کتابی است که دِرِک باک با همکاری تعدادی از دانشجویان خود آن را نوشته است. او البته به گفته خود از یاری تعدادی از استادان فلسفه و علوم سیاسی چون خودش هم بهره برده است.
باتوجه به اینکه طی ۵۰سال گذشته، تحقیقات زیادی درباره شادکامی انجام شده، درک باک در کتاب «سیاست شادکامی» این‌مسئله را بررسی کرده که حکومت چگونه می‌تواند از داده‌های روزافزون درباره علل شادکامی انسان‌ها استفاده کند تا بهروزی و کیفیت زندگی همه شهروندان را افزایش دهد. فعالیت‌های روزانه مثل کارکردن یا ملاقات دوستان یا کارهای شاق خانه، ازجمله موضوعاتی هستند که در پژوهش‌های مرتبط با شادکامی مطرح شده‎اند؛ همچنین میزان تأثیر درآمد، خانواده، دین و... از دیگر عواملی بوده‌اند که در تحقیقات مورد اشاره، بررسی شده‌اند. باک در کتاب خود، تحقیقاتی را که در این‌زمینه انجام‌ شده‌اند و نقاط قوت و ضعف آنها را سنجیده و لوازم سیاسی تحقیقات مورد اشاره را در چنین‌حوزه‌هایی دنبال کرده است: رشد اقتصادی، برابری، بازنشستگی، بی‌کاری، خدمات سلامت، سلامت روانی، مسائل خانواده، تربیت و کیفیت حکومت.
کتاب پیش‌رو ۱۱فصل اصلی دارد که عناوین‌شان به‌ترتیب عبارتند از: آنچه محققان کشف کرده‌اند، اعتبار تحقیق درباب شادکامی، آیا سیاستگذاران باید از تحقیقات شادکامی استفاده کنند؟ مسئله رشد، آنچه باید درخصوص نابرابری انجام داد، تهدید مشکلات مالی، کاستن از درد و رنج، ازدواج و خانواده، تعلیم و تربیت، کیفیت حکومت و اهمیت تحقیقات ناظر به شادکامی. یکی از رهیافت‌های کتاب «سیاست شادکامی» این است که حکومت‌ها چگونه می‌توانند رضایت بیشتری را نه‌فقط برای عده‌ای اندک بلکه برای همه مردم فراهم کنند. این‌کتاب با ۳۸۳صفحه، شمارگان ۷۷۰نسخه و قیمت ۶۷هزار تومان منتشر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :