• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
شنبه 21 تیر 1399
کد مطلب : 104514
+
-

بهترین برنج ایرانی؛ 20هزار تومان

با حذف ارز دولتی،نرخ انواع برنج خارجی افزایش قیمت حداقل‌2 برابری را تجربه کرده است. این در حالی است که  عرضه این نوع برنج با نرخ پایین یکی از ابزارهای کنترل قیمت و متعادل‌سازی بازار برنج ایرانی است. با جمیل علیزاده شایق- دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج - گفت‌وگو کرده‌ایم.

تأثیر گرانی برنج خارجی بر بازار برنج ایرانی چگونه بوده است؟
خوشبختانه هنوز افزایش قیمتی را در برنج ایرانی شاهد نبوده‌ایم. بررسی قیمت خرده‌فروشی برنج خارجی نیز نشان می‌دهد، خبرهایی که در زمینه رشد سه برابری نرخ برنج خارجی مطرح می‌شود نیز تلاش وارد‌کنندگان برای دریافت تسهیلات بیشتر واردات این محصول است. گرچه برنج خارجی متاثر از افزایش نرخ سایر اقلام کالایی، گران شده اما این میزان افزایش قیمت سه برابر نبوده است. نرخ خرده‌فروشی برنج هندی بیش از 9هزار و برنج پاکستانی 14هزار تومان بوده که با قیمت‌های 16تا 20هزار تومانی ادعا شده وارد‌کننده نیز این نرخ سه برابر نشده و حداکثر میزان افزایش قیمت برنج خارجی حدود 15تا 20درصد بوده است.

حداکثر قیمت ‌عمده‌فروشی کنونی برنج مرغوب ایرانی چقدر است؟
حداکثر نرخ عمده‌فروشی هر کیلوگرم گران‌ترین، باکیفیت‌ترین و معطرترین برنج ایرانی بدون خرده برنج، ناخالصی و آلودگی در مراکز تولید گیلان و مازندران حدود 20هزار تومان است و نرخ خرده‌فروشی هر کیلوگرم از این محصول در فروشگاه‌های تهران به 21 تا 23هزار تومان افزایش می‌یابد اما نرخ هر کیلوگرم برخی ارقام ایرانی دارای خرده و ناخالصی و معمولی برنج پرمحصول به 9 تا 10هزار تومان هم می‌رسد.

آیا عرضه برنج تولید امسال موجب شکست قیمت‌های بازار می‌شود؟
طی سال‌های گذشته همیشه از اوایل مرداد که برنج جدید وارد بازار می‌شود، شوکی به بازاربرنج وارد و قیمت‌ها می‌شکند. چرا که امکان نگهداری طولانی مدت برنج وجود ندارد. اما از مهرماه که دیگر برنج تولید داخل روی زمین نیست، تولید نداریم و مصرف ادامه دارد، قیمت‌ها تا مرداد سال بعد تا حدودی افزایش می‌یابد. قیمت برنج داخلی و خارجی افزایش چندانی نداشته است اما برخی تلاش می‌کنند با القای رشد سه‌برابری قیمت برنج خارجی به التهاب بازار برنج دامن بزنند. متأسفانه عده‌ای که سودشان در افزایش نرخ برنج است به انتشار اخبار گرانی این محصول دامن می‌زنند. چرا باید قیمت برنج خارجی سه برابر شود؟ از سال96 تا 99 شاهد بارندگی و تابستان پر آفتابی بوده‌ایم با چنین شرایطی کیفیت و کمیت تولید برنج افزایش یافته و دلیلی برای گرانی این محصول وجود ندارد.

اما نرخ خرده‌فروشی بهترین برنج ایرانی در بازار به‌مراتب بیش از 23هزار تومان است؟
علت اصلی گرانی و گرانفروشی برنج در بازار سوءاستفاده برخی افراد و ضعف دستگاه‌های نظارتی برای رصد و عرضه این محصول در بازار است. با وجود دستگاه‌های متعدد نظارتی، سه برابر شدن قیمت برنج خارجی یا عرضه برنج ایرانی تولید داخل که هزینه تمام‌شده تولید آن نسبت به سال گذشته افزایش چندانی نداشته است، ناشی از ضعف نظارت بر بازار و ظلم توأم به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است؛ موضوعی که بارها در مورد آن هشدار داده‌ایم اما توجه چندانی به آن نمی‌شود و سوءاستفاده عرضه‌کنندگان برنج در بازار ادامه دارد. اینکه نرخ هر کیلوگرم برنج درجه یک ایرانی از مراکز تولید تا بازار خرده‌فروشی 5تا 8هزار تومان افزایش می‌یابد تا برخی واسطه‌ها سودهای کلانی به جیب بزنند به‌دلیل مشکلات نظام توزیع و ضعف رصد بازار توسط دستگاه‌های متعدد نظارتی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید