• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 21 تیر 1399
کد مطلب : 104502
+
-

ورود مجلس به انتقال کوه زباله پایتخت

«آرادکوه»، کوه زباله تهران باید جابه جا شود. این دستور رئیس‌جمهوری در زمستان سال 97برای پایان بخشیدن به بخشی از بوی نامطلوب پایتخت و تعیین تکلیف برای یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های پسماند خاورمیانه در جنوب شهر تهران بود و حالا پیگیری‌های همشهری از اعضای فراکسیون محیط‌زیست مجلس مشخص کرد که نمایندگان، انتقال کوه زباله تهران را در دستور کار دارند.
به گزارش همشهری، عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و کیومرث کلانتری، معاون محیط طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست هر دو بر ضرورت انتقال یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های پسماند در خاورمیانه تأکید دارند.
انتقال کوه زباله آرادکوه در منطقه کهریزک تهران اما مخالفانی نیز دارد. مخالفانی که معتقدند منشأ بوی بد پایتخت کوه زباله آرادکوه نیست و جابه‌جایی این سایت پسماند حداقل 30هزار میلیارد تومان هزینه دارد.
صدر‌الدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از مخالفان جابه‌جایی سایت پسماند آرادکوه از منطقه کهریزک تهران است که در پاسخ به اظهارات حسین توکلی‌کجانی، معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهر ری که بر لزوم جابه‌جایی یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های پسماند خاورمیانه بیان شده است می‌گوید: مجتمع آرادکوه متعلق به شهرداری تهران نیست بلکه از آن شهری با جمعیت بیش از ۱۰ میلیون نفر است. به گفته او و براساس آنچه ایسنا گزارش کرده است، ۶۰ سال پیش مسئولان وقت حدود 2 سال زمان برای انتخاب آرادکوه برای دپوی زباله صرف کردند و دلیل انتخاب آرادکوه هم این بود که در مسیر جریان باد به سمت شهر قرار نداشت. هیچ مجموعه مسکونی یا فرودگاهی هم اطراف آن نبود و خاک این منطقه نیز نفوذناپذیر بود.
سازمان حفاظت محیط‌زیست و استانداری تهران همچنان معتقدند که کوه زباله آرادکوه باید از منطقه کهریزک تهران در جنوب پایتخت منتقل شود، اما مدیران شهری و مسئولان شهرداری تهران معتقدند جابه‌جایی کوه زباله آرادکوه به سادگی امکانپذیر نیست. چون نه بودجه این کار فراهم است و نه منطقه جدیدی برای دپوی زباله آرادکوه درنظر گرفته شده است. در گزارشی که ایسنا از وضعیت کوه زباله آرادکوه منتشر کرده، مشخص می‌شود که روزانه تا 7هزار و 500تن پسماندهای شهری پایتخت به یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های جمع‌آوری پسماند خاورمیانه در جنوب تهران منتقل می‌شود.
کیومرث کلانتری، معاون محیط طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور که مدتی مدیرکل محیط‌زیست استان تهران بود پیش‌تر اعلام کرده بود: «سازمان حفاظت محیط‌زیست با تمام توان کارشناسی در خدمت شهرداری تهران است تا اقدامات لازم نسبت به مکان‌هایی که شهرداری برای انتقال مجتمع آرادکوه درنظر گرفته است، انجام شود.»  عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز پیش‌تر در اظهاراتی گفته بود: آرادکوه یک منشأ بوی نامطبوع شهر تهران شناخته شده و سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز پیشنهاد انتقال آرادکوه به نقطه‌ای دیگر را ارائه داده که شهرداری تهران می‌گوید هزینه این انتقال یک میلیارد دلار است و چنین پولی در دسترس نیست.
محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش محیط‌زیست استان تهران نیز درباره جابه‌جایی آرادکوه گفته است: اگر مشکل آلودگی آرادکوه برطرف می‌شد، سازمان حفاظت محیط‌زیست موضوع انتقال را مطرح نمی‌کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید