• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 19 تیر 1399
کد مطلب : 104495
+
-

یادداشت‌های مترسک و خدایا خدایا!

ویترین
یادداشت‌های مترسک و خدایا خدایا!

یادداشت‌های مترسک و خدایا خدایا 2 عنوان از کتاب‌های جدیدی است که از سوی انتشارات نیستان منتشر شده است. یادداشت‌های مترسک، اثری است به قلم علیرضا غفاری که در کتابش از زبان یک مترسک قطعاتی شگفت‌آور و بدیع درباره زندگی را بازگو می‌کند؛ قطعاتی فلسفی که فراز و فرودهای مختلف زندگی را نشان می‌دهد. کتاب از داستان خلقت مترسک شروع می‌شود و در ادامه برخی از آمال و آرزوهای او را بازگو می‌کند که کنایه‌ای تلخ به داشته‌های نادیده در زندگی ما دارد. غفاری در ادامه فصول مختلف زندگی، تلاش اجتماعی، شکل‌گیری شخصیت اجتماعی، حیات و مرگ و حتی برخی اتفاقات فرازمینی موجود پیرامون زندگی را از زبان مترسک بازگو می‌کند؛ مترسکی بی‌اراده و پوشالی که جز دیدن و فکر کردن و گاه استنباط کردن قادر به انجام کاری دیگر نیست. او ساخته شده به‌دست دیگری است و پایش چنان محکم در زمین نشسته که اجازه هر نوع واکنشی را از او گرفته است و در نهایت نویسنده با استعاره‌ای زیبا که آن را در دل سیل می‌نشاند و نمادی از تلنبار شدن بسیاری از مشکلات زیستی پیرامون ماست، از پای درآمده و با سیلاب راهی ناکجاآباد می‌شود.
کتاب خدایا خدایا! هم تازه‌ترین و آخرین اثر منتشر شده از مرحوم سوسن طاقدیس، نویسنده فقید کودکان و نوجوانان ایران است که در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری دار فانی را وداع گفت. مرحوم طاقدیس که در سرایش شعر و نیز داستان‌نویسی برای کودکان در زمره نویسندگان باسابقه به شمار می‌رفت در این کتاب خود مضمونی زیبا و نیایش‌گونه برای مخاطبان خود انتخاب کرده است و از زبان آنها و در قالب دعا با پروردگار به سخن پرداخته است. این کتاب شامل 10 نیایش است که در آن کودکان با زبان و اندیشه و در دنیای خود با پروردگار خود به سخن گفتن پرداخته‌اند و از خواسته‌ها و نیازهایشان از دریچه ذهن خویش توجه نشان داده‌اند.
کتاب از سویی تلاشی است برای روایت داستانی برای کودکان از زبان خودشان که توأم با صمیمت ویژه‌ای است و شکلی تازه و نو از خداشناسی را برای آنها رقم می‌زند و از سوی دیگر تمرینی است برای نویسندگی و انشا برای مخاطبان دبستانی تا با سبک نوشتاری نیایش و راه آن آشنا شوند.
یادداشت‌های مترسک در 52صفحه به بهای 16هزار تومان و کتاب خدایا خدایا! نیز در 24صفحه، با قطع خشتی به بهای 22هزار تومان از سوی انتشارات نیستان منتشر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید