• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 19 تیر 1399
کد مطلب : 104446
+
-

چرا هیچ‌کس در مترو ماسک نمی‌زند؟

برنامه تصویری «سلام آقای شهردار» هر هفته از شبکه شهر پخش می‌شود و سؤال شهروندان مستقیم از شهردار پرسیده می‌شود. در این قسمت، یکی از شهروندان 2سؤال از شهردار می‌پرسد؛ سؤال اول، در مورد پوشش ماسک در مترو است، مسئله‌ای که امروز دغدغه همه است. سؤال دوم در مورد کمبود اتوبوس است. در ادامه این پرسش و پاسخ را بخوانید.

شهروند/ از آقای شهردار 2سؤال دارم؛ سؤال اول در رابطه با استفاده از ماسک در متروست. با وجود آنکه استفاده از ماسک اجباری شده است، اما مردم رعایت نمی‌کنند. این مسئله برای همه مهم است و شورای شهر هم تصویب کرده است. کلا روی حسن اجرای قوانین، نظارتی وجود ندارد و این مسئله چند‌سالی است همیشه وجود داشته است. مسئله دوم من در مورد اتوبوس‌ها‌ست، در روزهای تعطیل گاهی باید یک تا 2ساعت منتظر بمانیم تا اتوبوس به ایستگاه برسد.

شهردار/ با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و شورای شهر تهران، استفاده از ماسک در وسایل حمل‌ونقل عمومی اجباری شد. افزایش فاصله فیزیکی در مترو به‌معنای افزایش تعداد واگن‌ها‌ست، اما در این شرایط امکان افزایش تعداد واگن نداشته و ۲۰۰۰واگن کمبود داریم. در نتیجه راه‌حل بعدی مبارزه با ویروس کرونا، استفاده از ماسک است. از زمانی که استفاده از ماسک در مترو، توسط ستاد ملی کرونا به تصویب رسیده، در همه ایستگاه‌های اصلی مترو، یعنی حدود ۶۰ ایستگاه، ماسک با قیمت نازل به مردم عرضه شد. قیمت‌ها به‌طور متوسط از هزار تومان شروع می‌شود، البته مردم می‌توانند از ماسک‌هایی که در خانه تهیه شده‌ هم استفاده کنند. مطالعات نشان می‌دهد وقتی دو طرف از ماسک استفاده می‌کنند، میزان خطر ابتلا به کووید-۱۹ تا 80درصد کاهش پیدا می‌کند. با توجه به اینکه حضور مردم در مترو طولانی نیست، این روش می‌تواند نقش مؤثری داشته باشد. البته از ۱۵تیر استفاده از ماسک در همه فضاهای سرپوشیده اجباری شده است. در این شرایط احتمال دارد، با افرادی که از ماسک استفاده نمی‌‌کنند، برخورد انتظامی هم صورت بگیرد. بخشی از این وظیفه به‌عهده شهرداری و نهادهای حاکمیتی است و بقیه نیازمند همکاری مردمی است. در مورد سؤال دوم هم باید بگویم، ما در ساعت‌های پیک، اتوبوس و واگن‌های بیشتری اعزام می‌کنیم. خط فاصله قطارها را هم کاهش می‌دهیم و تعداد اتوبوس‌های خط را بیشتر می‌کنیم. با این حال مسئله کمبود اتوبوس در روزهای تعطیل را از مدیرعامل اتوبوسرانی پیگیری خواهیم کرد. اما لازم است مردم بدانند که بیش از ۶۰درصد سیستم اتوبوسرانی توسط بخش خصوصی اداره می‌شود. مدیریت بی‌آرتی به‌عهده شهرداری تهران است اما بقیه به‌عهده تعاونی‌ها و بخش خصوصی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید