• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 19 تیر 1399
کد مطلب : 104441
+
-

قصه تاجگردون به سر رسید

بعد از 20سال مجلس یک‌بار دیگر اعتبارنامه یک منتخب را رد کرد؛ آخرین بار در مجلس ششم این اتفاق افتاده بود

مجلس
قصه تاجگردون به سر رسید

تاجگردون همانطور که پیش‌تر گفته بود، کیفش را برداشت و آرام و بی‌اعتراض از صحن بهارستان خارج شد؛ بی‌جنجال و بی‌ابراز عصبانیت از گرفتن حق نمایندگی‌اش توسط 128نماینده اصولگرا.
غلامرضا تاجگردون، نماینده پرحاشیه گچساران که قریب به یک‌سالی است نامش در شبکه‌های اجتماعی دست به‌دست می‌چرخد، بعد از تجربه نمایندگی در ادوار نهم و دهم مجلس و نزدیک به 8سال ریاست در کمیسیون برنامه و بودجه - یکی از مهم‌ترین کمیسیون‌های مجلس - دیروز از سوی مجلس یازدهمی‌ها به سوءاستفاده از جایگاه و انتصابات فامیلی متهم شد و کرسی نمایندگی‌اش را در سومین دوره نمایندگی گچساران از دست داد.
بحث فساد تاجگردون اگرچه در کارزار انتخاباتی مطرح شده بود و حتی در دوره نخست احراز صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان صلاحیتش مانند 90نماینده دیگر رد شده بود اما او جزو 20نماینده‌ای بود که 24ساعت بعد از تجدیدنظر شورای نگهبان در جرگه تأیید صلاحیت‌شده‌ها قرار گرفت و تبلیغات انتخاباتی‌اش را از سر گرفت؛ تبلیغاتی پرطمطراق که به محض انتشار به پربیننده‌ترین و البته پرکنایه‌ترین فیلم انتخاباتی آن ایام بدل شد.
 به هر روی، او در انتخابات دوم اسفندماه برای سومین دوره متوالی از مردم گچساران رأی گرفت و با بیش از 50درصد آرا راهی بهارستان شد؛ بهارستانی که اکثریت کرسی‌هایش با اصولگرایانی که با شعار انقلابی‌گری به میدان آمده بودند، پر شده بود؛ اصولگرایانی که پیش از قرائت سوگند نمایندگی اعتبارنامه او را با اتهام فساد اقتصادی و سوء‌استفاده از جایگاه نمایندگی نشانه گرفته بودند. نشانه‌گیری حساب‌شده‌ای که در زمان بررسی اعتبارنامه‌های نمایندگی شکایت 10نماینده انقلابی را پای اعتبارنامه‌ای به ثبت رساندند و وعده دادند او را از نمایندگی خلع خواهند کرد. اصرار معترضان به اعتبارنامه تاجگردون چنان بی‌وقفه بود که حریف نگاه رأی مثبت شعب اعتبارنامه و سپس کمیسیون تحقیق به او نشد و برای نخستین‌بار اعتبارنامه او را در صحن مجلس به رأی گذاشتند.
به گزارش همشهری، در این میدان البته تاجگردون نیز بیکار ننشست، 2رأی مثبت شعبه بررسی اعتبارنامه و کمیسیون تحقیق محصول تلاش‌های او بود که دیروز در صحن بر باد رفت. او هفته پیش در گفت‌وگوی ویدئویی تأکید کرد: «شاید شیشه من تمیز نباشد اما دستمال آقایانی هم که مدعی پاک کردن آن هستند، تمیز نیست.» سخنی که بازتاب سریعش در سطح رسانه‌های داخلی و خارجی برای او چالش جدیدی را به ارمغان آورد و رودررویی حیثیتی میان او و 10 معترض اعتبارنامه نمایندگی‌اش را رقم زد.

زاکانی چگونه مجلس را به رد اعتبار تاجگردون قانع کرد؟
رویارویی تاجگردون- زاکانی در نشست غیرعلنی صبح دیروز با حمله علیرضا زاکانی، نماینده قم به اوج رسید که به نمایندگی از دیگر معترضان به جایگاه ناطقان رفت و علیه تاجگردون 16دقیقه نطق کرد؛ نطقی که مجلس را به سکوت و تفکر در صحت اعتبارنامه تاجگردون واداشت؛ به‌ویژه اینکه زاکانی در جمله پایانی نطقش مدعی شد آقای تاجگردون گفته است شیشه‌اش تمیز نیست اما دستمال ما معترضان او هم‌ آلوده است؛ این یعنی حیثیت مجلس انقلابی را نشانه گرفتن! حالا قضاوت و تصمیم با مجلس است که چه‌کسی به فساد آلوده است یا از فساد مبراست؟

تاجگردون: وقتی آقای وزیر را استیضاح کردم گفت به‌زودی جواب می‌دهی!
مجلس پرهیاهوی یازدهم که طی 40روز گذشته قاب‌های مکرری را در هیاهو‌سازی‌ از خود به ثبت رسانده است، دیروز در خلال نشست غیرعلنی بررسی صلاحیت نماینده گچساران سکوت و نظم بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کرد و 40دقیقه نه خبری از هیاهو بود و نه حتی رفت‌وآمد و اعتراضی. مجلس ساکت بود و 16دقیقه اتهامات کوچک و بزرگ زاکانی را که فهرست‌وار علیه تاجگردون ردیف شده بود، گوش می‌داد. بعد از پایان نطق زاکانی، تاجگردون به جایگاه رفت.
به‌گفته نمایندگان، او چنان سخنوری کرد که معترضان از نتیجه رأی‌گیری هراسان شدند و تصور کردند مجلس قانع شده است. او با حوصله یک به یک اتهامات معترضانش را رد کرد و در مورد ادعای همکاری پسرش با دختر کدخدایی قسم خورد که در کل خاندان تاجگردون محمدمهدی وجود ندارد. او انتصابات فامیلی و فامیل‌بازی را رد کرد و مدعی شد جریان برخی مدیران که هم‌نام فامیلی او هستند، فقط تشابه اسمی است و حتی از طایفه لر هم نیستند.
او نطق می‌کرد و معترضانش نگران شده بودند؛ به‌ویژه اینکه از رابطه‌اش با حاج قاسم سلیمانی سخن به میان آورد و از حمایتش از بودجه سپاه قدس و نگاه مثبت سردار به او. مجلس ساکت بود و گوش می‌داد. اوج دفاع تاجگردون از رزومه‌اش در کسوت ریاست کمیسیون برنامه و بودجه مجلس سابق و نمایندگی‌اش در ادوار گذشته بود که برای نخستین‌بار رسانه‌ای‌اش کرد. او گفت: می‌دانم ریشه این حملات به من در کجاست؟ 2سال قبل که فلان وزیر را استیضاح کردم و در موافقت استیضاحش نطق تأثیر‌گذاری داشتم، به من گفت به‌زودی جوابگوی کارت خواهی شد.
او 32دقیقه برای دفاع فرصت داشت - دوبرابر زمان معترضان - به دقیقه29 که رسید، 3دقیقه از وقتش را برای دفاع در اختیار مسعود پزشکیان، نماینده تبریز قرار داد. پزشکیان در دفاع از او فرازهایی از نهج‌البلاغه را خواند و به تأیید صلاحیت او از سوی شورای نگهبان و مراجع چهارگانه استناد کرد. سخنان پزشکیان اما هواداری در میان نمایندگان نداشت و نتوانست بر تغییر نگاه مجلس تأثیرگذار شود.
بعد از پایان دفاعیات پزشکیان و قبل از اعلام نتایج رأی‌گیری، تاجگردون کیفش را برداشت و همانطور که خودش گفته بود از صحن مجلس خارج شد.

رأی‌گیری برای اعتبارنامه تاجگردون
نشستی که از ساعت 8 و 15دقیقه صبح به ریاست محمدباقر قالیباف غیرعلنی برگزار شد در نهایت رأس ساعت 9 و 30دقیقه علنی شد، اما قالیباف در زمان رأی‌گیری از صحن مجلس خارج شد و رأی‌گیری را به نایب‌رئیس سپرد. اعتبارنامه او با 128رأی مخالف، 102رأی موافق و 21رأی ممتنع از مجموع 251رأی ماخوذه به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسید.
128رأی منفی نمایندگان به اعتبارنامه او همانقدر که برای تاجگردون شوکه‌کننده و باورناپذیر بود برای معترضان هم شوکه‌کننده بود. آنها در حالی در نشست غیرعلنی به مصاف صلاحیت تاجگردون رفته بودند که شانس‌شان را برای گرفتن کرسی نمایندگی تاجگردون 50-50 می‌دانستند.
 بعد از رأی مجلس به خلع نمایندگی تاجگردون، او بلافاصله بعد از خروج از صحن، پستی را در صفحه اینستاگرامش بارگذاری کرد و نوشت: «مجلس رأی به اعتبارنامه نداد، تمام و آنچه حجت بود ادا شد. مردم خونسردی خود را حفظ کنند.»
او همچنین دقایقی بعد متنی مشترک با عنوان فرزند ایران، غلامرضا تاجگردون را برای نمایندگان مجلس یازدهم ارسال کرد. او در این متن آورده است: «با رأی اکثریت شما نمایندگان توفیق ادامه خدمت در مجلس یازدهم را ندارم و از حضورتان مرخص می‌شوم. ان‌شاءالله سعی می‌کنم در ادامه خدماتم خدمتگزار نظام مقدس جمهوری اسلامی و ولی‌امر مسلمین باشم. از آنانی که به من رأی اعتماد دادند ممنون و سپاسگزارم و از آنان که با علم و یقین به من رأی نداده‌اند هم ممنونم که این بار را از دوش من برداشته‌اند و آنانی که به هر دلیلی و با تشویق و فضا‌سازی‌ مانع از اتخاذ تصمیم صحیح شدند و حق‌الناس را تضییع کردند به روز قیامت و جزای اخروی واگذار می‌کنم.»
نامه تاجگردون در حالی در بین نمایندگان دست به‌دست می‌شد که معترضان به اعتبارنامه او و نمایندگان همراهشان یکی بعد از دیگری در شبکه‌های اجتماعی از رد شدن اعتبارنامه او توسط مجلس انقلابی و اصولگرای یازدهم ابراز رضایت و شادی می‌کردند. آخرین باری که مجلس اعتبارنامه یک منتخب را رد کرده بود در مجلس ششم بود؛ جایی که اعتبارنامه سید مطهر کاظمی، براتعلی محمدی‌فر و حسین مرادی،منتخبان  خلخال، سنقر و اراک رد شد.

   تلاش از مجلس هفتم؛ خروج از مجلس یازدهم
غلامرضا تاجگردون، نماینده مجلس نهم و دهم از حوزه انتخابیه باشت و گچساران بود. او در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس هفتم از همین حوزه نامزد شد که شورای نگهبان صلاحیت وی را تأیید نکرد. در انتخابات مجلس هشتم وارد میدان شد که شکست خورد و در انتخابات مجلس نهم پیروز شد. او در مجلس دهم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و یکی از بازیگران اصلی این مجلس بود. وی در آخرین سال دولت اصلاحات معاونت امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور را برعهده داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید