• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 19 تیر 1399
کد مطلب : 104435
+
-

ظرفیت تکمیل است.... فاصله بگیرید

متروی تهران با تمام ظرفیت در حال خدمت‌رسانی است و کمک‌های دولتی برای تامین ۶۳۰ واگن می‌تواند به فاصله‌گذاری اجتماعی کمک کند

مترو
ظرفیت تکمیل است.... فاصله بگیرید

حامد فوقانی- دبیر گروه شهری

قطار اول از راه می‌رسد، فشردگی مسافران به قدری است که از سوار شدن صرف‌نظر می‌کند. درست ۳دقیقه و نیم بعد قطار بعدی از راه می‌رسد. تعداد مسافران این یکی بیشتر از قطار قبلی است نگاهی به ساعتش می‌اندازد و دل به دریا می‌زند و سوار می‌شود. دیر به اداره برسد حتما کسری کار می‌خورد. ماسک روی صورت را کمی جابه‌جا می‌کند. سعی دارد که میله‌های قطار را نگیرد اما نمی‌شود. دائما در ذهن تلاش می‌کند خودش را متقاعد سازد که همه نکات را رعایت کرده و کرونا نمی‌گیرد ولی لابه‌لای افکارش، ترس موج می‌زند و اعضای خانواده جلوی چشمش یکی یکی تصویر می‌شوند. گذر 2دستفروش که یکی ماسک و دیگری هندزفری می‌فروشد، افکارش را پاره می‌کند. به ایستگاه دادمان رسیده است و باید پیاده شود. این روزها درحالی‌که صحبت از امنیت فاصله‌گذاری اجتماعی است اما گاهی شهروندان به ناچار مجبور می‌شوند که فاصله را کنار بگذارند. آنها نگرانی‌های فراوانی دارند؛ مثل یاسر که دیروز این‌چنین نحوه سر کار رفتن هر روزش را برای نگارنده توضیح داد.  او گفت: «واقعا فکر نمی‌کردم که منم روزی بگم شکم گرسنه که کرونا حالیش نمیشه» یاسر مثل خیلی‌ها دغدغه نان‌آوری دارد و حالا کووید19- یکی از نگرانی‌های او از میان نگرانی‌های دیگر شده است.

شلوغی صادقیه
متروی تهران این روزها با تمام ظرفیت درحال خدمت‌رسانی است. با وجود این، در برخی از ساعات روز و پیک مسافر، فاصله‌گذاری‌ها در این مد حمل‌ونقل عمومی معنای خود را از دست می‌دهد. فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران در این رابطه به همشهری گفت: «در حال خدمت رسانی با تمام ظرفیت هستیم اما نکات مختلفی وجود دارد که گاهی باعث می‌شود فاصله‌گذاری اجتماعی از بین برود. به‌‌طور نمونه قطارهای مربوط به کرج یعنی همان قطارهای دو طبقه خط۵ از قطارهای درون شهری ظرفیت بیشتری دارند. واضح است که وقتی قطار این خط به صادقیه می‌رسد حجم بالایی از مسافر یکباره از خط۵ وارد خط۲ می‌شود. او می‌گوید: «بیشتر تصاویری که از شلوغی مترو منتشر می‌شود مربوط به ایستگاه تقاطعی صادقیه با کرج- گلشهر است.» نوبخت در عین حال اشاره کرد که ایستگاه‌های دروازه‌دولت، امام خمینی و تئاتر شهر هم در برخی ساعات بسیار شلوغ می‌‌شوند. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران افزود: «ببینید ایستگاه تئاتر شهر تقاطع 2خط بی‌آرتی، 2خط مترو و یکی از جاهای پرتردد شهر است؛ بنابراین مسلم خواهد بود که حضور جمعیت را در اینجا داشته باشیم. پس مردم هم باید خودشان رعایت کنند.» او در پاسخ به این سؤال که آیا نمی‌شود سرفاصله حرکت قطارها را در خط 2 و 3 به 2.5دقیقه کاهش داد، گفت: «خیر به‌دلیل کمبود قطار امکان اینکه از این بیشتر سرفاصله قطارها را کم کنیم وجود ندارد. باید توجه داشت سقف مسافران مترو اکنون به یک‌میلیون نفر در روز نرسیده؛ در حالی که ظرفیت همان ظرفیت پیش است. ما قبلا روزانه نزدیک به یک‌میلیون و ۹۰۰هزار نفر مسافر داشتیم.»

کمترین کار دورکاری است
سخنگوی شورای شهر تهران با توجه به وضعیت شیوع کرونا در پایتخت در توییتر نوشت: «وضعیت تهران از نظر کرونا «‌بسیار اسفناک» و در وضعیت قرمز است. افزایش پرشتاب تعداد بیماران و جانباختگان، حیرت آور است.به‌عنوان نماینده مردم در شورا، از ستاد کرونا مطالبه می‌کنم بی‌هیچ مسامحه‌ای، جدی‌ترین محدودیت‌ها را تصویب و اعمال کند. کمترینِ آن، دورکار شدن کارمندان است!»

تابع تصمیم ستاد کرونا هستیم
پیروز حناچی، شهردار تهران در صفحه شخصی خود در توییتر درباره لغو طرح ترافیک نوشت: بر‌اساس گزارش‌های علمی و مشاهدات میدانی، برداشتن طرح ترافیک منجر به افزایش سفرهای غیرضروری درون‌شهری می‌شود. ولی همانگونه که بارها بیان کرده‌ایم در مسیر صیانت از سلامت شهروندان در موضوع طرح‌های ترافیکی، تابع تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم.

وضعیت امروز مترو و نیازهای فوری
سرفاصله قطارهای خط‌های یک و ۴: ۳.۵دقیقه
سرفاصله قطارهای خط۲: ۳دقیقه
سرفاصله قطارهای خط۳: ۶دقیقه
سرفاصله قطارهای خط۵:  ۱۵دقیقه
سرفاصله قطارهای خط۷:  ۱۰دقیقه
علت شلوغی ایستگاه صادقیه: ظرفیت نشسته خط۵ حدود ۱۵۰۰نفر است اما ظرفیت نشسته قطارهای درون‌شهری ۳۰۰نفر
تعداد واگن مورد احتیاج متروی تهران:  ۲۰۰۰واگن
تعداد واگن حداقلی برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی: ۶۳۰واگن
 

این خبر را به اشتراک بگذارید