• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 19 تیر 1399
کد مطلب : 104430
+
-

اگر می‌خواهید حضور در خانه را با فیلم و کتاب سپری کنید راهنمایی چهره‌های فرهنگی را از دست ندهید

معجزه کتاب و فیلم

پرنیان سلطانی

آمارها نیاز به هیچ توضیح و تفسیری ندارند. اعدادی که هر روز مقابل فهرست مبتلایان جدید به ویروس کرونا و تعداد فوتی‌های این بیماری مرموز ردیف می‌شوند، به‌خوبی بیانگر وضعیت قرمز این روزهایمان هستند. برای همین به‌جز سر کار رفتن، خرید مایحتاج زندگی و دیگر کارهایی که به اجبار ما را از خانه بیرون می‌کشند، باید تا حد امکان در چهاردیواری امن خانه بمانیم. اما این خانه‌مانی نیاز به فراهم کردن تفریحات خانگی هم دارد تا هم حوصله‌مان سر نرود و هم با این خانه‌نشینی اجباری، احساس بطالت و خسران نکنیم. ناگفته پیداست که از بین همه گزینه‌های موجود برای سرگرم شدن و آموختن، هیچ گزینه‌ای به‌اندازه فیلم و کتاب مؤثر نیست و حالمان را خوب نمی‌کند. به همین دلیل است که این روزها چهره‌های فرهنگی کشور از هر رسانه‌ای که در اختیار دارند، شهروندان را به مطالعه کتاب‌های خوب و اثرگذار و دیدن فیلم‌های روز دنیا تشویق می‌کنند. نمونه‌اش «صادق کرمیار»، نویسنده و کارگردان، «محمود عبدالحسینی» استاد عکاسی، «گیتی خامنه» مجری تلویزیون، «سعید شیخ‌زاده» گوینده و مدیر دوبلاژ، «روزبه معینی» بازیگر و «رجبعلی اعتمادی» نویسنده که به دعوت ما فیلم‌ها و کتاب‌های مورد‌علاقه‌شان را معرفی کرده‌اند تا شاید چراغ راه این روزهای پر از دغدغه و نگرانی باشند.

صادق کرمیار

   مطالعه آثار نویسندگان آمریکا، فرانسه و روسیه
عاشقان کتاب و مطالعه بی‌شک «صادق کرمیار» را می‌شناسند. نویسنده، کارگردان و منتقد ادبی نام‌آشنایی که «نامیرا»، «دشت‌های سوزان» و «غنیمت» را نوشته و با نویسندگی و کارگردانی فیلم‌ها و سریال‌هایی مانند «زیارت»، «یک روز قبل» و «خاطرات مرد ناتمام» شناخته می‌شود. کرمیار که در سال 1392گواهی‌نامه درجه یک هنری (معادل مدرک دکتری) را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده، در زمینه فیلم تماشای سری فیلم‌های «مارتین اسکورسیزی» کارگردان مطرح دنیا را پیشنهاد می‌کند؛ فیلم‌هایی که از طریق آنها می‌توان به تحلیلی از سیر تحولات سیاسی و اجتماعی آمریکا دست یافت. او که خودش این روزها مشغول مطالعه «مثنوی معنوی مولانا» است، به عاشقان ادبیات داستانی جهان هم توصیه می‌کند مطالعه سه نسل از نویسندگان آمریکا، فرانسه و روسیه را در برنامه‌شان قرار دهند تا نگاه جامعی از ادبیات داستانی جهان به‌دست آورند. اگر می‌خواهید بدانید خالق کتاب‌های «فریاد در خاکستر»، «انتقام در اردوگاه»، «درد» و «حریم» چه تجویزی برای خوب نگهداشتن حالمان در این روزها دارد، پیشنهادهای فیلم و کتابش را از دست ندهید.

   کتاب‌های دوست‌داشتنی
  گشودن رمان
اثر: دکتر حسین پاینده، انتشارات: مروارید
  رستاخیز کلمات
اثر: دکتر شفیعی‌کدکنی، انتشارات: سخن


   فیلم‌های دوست‌داشتنی
  راننده تاکسی
محصول سال1976، کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  کازینو
محصول سال1995، کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  گرگ وال‌استریت
محصول سال2013، کارگردان: مارتین اسکورسیزی


سعید شیخ‌زاده

   از «آرمان‌شهری برای واقع‌گراها» تا «زنان کوچک»
هم بازیگر است و او را در فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی دیده‌ایم، هم مجری است و برنامه‌ها و مسابقه‌های مختلفی را در تلویزیون اجرا کرده است اما قطعا حرفه اصلی‌اش دوبله است. او که سال‌هاست در زمینه گویندگی، صداپیشگی و همچنین مدیریت دوبلاژ فعالیت دارد، با صدایش «پیتر پارکر» مرد عنکبوتی، «هری پاتر» هری پاتر، «امپراتور لی هوون» افسانه خورشید و ماه، «دکتر جک» پرستاران، «بن تن» انیمیشن بن تن، «نیک» زوتوپیا، «امیل» موش سرآشپز و... را برایمان ملموس‌تر کرده است. بله، درست حدس زدید. از «سعید شیخ‌زاده» می‌گوییم؛ پسر کوچکی که در فیلم‌های «مرگ پلنگ»، «سفر جادویی»، «گالان»، «علی و غول جنگل» و مجموعه تلویزیونی «چاق و لاغر و مأمور سوم» بازی می‌کرد و چند سال پیش در نقش «ناصرالدین شاه» مجموعه تلویزیونی «سال‌های مشروطه» ایفای نقش کرد. مجری مسابقه‌های «خانواده»، «سیصد ثانیه» و «نما‌به‌نما» و همچنین برنامه‌های «با ما اینجا»، «پرواز کنکوری‌ها»، «در مسیر آینده»، «تا جمعه»، «هر چی شما بگین» و «هزار داستان» تلویزیون، فهرستی از فیلم‌ها و کتاب‌های مورد‌علاقه‌اش را در اختیارمان قرار داده که در ادامه می‌خوانید.

   کتاب‌های دوست‌داشتنی
  آرمان‌شهری برای واقع‌گراها
اثر روتگر برگمن، انتشارات: نوین
  جادة شخصیت
اثر دیوید بروکس، انتشارات: مهرگان خرد
  کار عمیق
اثر کال نیوپورت، انتشارات: نوین


 
 فیلم‌های دوست‌داشتنی
  انگل (Parasite)
محصول سال2019، کارگردان: بونگ جون‌هو
  1917
محصول سال2019، کارگردان: سم مندس
  زنان کوچک
محصول سال2019، کارگردان: گرتا گرویگ


گیتی خامنه 

 «چرنوبیل» ببینیم و «دختر گمشده» بخوانیم
محال است کسی متولد دهه  50یا 60باشد و «گیتی خامنه» را نشناسد. این مجری محبوب و دوست‌داشتنی بچه‌ها که از سال 1358 تا سال 1370مجری برنامه‌های کودک و نوجوان شبکه یک تلویزیون بود، در سال1389 با اجرای برنامه «بچه‌های دیروز» شبکه تهران، دوباره به تلویزیون برگشت تا به بیان خاطرات کودکان دهه60 بپردازد. خامنه که پس از این برنامه اجرای برنامه «تا همیشه» شبکه دوم سیما را بر‌عهده گرفت و در مجموعه مستند «میراث ایران» به‌عنوان جهانگرد، میراث تمدن و فرهنگ شمال غرب ایران را برای بینندگان شبکه سحر روایت می‌کند، از سال1395 مجری میان‌برنامه‌های شبکه «پویا» شده تا پس از نزدیک به 2دهه، بار دیگر به حیطه مجری‌گری کودک بازگردد. این مجری توانمند که از او مجموعه شعری هم منتشر شده، به خواندن کتاب‌ها و تماشای فیلم‌هایی علاقه دارد که ذهن و قوه فکر و تخیل را به چالش می‌کشند. برای همین کتاب‌ها و فیلم‌هایی با این ویژگی را معرفی می‌کند که در این ایام هم سرگرمی به‌حساب می‌آیند، هم چیزی به داشته‌هایمان اضافه می‌کنند.

   کتاب‌های دوست‌داشتنی
  دختر گمشده
اثر گیلین فلین، انتشارات: میلکان
  یک اتفاق مسخره
اثر فئودور داستایوفسکی، انتشارات: ماهی
  سیری در ادیان جهان
اثر کریستوفر پارتریچ، انتشارات: ققنوس


   فیلم‌های دوست‌داشتنی
  سریال آمریکایی‌ها (The Americans)
محصول سال2013 تا 2014، کارگردان: جو وایزبرگ
  مینی‌سریال چرنوبیل (Chernobyl)
محصول سال 2019، کارگردان: یوهان رنک


محمود عبدالحسینی

   تاریخ؛ چراغ راه آینده است
«محمود عبدالحسینی» برای هنرمندان فعال در عرصه هنر عکاسی نامی آشناست. این نام شناخته شده البته به راحتی به‌دست نیامده است. عبدالحسینی 22سال بیشتر نداشت که وارد مطبوعات شد و حالا بعد از 4دهه حضور مؤثر در دنیای عکاسی، یکی از باسابقه‌ترین و مطرح‌ترین عکاسان ایرانی است. او که تاکنون بیش از 100نمایشگاه انفرادی و گروهی در داخل و خارج کشور برگزار کرده، داوری بسیاری از جشنواره‌ها و مسابقات کشوری را بر عهده دارد و این روزها در دانشگاه هنر و دانشکده‌های خبر و رسانه تدریس می‌کند، عکس‌های بسیار نابی از روزهای انقلاب و دفاع‌مقدس ثبت کرده است. عبدالحسینی وقتی متوجه کارکرد صفحه پیشنهاد فیلم و کتاب می‌شود، می‌گوید: «من تاریخ را خیلی دوست دارم، چون به‌نظرم چراغ راه آینده است. به همین دلیل توصیه می‌کنم در این روزها حتما تاریخ بخوانیم و فیلم‌های تاریخی ببینیم.» البته که این استاد عکاسی برای علاقه‌مندان به این رشته هنری هم مطالعه کتاب «نقد عکس» اثر «تری برت» و کتاب‌های «چگونه عکس ببینیم» و «اتاق روشن» را پیشنهاد می‌کند.

   کتاب‌های دوست‌داشتنی
  برگ‌های گمشده از تاریخ تمدن اسلامی
اثر سعید مستغاثی، انتشارات: دفتر پژوهش‌های مؤسسه کیهان
  زبور مقاومت
اثر محمدحسین بزی و مصطفی‌اللهیاری، انتشارات: شرکت چاپ و نشر بین‌الملل


   فیلم‌های دوست‌داشتنی
  یتیم‌خانه ایران
محصول سال1393، کارگردان: ابوالقاسم طالبی
  لیلی با من است
محصول سال1374، کارگردان: کمال تبریزی
  هریت (Harriet)
محصول سال2019، کارگردان: کیسی لمونز


روزبه معینی

   گذر از روزهای دشوار با مطالعه «بیشعوری» و «جنایت و مکافات»
«روزبه معینی» را این روزها در نقش «نوذر» سریال «آقازاده» می‌بینیم. این بازیگر جوان که تئاتر و نمایش را از نوجوانی در مدارس و آموزشگاه‌ها شروع کرده، در فاصله سال‌های 68 تا 70 با بازی در سریال‌های تلویزیونی «به‌دنبال مهر» و ‍«زنگ مدرسه» وارد دنیای بازیگری شد. معینی را که تاکنون در فیلم‌های سینمایی «خودزنی»، «حیرانی» و «ناردون» و مجموعه‌های تلویزیونی «خوب، بد، زشت»، «معراجی‌ها»، «زمستان گرم»، «آسمان من»، «آمین» و «دیگری» ایفای نقش کرده، این شب‌ها در برنامه تلویزیونی پرطرفدار «عصر جدید» هم می‌بینیم. در کارنامه هنری مربی شرکت‌کننده‌های عصر جدید، سِمت‌های دیگری هم دیده می‌شود که از مهم‌ترین آنها می‌توان به مجری طرح، مدیر اجرایی، مدیر روابط عمومی و مشاور سریال‌ها و پروژه‌های سینمایی مختلف و مدیر مسئول آموزشگاه هنر گستر حیایی اشاره کرد. وقتی از معینی می‌خواهیم تا کتاب‌ها و فیلم‌های مورد علاقه‌اش را معرفی کند، توصیه می‌کند در این ایام از خواندن نمایشنامه‌ها و فیلمنامه‌های خوب غافل نشویم. فیلم‌های «شیرشاه»، «جادوگر شهر اُز» و «ادیسه فضایی» هم تعدادی از فیلم‌هایی است که این بازیگر جوان برای دیدن در ایام خانه‌نشینی اجباری پیشنهاد می‌دهد.


   کتاب‌های دوست‌داشتنی
  سفر درونی
اثر رومن رولان، انتشارات: نیلوفر
  جنایت و مکافات
اثر فئودور داستایوفسکی، انتشارات: خوارزمی و نگاه
  بیشعوری
اثر خاویر کرمنت، انتشارات: تیسا


   فیلم‌های دوست‌داشتنی
  جویندگان
محصول سال 1956، کارگردان: جان فورد
  در یک شب اتفاق افتاد
محصول سال1934، کارگردان: فرانک کاپرا
  فریادی در تاریکی
محصول سال1988، کارگردان: فرد شپیسی


رجبعلی اعتمادی

   «خیام و عقاب الموت» با «عکس‌های دونفره»
اگر «ر. اعتمادی» برایتان نامی آشناست یا کتاب‌های «آبی عشق»، «گل‌بانو»، «عالیجناب عشق»، «هزار و یک شب عشق»، «کفش‌های غمگین من»، «آخر خط»، «شوک پاریسی» و... را خوانده‌اید، یعنی داستان‌های عاشقانه را دوست دارید و «رجبعلی اعتمادی»، خالق این داستان‌های پر از عشق را می‌شناسید. این نویسنده پرطرفدار که تاکنون بیش از 40داستان عاشقانه بلند نوشته و یکی از معروف‌ترین نویسندگان ادبیات عامه‌پسند است، در دهه‌های 40 و 50 مجله‌ای با نام «جوانان» منتشر می‌کرد که این مجله یکی از پرفروش‌ترین مجلات ایران نام گرفت؛ مجله‌ای که فراتر از مرزهای ایران و در دیگر کشورهای فارسی‌زبان مانند افغانستان و تاجیکستان هواداران خودش را داشت. او که نوشتن را از سال1340 آغاز کرده و کتاب‌هایش را با نام مستعار «ر.‌اعتمادی» به چاپ می‌رساند، برای این روزهای خانه‌نشینی چندین کتاب معرفی کرد که «آزادی یا مرگ» نیکوس کازانتزاکیس، «انسان کامل» عزیزالدین نسفی، «کانت و مسئله آزادی» محمود خاتمی و «تنگسیر» صادق چوبک بخشی از آنهاست. نویسنده مورد علاقه چندین نسل از جوانان ایرانی، فیلم‌ها و کتاب‌های دیگری را هم برای دیدن و خواندن پیشنهاد کرده که در ادامه می‌خوانید.


   کتاب‌های دوست‌داشتنی
  چگونه پروانه شدم
اثر اروین یالوم، انتشارات: لیوسا
  خیام و عقاب الموت
اثر فردین مهاجر شیروانی، انتشارات: سنایی
  عکس‌های دونفره
اثر اسماعیل جمشیدی، انتشارات: علم


   فیلم‌های دوست‌داشتنی
  همسر (The Wife)
محصول سال: 2017، کارگردان: بیورن رونگه
  سریال تاریکی (Dark)
محصول سال2017 تاکنون، کارگردان: باران بو اودار
  سریال ترور (The terror)
محصول سال2018 تاکنون، کارگردان: ریدلی اسکات، ادوارد برگر و... .



 

این خبر را به اشتراک بگذارید