• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 19 تیر 1399
کد مطلب : 104422
+
-

از عطر فضا تا بخارى جیبى!

از عطر فضا تا بخارى جیبى!

 خسرو موسوی:
این روزها که به‌خاطر شیوع کرونا بیش‌تر اوقات خانه‌ایم، همه‌اش به دنبال خبرهای تازه می‌گردیم که حوصله‌مان سر نرود. یکی از حوزه‌هایی که همیشه حتی در چنین روزهایی می‌شود روی خبرهایش حساب کرد، علم و فناوری است؛ چون هرگز از پا نمی‌ایستد و مدام در حال تازه‌شدن است.
البته که همه دلمان می‌خواهد زودتر مهم‌ترین خبر این حوزه یعنی دارو و واکسن کرونا را بخوانیم، اما هنوز باید منتظر باشیم و در این انتظار خوب است با هم چند خبر تازه بخوانیم.

بوی فضا بگیرید!
احتمالاً هیچ‌وقت فکرش را نمی‌کردید وقتی کسی ازتان بپرسد مارک عطرت چیست؟ یا این چه بویی است؟ بگویید بوی فضا!
اما محققان سازمان ناسا در یک دهه‌ی گذشته به‌دنبال جوابی برای این سؤال بودند که فضا دقیقاً چه بویی می‌دهد؟ جوابی که حالا پیدا شده!
به‌گزارش روزنامه‌ی «دیلی‌میل»، ناسا عطری با رایحه‌ی فضا تولید کرده که به آموزش فضانوردان پیش از پرتاب به مدار کمک می‌کند. درواقع آن‌ها می‌توانند رایحه‌ی کیهان را پیش از ورود به فضا استشمام کنند تا در فضا غافل‌گیر نشوند.
گروه پژوهشی این پروژه، برای ساخت این عطر فضایی، از تجربیات فضانوردان ناسا مثل «تونی آنتونلی» (Tony Antonelli) استفاده کرده و به رایحه‌ا‌ی دودی و تند رسیده که ترکیبی از بوی استیک دودی، تمشک و نیشکر است.
تونی آنتونِلی، فضانورد بازنشسته‌ می‌گوید هنوز نخستین ورود خود به فضا را به‌خاطر دارد. او می‌گوید: «پس از یک دهه آموزش، کاملاً گیج شده بودم، چون کسی درباره‌ی بوها به من چیزی نگفته بود. بوی فضا قوی و منحصر به‌فرد بود و من تا آن‌روز روی زمین، چنین بویی را استشمام نکرده بودم. بویی که نمی‌دانستم چگونه آن را توصیف کنم.»

هم پاوربانک هم بخاری!
شرکت شیائومی، از بزرگ‌ترین سازندگان موبایل و ابزارک‌های هوشمند در جهان است. این شرکت به‌تازگی پاوربانکی را به بازار عرضه کرده که درواقع یک بخاری جیبی است!
این بخاری جیبی جالب می‌تواند تا 52 درجه‌ی سانتی‌گراد حرارت تولید کند. این ابزارک تازه برای زمستان کاربرد بیش‌تری دارد؛ چون کاربران می‌توانند ضمن شارژکردن گوشی یا تبلتشان، دستشان را هم گرم کنند!
طراحی این پاوربانک هم در نوع خود جالب است، چون نه شبیه پاوربانک است و نه بخاری و بیش‌تر یادآور رادیوهای قدیمی است. بدنه‌ی این ابزارک از آلومینیم ساخته شده که می‌تواند حرارت را به دست‌های ما منتقل کند. نگران ایمنی آن هم نباشید، چون با فناوری «کامپوزیت چندماده»‌ی به‌کار رفته در این دستگاه، آتش نمی‌گیرد.روی دستگاه فقط دو کلید فیزیکی ساخته شده که یکی برای فعال‌سازی شارژر است و دیگری هم کلید بخاری. ظرفیت این پاوربانک 5 هزار میلی‌آمپر است که چندان زیاد نیست، اما تنها پنج ثانیه طول می‌کشد تا این بخاری جیبی به دمای لازم برسد و پس از رسیدن به دمای 52‌ درجه‌ی سانتی‌گراد، دما ثابت می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :