• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 18 تیر 1399
کد مطلب : 104401
+
-

زمانی برای بلاتکلیفی اسب‌ها

با وجود میانجیگری معاون اول رئیس‌جمهور و تأییدیه سازمان بازرسی کل کشور، اختلاف بین فدراسیون سوارکاری با وزارت جهاد ‌کشاورزی بر سر میکروچیپ‌گذاری اسب‌ها همچنان بدون نتیجه مانده است

زمانی برای بلاتکلیفی اسب‌ها

لیلی خرسند

کشمکش‌ها بین فدراسیون سوارکاری و وزارت جهادکشاورزی ادامه دارد. درگیری سر این است که فدراسیون اسب‌ها را میکروچیپ‌گذاری کند و به آنها شناسنامه بدهد یا جهادکشاورزی. با اینکه مراجع قضایی این مسئولیت را به فدراسیون داده‌اند اما جهادکشاورزی هنوز خودش را متولی می‌داند.
طبق قانون نظام جامع دامپروری که روزهای آخر سال‌1387 در مجلس به تصویب رسید، وزارت جهادکشاورزی مسئول همه امور دام است. اسب‌های ورزشی هم مشمول این قانون می‌شوند اما اسب‌های ورزشی، متولی دیگری هم به نام فدراسیون سوارکاری دارند. طبق توافقی که سال‌های گذشته فدراسیون سوارکاری و وزارت جهادکشاورزی کرده بودند، میکروچیپ‌گذاری و صدور شناسنامه اسب‌ها به فدراسیون واگذار شده بود اما از 2سال پیش وزارت کشاورزی به این توافق پایبند نماند.
میکروچیپ روش شناسایی جانداران با امواج رادیویی است. این دستگاه به اندازه یک دانه برنج است و زیر پوست جاندار کاشته می‌شود. مسعود خلیلی، رئیس فدراسیون سوارکاری به همشهری می‌گوید: «فدراسیون با وزارت جهاد کشاورزی توافق کرده بود که به نیابت از جهاد برای اسب‌های ورزشی شناسنامه صادر کند و دوستان هم در جهاد نظارت عالی را داشته باشند. این روند در 4سال گذشته ادامه داشت ولی با تغییر و تحول در وزارت جهادکشاورزی، افراد جدید گفتند این تفویض اختیار را قبول ندارند و خودشان برای اسب‌های ورزشی هم میکروچیپ‌ می‌گذارند و هم شناسنامه صادر می‌کنند.»
فدراسیون سوارکاری ایران هم مثل همه فدراسیون‌های دیگر زیرنظر فدراسیون جهانی فعالیت می‌کند و سپردن امور اسب به یکی از وزارتخانه‌های دولتی، با ماهیت غیردولتی‌بودن فدراسیون‌ها منافات دارد. خلیلی تأکید می‌کند که وزارت جهادکشاورزی نمی‌تواند با مراجع بین‌المللی در ارتباط باشد: «فدراسیون ما با 3فدراسیون جهانی و 12انجمن‌ بین‌المللی در ارتباط است و ماموریت‌های بین‌المللی‌اش را ‌زیرنظر آنها انجام می‌دهد. به صراحت مشخص شده که دولت نمی‌تواند در امور فدراسیون دخالت کند. فدراسیون‌های بین‌المللی فقط فدراسیون را به‌عنوان متولی کار می‌شناسند. برای عضویت در این 12انجمن هم باید مراحل طولانی اداری طی شود که در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست. ما از دوستان خواهش کردیم که آنها به وظایف خودشان برسند و ما هم به وظایف خودمان. انجام بعضی از آزمایش‌ها از ضرورت‌های کار ما‌ست. برای سایر دام‌ها مثل گاو و گوسفند که نیازی نیست پدر و مادر مشخص شود و دام شجره‌نامه و تبارنامه داشته باشد. اما داشتن این موارد برای اسب ورزشی ضرورت است.»
حدود 2‌ماه پیش وزارت ورزش و وزارت جهادکشاورزی با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول ریاست‌جمهوری جلسه‌ای داشتند. 2 وزارتخانه توافقنامه‌ای امضا‌ کردند که به تأیید سازمان بازرسی هم رسید. این توافقنامه به هر دو وزارتخانه ابلاغ شد و طبق آن، مسئولیت ‌اسب‌های ورزشی به‌خصوص میکروچیپ به فدراسیون واگذار شد اما خلیلی می‌گوید این توافق زیر پا گذاشته شده است: «دوستان دوباره سنگ‌اندازی کردند و با وجود اینکه در حضور مهندس جهانگیری، معاونت حقوقی نهاد ریاست‌جمهوری و بین وزرا‌ این توافق شد، با استان‌ها مکاتبه کرده‌ و گفته‌اند که کار فدراسیون برای میکروچیپ‌گذاری غیرقانونی است.»
این درگیری فدارسیون و وزارت جهادکشاورزی، مالکان و باشگاه‌‌داران را با مشکل مواجه کرده است. نزدیک به 2سال است که کره‌های جدید نه میکروچیپ‌گذاری شده‌اند و نه شناسنامه‌‌ای دارند و این یعنی آنها نمی‌توانند در مسابقات شرکت کنند. خلیلی می‌گوید: « آرای قضایی وجود دارد. ما به دادگاه رفتیم و رأی به نفع فدراسیون صادر شد. به‌تازگی هم این موضوع در امور هماهنگی و رفع اختلافات حقوقی دستگاه‌های اجرایی کشور مطرح ‌و قرار شد طبق همان توافقنامه جلو برویم، همه مدارک و اطلاعیه‌ها هم موجود است اما هنوز مشکل پابرجاست. این درست نیست که دستگاه‌های دولتی از هم شکایت کنند. آقای سلطانی‌فر هم ما را از این کار نهی کرده‌اند.» به گفته خلیلی در این 2سال مالکان 10میلیارد ضرر کرده‌اند، فدراسیون‌ هم ده‌ها میلیارد تومان ضرر کرده است: «در دوره قبل مرکز اصلاح نژاد مجوز داد تا 10هزار میکروچیپ وارد کنیم. این میکروچیپ‌ها در کارخانه‌ای در آلمان ساخته شده‌اند اما اجازه نمی‌دهند که آنها را به کشور وارد کنیم. متأسفم که بگویم ولی دوستان دارند لجبازی می‌کنند. این پول ما و پول جهاد نیست، این سرمایه مالکان و کشور است که دارد از بین می‌رود.» گفته می‌شود دلیل اصلی این دعواها بر سر پول است. ماه‌های گذشته مالکان اسب‌ها برای میکروچیپ‌‌گذاری و صدور شناسنامه هر اسب 700هزار تومان به وزارت جهادکشاورزی پرداخت کرده‌اند. خلیلی می‌گوید گرفتن این پول خلاف قانون است: «ماده17 قانون نظام جامع دامپروری کشور می‌گوید وزارت جهادکشاورزی موظف است با استفاده از اعتبارات و امکانات مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور و مرکز اصلاح نژاد دام کشور، نسبت به شناسایی، ثبت، کنترل، گواهی و... دام اقدام کند. مفهوم این ماده این است که منابع مالی این کار در قانون دیده شده و جهاد نمی‌تواند برای میکرو‌چیپ از مردم پول بگیرد. ما شکایت‌های متعددی را از اسب‌داران داشته‌ایم و آنها را منعکس هم کرده‌ایم.»‌
اسب‌های ورزشی هویت ورزشی دارند. در مجامع ورزشی اسب به‌عنوان ورزشکار شناخته می‌شود و این هویت ورزشی اسب است که از نظر اقتصادی ارزش آن را بالا می‌برد. خلیلی می‌گوید: «درمجمع بین‌المللی دعوا بر سر این است که به دام معمولی‌شان اعتبار بدهند اما ما اسب‌های ورزشی تباردارمان را به‌عنوان دام معمولی معرفی می‌کنیم و اعتبارشان را پایین می‌آوریم.» خلیلی به وزارت جهادکشاورزی توصیه می‌کند به جای تمرکز روی میکروچیپ، سیاست‌های کلان را اصلاح و موانع صادرات اسب را برطرف کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید