• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 18 تیر 1399
کد مطلب : 104376
+
-

آتش دوباره در قلب ایران

2500هکتار از اراضی ملی و طبیعی ایران در 400آتش‌سوزی طی 2 هفته اخیر خاکستر شد

منابع طبیعی
آتش دوباره در قلب ایران

زهرا رفیعی- خبر‌نگار

در 2هفته اخیر 400مورد آتش‌سوزی بعضا مشکوک، 2500هکتار از اراضی ملی و عرصه‌های طبیعی و جنگلی ایران را از بین برد. 140هکتار از این مناطق را اراضی جنگلی تشکیل می‌دهند و مابقی علفزارهای بکر هستند.
آتش خاموش شده در خاییز هم بار دیگر برافروخته شد و این‌بار «تنگ تکاب»، غنی‌ترین و حساس‌ترین زیستگاه گونه‌های حیات وحش در منطقه حفاظت شده خاییز را به‌ مدت 2 روز سوزاند تا آنکه همین دیروز و پس از 2 روز تلاش محیط‌بانان، جنگلبانان و نیروهای مردمی آتش این نقطه خاموش شد.
فعالان محیط‌زیست به همشهری گفته‌اند که سرعت بالای اطفای حریق در آتش‌سوزی اخیر خاییز به‌دلیل تجهیزات بیشتری بود که در اختیار نیروهای رسمی و مردمی قرار گرفت.
منطقه حفاظت شده خاییز ۳۳ هزار و ۳۸۵ هکتار وسعت دارد و مرز میان استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد است. خاییز مهم‌ترین زیستگاه پلنگ، کاراکال، عقاب مارخوار و جغد ماهی‌خوار است و 80درصد گونه‌های جانوری و پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده خاییز نیز در تنگ تکاب قرار دارد. وجود آب دائمی در این منطقه، آبشخورهای فراوانی نیز برای گله‌های کل و بز که در دسته‌های پرجمعیت در خاییز زیست می‌کنند، فراهم کرده است.

اطفای دوباره
محمد داسمه، فعال محیط‌زیست در خوزستان به همشهری گفت: 70نیروی مردمی و یگان حفاظت محیط‌بانی و جنگلبانی 2 استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد، آتشی را که مجددا در منطقه خاییز افروخته شد خاموش کردند.
به گفته او، آتش در منطقه حفاظت شده «تنگ تکاب» خاییز در 3 مسیر دریاچه سد مخزنی مارون، تنگ نیده و تنگ ره‌بریک در حال حرکت بود که 5صبح روز 17تیرماه (دیروز) خاموش شد.
این فعال محیط‌زیست می‌گوید: آتش‌سوزی اخیر نشان داد که وجود تجهیزات باعث می‌شود آتش به جای 6روز آنچنان که در‌ماه اخیر در این منطقه رخ داد، می‌تواند در 2روز مهار شود.
در آتش‌سوزی اخیر، داوطلبان هیأت کوهنوردی بهبهان علاوه بر محیط‌بانان، جنگلبانان و نیروهای آتش‌نشانی، از سوی شهرداری بهبهان به دستگاه‌های دمنده مجهز شدند.
براساس برنامه ششم توسعه، دولت موظف است یگان پیشرفته حفاظت از منابع ‌طبیعی را تشکیل دهد، اما عملا در حوادثی مانند آتش‌سوزی، دست‌های محیط‌بانان و جنگلبانان به تجهیزات ضروری اطفای حریق نمی‌رسد و شاخه‌های درختان، جنگل‌ها و مراتع را خاموش می‌کند. محمد داسمه با اشاره به اینکه دمنده‌هایی که در اختیار این تیم مردمی و دولتی قرار گرفت بسیار کارآمد و ارزان بود، گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌تواند از صنایع آلاینده بخواهد عوارض آلایندگی را با تامین اعتبار به ‌منظور خرید دستگاه‌های اطفای حریق در اراضی ملی پرداخت کنند. پالایشگاه‌های بیدبلند 1و 2، کارخانه سیمان و نیروگاه‌های سیکل ترکیبی نیز در اطراف منطقه حفاظت شده خاییز قرار دارند که می‌توانند در حفاظت از خاییز مؤثر باشند.

آموزش ندیده‌ها نیایند
داشتن امکانات برای اطفای حریق البته شمشیر دولبه است. در‌ماه گذشته آتش در زاگرس جان 6نفر را گرفت. محمد جواد مختاری، جوان ۳۱ ساله داوطلب مدافع طبیعت که برای فرونشاندن آتش‌سوزی به بلندی‌های منطقه فهلیان رفته بود، آخرین آنهاست. سرهنگ علی عباس‌نژاد، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به همشهری گفته است، تجهیزات شانس موفقیت اطفای حریق را بالا می‌برد و سازمان جنگل‌ها مخالف حضور نیروهای بدون تجهیزات و آموزش ندیده در اطفای آتش جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی است. آموزش ابتدایی اطفای حریق جان نیروها را حفظ می‌کند. متأسفانه در آتش‌سوزی‌های اخیر 6نفر از بهترین هموطنان دوستدار طبیعت را از دست دادیم که آموزشی در مورد اطفای‌حریق ندیده بودند. به گفته او، آموزش جوامع محلی جزو وظایف و برنامه‌های سازمان جنگل‌هاست. تعداد آتش‌سوزی‌ها در 2 هفته اخیر در عرصه‌های طبیعی ایران افزایش چشمگیری داشت و براساس آنچه سرهنگ علی عباس‌نژاد، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها به همشهری گفته است؛ در 15روز اخیر 400آتش‌سوزی که برخی از آنها مشکوک هستند در عرصه‌های طبیعی ایران رخ داده است که حدود 2500هکتار از اراضی ملی را سوزانده‌است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید