• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 18 تیر 1399
کد مطلب : 104342
+
-

در حاشیه سیاست

  کشورهای منطقه صرفا رعیت نیستند
حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور طی یادداشتی در توییتر نوشت: «متحدان آمریکا و رقبای منطقه‌ای ایران حاضرند هرچه در توان دارند انجام دهند تا ایران به هزینه آمریکا تحریم، تضعیف و درنهایت ناتوان شود.» به نوشته آشنا؛ «کشورهای منطقه نشان داده‌اند در سال‌های اخیر در موضوعات حساسی مانند پرونده ایران صرفا رعیت نیستند بلکه هریک در وقت حادثه بازیگرانی ماهر هستند که می‌توانند حتی رفتار کدخدای خود را تا حد زیادی تحت‌تأثیر قرار دهند.» مشاور رئیس‌جمهور در پایان نوشت: «پاسخ مناسب ایران به فشار حداکثری، رایزنی مجدد با آمریکا یا حتی اروپا و چین و روسیه بدون توجه به فشارهای رقبای منطقه‌ای بر آمریکا نیست. به‌نظر می‌رسد مشکل اصلی ایران بیشتر در منطقه است و ایران در عین توجه به عرصه بین‌الملل باید از منطقه شروع کند تا به دیگران برسد نه برعکس.»

  ظریف، وزیرخارجه دشمن بود؟!
امیر محبیان، تحلیلگر مسائل سیاسی اصولگرا درباره اتفاقات رخ‌داده در جریان ارائه گزارش محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه به مجلس، گفت: در موضوع برخورد نمایندگان با ظریف، بعضی‌ها در خارج از مجلس عملا به‌گونه‌ای سخن گفتند که حق نقد و نظارت مجلس زیر سؤال می‌رفت. از سوی دیگر بعضی دیگر به‌گونه‌ای به ظریف حمله کردند گویی وزیرخارجه یک کشور دشمن در مجلس حضور یافته است. این رفتار نه عقلانی، نه اخلاقی و نه مطابق رویکرد رهبری انقلاب بود.  این نظریه‌پرداز اصولگرا خاطرنشان کرد: مجلس باید موضع رهبری نظام را به‌عنوان شاخص درنظر بگیرد. این درست نیست که موضع رهبری در قبال وزارت خارجه و شخص ظریف با موضع بعضی از نمایندگان تا این حد تعارض داشته باشد./ایرنا

  همه راه‌ها به یارانه ختم شد
محمد خوش‌چهره از چهره‌های اقتصادی در گفت‌وگویی با جماران گفته که بسیاری از مشکلات اقتصادی در کشور ما با مُسکن حل می‌شود. وی توضیح داد: مثلا برای بهبود فقر ملت که ریشه در مشکلات و موانع تولیدی، چه تولیدات کشاورزی و چه کارگاهی و صنعتی دارد، به مردم یارانه دادیم که یک مُسکن است؛ تا مشکل را سر فرصت رفع کنیم. این فرایند از دولت‌های نهم و دهم آغاز شد و در ادامه دولت یازدهم و دوازدهم هم همین مسیر را در پیش گرفت. اما در ادامه نه‌تنها مشکل را سر فرصت حل نکردند، بلکه یارانه‌ها به نسخه اصلی اقتصاد هم بدل شد و نهایت تلاش‌های فکری و عملی مسئولان در حوزه‌های اقتصادی و رفع مشکلات معیشتی مردم به همان یارانه‌ها ختم شد.

  سردار سلیمانی به روایت معاون حسن نصرالله
معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان طی سخنانی درباره نقش سردار شهید قاسم سلیمانی در حمایت از نیروهای مقاومت گفت: سردارسلیمانی یکی از کسانی بود که در جنگ تموز به‌صورت مستقیم در اتاق عملیات مرکزی حضور داشت تا نیازهای اضطراری را برآورده کند و برای مقابله با دشمن و شکست آن و تحقق پیروزی، در رابطه با برخی برنامه‌های نظامی نظر می‌داد. شیخ نعیم قاسم گفت: حاج‌قاسم سلیمانی فرمانده واقعی تمام نیروها در داخل سوریه به‌جز ارتش سوریه برای مقابله با چالش‌ها و تحقق پیروزی‌ها بود که به فضل الهی داعش در این منطقه شکست خورد و نظام سوریه نجات پیدا کرد./ایسنا

  پرسش غرضی از رفیقدوست
در ادامه بحث‌های کلامی میان محمد غرضی و محسن رفیقدوست درباره گماردن محافظ برای شخصیت‌ها، غرضی در گفت‌وگویی جدید این سؤال را از رفیقدوست پرسیده که: «در دوران رفیقدوست ۴نفر در محراب به شهادت رسیدند، چرا برای آن ۴شهید بزرگوار محافظ نگذاشتید و از جانشان نگهداری نکردید؟»  به گزارش اعتمادآنلاین، رفیقدوست از فرماندهان سابق سپاه در سخنانی اخیرا گفته بود: «بعد از شهادت سپهبد قرنی، با محمد غرضی دعوا کردم. چون او با گذاشتن محافظ برای شخصیت‌ها مخالفت می‌کرد.» غرضی با رد این ادعای رفیقدوست گفته: «آقای رفیقدوست چندین سال قبل هم ادعا کرده بود. ایشان کلا هر چندوقت یک‌بار دنبال اینگونه مسائل می‌روند و نمی‌دانم منظورشان چیست و دنبال چه چیزی است که از قول ایشان چنین مطالبی بیان می‌شود.»

  پیکر حاج احمد متوسلیان در تهران است؟
حمید داوودآبادی، نویسنده و محقق حوزه دفاع‌مقدس در گفت‌وگویی با مهر به نقل از سردار شهید سلیمانی گفته که پیکر احمد متوسلیان و 3نفر از همراهان او در تهران است. داوودآبادی با اشاره به اینکه وزارت خارجه در سال78 قصد صدور بیانیه درباره شهادت متوسلیان و همراهانش را داشت، گفت: «یکی به من گفت به ما آماده‌باش ورود پیکر حاج‌احمد را داده‌اند و گفته‌اند که هیچ‌کس نباید به سمت آن بیاید اما تو می‌توانی بیایی. قضیه منتفی شد و وزارت خارجه بیانیه نداد. این قضیه هم تا امروز منتفی شد.» وی در پاسخ به این سؤال که پیکر را آورده‌اند یا نه؟ گفت: «شاید آورده باشند ولی کسی نمی‌داند. شاید هم پیکرها را تا امروز نگه داشته‌اند. شهید سلیمانی در ۲۴اسفند۹۷ از من پرسید: تو به چه چیزی در این پرونده رسیدی؟ گفتم من به چیز بدی رسیدم. گفت چی؟ گفتم پیکر حاج احمد در تهران است. لبخندی زد و به من گفت: نه. هر چهارتایشان در تهران هستند. جا خوردم. گفتم: یعنی چی سردار؟ من فقط برای وجود حاج احمد دلیل دارم. سردار پاسخ داد قطعا هر ۴نفر همان شب به شهادت رسیده‌اند. او در ادامه گفت ما چند وقت پیش (اشاره‌ای به زمان دقیقش نداشت) تبادلی با قوات اللبنانیه داشتیم، از آن جایی که می‌گفتند پیکرشان را دفن کردند؛ پیکرها را به ما دادند. اکنون هم پیکرها طبق نظر شما در تهران است. البته پیکری هم نیست و یک مشت استخوان هستند. همچنین سردار شهید گفت: ظاهرا می‌گویند دی‌ان‌ای آنها همخوانی ندارد اما پیکرها همچنان هستند.»

  پاسخ متناسب
علی ربیعی، سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره ادعای برخی رسانه‌های خارجی در زمینه دست داشتن رژیم صهیونیستی در انفجار نطنز، تاکید کرد:فرضیه‌های مربوط به علت حادثه از ابتدای وقوع به بررسی انجامیده و علت حادثه با اجماع نظر کارشناسان در حال تکمیل است. به گزارش ایسنا، وی افزود: خوشبختانه این حادثه هیچ تلفات جانی نداشته و تشعشعات رادیواکتیو هم نداشته و تاثیری بر روند فعالیت صنعت هسته‌ای صلح آمیز ما ندارد. سخنگوی دولت گفت: قطعاً ما اگر به جمع‌بندی برسیم که دخالتی خارجی در این حادثه وجود داشته است به آن پاسخ متناسب را خواهیم داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید