• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 18 تیر 1399
کد مطلب : 104326
+
-

هماهنگ‌سازی با ساعت‌های هوشمند یکی دیگر از قابلیت‌های خاص این اپلیکیشن این است که مالک می‌تواند با استفاده از ساعت هوشمند اندرویدی یا آی‌اواسی خود نیز برخی امکانات را در اختیار داشته باشد. استارت و باز و بسته‌کردن درهای خودروی جنسیس با ساعت هوشمند از راه دور کاملا امکان‌پذیر خواهد بود.

استارت زدن با موبایل

با همکاری برنامه‌سازان و خودروسازان در آینده نزدیک کنترل بسیاری از امور مربوط به وسایل نقلیه به‌وسیله گوشی‌های همراه هوشمند امکان‌پذیر خواهد بود

استارت زدن با موبایل

ساسان شادمان منفرد_خبرنگار

شاید خودروهای بسیاری حالا هم بدون نیاز به سوئیچ باشند و خیلی از ما آنها را دیده باشیم اما به‌هرحال باید در این خودروها هم چیزی مثل ریموت همیشه همراه‌تان باشد تا بتوانید درهای خودرو را باز کرده و آن را مثلا با زدن دکمه استارت روشن کنید. حالا اما دنیا در حال تغییر است و خودروها روزبه‌روز به گوشی‌های هوشمند وابسته‌تر می‌شوند. در واقع اپلیکیشن‌ها به‌عنوان دستیارهای مختلف در خدمت رانندگان و خودروهای‌شان هستند تا فناوری به اوج خود برسد. چندین و چند شرکت در دنیا، اکنون خودروهایی می‌سازند که بیش از پیش به گوشی‌های تلفن همراه وابسته‌اند. مهم‌ترین و ابتکاری‌ترین آنها، اپل است که یک همکاری فوق‌العاده را با شرکت ب‌ام‌و آغاز کرده و می‌خواهد ناممکن‌ها را ممکن سازد.

سیستم استارت بدون کلید یا همان Keyless Starter ابتدا در سال1982 توسط کارخانه فرانسوی رنو در خودروهای رنو فیوگو به‌کار گرفته شد و مورد استفاده قرار گرفت. چندی بعد، شرکت جنرال‌موتورز آمریکا هم سراغ این فناوری رفت و آن را در برخی از خودروهای تولیدی خود کار گذاشت و روانه بازار کرد. یکی از امکانات جدید خودروهای امروزی، همین سیستم استارت بدون کلید است که این امکان را به راننده می‌دهد، درهای خودرو را بدون استفاده از کلید و سوئیچ باز و بسته کند. ضمن اینکه خودرو نیز بدون سوئیچ استارت می‌خورد و روشن می‌شود. سیستم کیلس استارتر با استفاده از امواج رادیویی، امواجی را با کدهای مشخص از سوئیچ خودرو به سنسور ایموبلایزر یا همان دزدگیر وسیله نقلیه ارسال می‌کند. عملکرد این سامانه الکترونیکی به‌گونه‌ای است که راننده با به همراه‌داشتن سوئیچ یا کارت مخصوص و اخیرا تلفن‌های همراه هوشمند، زمانی که به فاصله یک‌متری خودروی خود برسد‌، قفل درها به‌صورت خودکار باز شده و بعد  از واردشدن به‌خودرو راننده می‌تواند با فشاردادن کلید استارت در کنار نگه‌داشتن پدال ترمز، وسیله نقلیه را روشن کند.

داستان همکاری اپل با BMW
همکاری شرکت‌های اپل و ب‌ام‌و در ساخت کلیدهای دیجیتال، فصل جدیدی از حضور فناوری اپلیکیشن‌ها و گوشی‌های هوشمند در صنعت خودروسازی را پدید آورده است. این اختراع و نوآوری می‌تواند آغاز راهی برای کنترل خودرو از طریق تلفن همراه محسوب شود. اپل در حاشیه رونمایی از iOS14 برنامه همکاری‌اش با خودروساز آلمانی را هم اعلام کرد. این شرکت حالا نخستین مؤسسه‎ای به‌حساب می‌آید که ماژول‌های مرتبط با سامانه سوئیچ‌های دیجیتال را به‌عنوان یک اپ استاندارد در گوشی هوشمند خود گنجانده است. با این حال ب‌ام‌و نیز فناوری‌های جدیدی را در سیستم دیجیتالی خودروهای خود به‌وجود آورده تا بتواند همکاری بهتری با اپل داشته باشد. سوئیچ دیجیتال در ب‌ام‌وهای سری‌یک، 2، 3، 4، 5، 6، 8 و همچنین X5، X6، X7 و Z4 که از اول ژوئیه2020 تولید شده باشند، در دسترس است.

خودروهای بدون کلید آینده
طرحی که 2شرکت اپل و ب‌ام‌و روی آن کار کرده‌اند، راهی برای توسعه خودروهای بدون کلید آینده است. می‌توان اینگونه گفت که شرکت اپل در اصل به‌دنبال ویژگی جدید «سوئیچ خودرو» بدون تماس بوده که به گوشی آیفون فرد اجازه می‌دهد با استفاده از NFC، قفل خودروی خود را باز کند. اکنون این ویژگی در هر دو سیستم عامل iOS13 و iOS14 روانه بازار شده است. براساس اخبار منتشرشده در رسانه‌های مختلف دنیا، ب‌ام‌وهای سری5 ساخت سال2021، نخستین خودرویی است که از این ویژگی پشتیبانی خواهد کرد. این ویژگی به صاحب خودرو اجازه می‌دهد مثلا کلید مجازی خودروی خود را با پیغام به فرد دیگری بفرستد. البته در این خصوص محدودیت‌هایی وجود دارد. مالک هر ب‌ام‌و تنها قادر خواهد بود تا خودروی خود را با 5نفر به اشتراک بگذارد. در این میان او می‌تواند برای هر کدام از افرادی که با خود شریک کرده است، سطح دسترسی مشخص کند و مثلا فرد فقط بتواند درهای خودرو را باز کند و قادر به روشن‌کردن خودرو نباشد، یا مثلا نتواند از سیستم صوتی خودرو استفاده کند! پس از بازکردن قفل خودرو با استفاده از این کلید، گوشی آیفون در قسمت ویژه تلفن هوشمند قرار داده می‌شود تا بدین شکل، ارتباط بین گوشی و خودرو برقرار شود. حالا همه‌‌چیز آماده روشن‌شدن موتور است. راننده می‌تواند کلید استارت را فشار داده و ب‌ام‌و را روشن کند. البته برای استفاده از این ویژگی مالک خودرو باید گوشی آیفون XS، آیفون XR‌ یا مدل‌های جدیدتر آیفون را داشته باشد. این فناوری درحال حاضر تنها در 45کشور قابل استفاده است و دو شرکت درخصوص افزودن کشورهای دیگر به فهرست استفاده‌کنندگان از این سامانه تصمیمی را اتخاذ نکرده‌اند، اما در آینده به‌طور مشخص و قطعی تعداد کشورهایی که می‌توانند چنین سامانه‌ای را داشته باشند، بیشتر هم خواهد شد.

ارتقای نرم‌افزار
در ‌ماه جاری، شرکت ب‌ام‌و جدیدترین نرم‌افزار ارتقایافته خود را با ویژگی‌های جدید و بهبودیافته برای اتصال به سیستم ناوبری خودرو منتشر می‌کند. این ویژگی‌ها مستقیما از کارخانه با هر وسیله نقلیه ب‌ام‌و که دارای سیستم‌عامل7 است، بیرون می‌آید. به‌عنوان مثال سری5 دارای چنین سیستم‌عاملی است. البته برای سایر مشتریانی که پیش از ‌ماه ژوئیه خودروی خود را تحویل گرفته‌اند نیز شرایطی خاص برای به‌روزرسانی مهیا شده است. این نسخه به‌روزرسانی‌شده به‌صورت رایگان از سه‌ماهه سوم سال2020 در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت. خدمات جدید شامل «نقشه ب‌ام‌و» یک تجربه ناوبری کاملا جدید را ارائه می‌دهد که سریع‌تر، بصری‌تر و البته بسیار دقیق‌تر است. مقصد را می‌توان خیلی راحت‌تر وارد کرد. محاسبه مسیر جدید مبتنی بر ابر باعث بهبود چشمگیر عملکرد شده است. این نقشه همچنین برای نقاط مورد علاقه رتبه‌بندی شده و ساعت کاری، تصاویر و اطلاعات متنی را نیز ارائه می‌دهد. این نرم‌افزار جدید حتی در جست‌وجوی مکان‌هایی برای پارک‌کردن خودرو هم به راننده کمک می‌کند. برخی خدمات دیگر این نرم‌افزار مربوط به مدل‌های برقی و هیبریدی است که در آن به مدیریت شارژ و شارژکردن خودرو می‌پردازد. نکته مهم تبدیل گوشی آیفون به یک کلید بسیار امن و مطمئن برای ب‌ام‌و است. همچنین نرم‌افزار جدید امکان استفاده بی‌سیم از سیستم گوگل اندروید اوتو را فراهم آورده است. دستیار شخصی هوشمند ب‌ام‌و طراحی جدیدی دارد و با عملکردهای هوشمند فراوانی بهبود یافته است. به‌عنوان مثال، شخصیت مجازی اکنون به سمت کسی رفته که در حال صحبت است و می‌تواند بین آدرس‌دادن به راننده و مسافر تمایز قائل شود. از سال2018، این امکان برای دارندگان ب‌ام‌و فراهم شده که درست مانند تلفن‌های هوشمند، خودروهای خود را نیز با جدیدترین نرم‌افزار به‌روز کنند. تقریبا تمامی این نرم‌افزارها رایگان هستند و به آسانی هم در دسترس بوده و با سرعت دانلود و نصب می‌شوند.

خودروسازی اپلیکیشنی
پیوند فناوری گوشی‌های همراه هوشمند و بازار داغ اپلیکیشن‌ها با صنعت خودروسازی در جهان، شرایط را به‌گونه‌ای کرده است که در آینده‌ای نه چندان دور، بسیاری از خودروها را می‌توان با تلفن‌های همراه به‌صورت کامل کنترل کرد. امروزه گوشی‌های هوشمند نقشی بسیار کلیدی را در زندگی انسان‌ها بازی می‌کنند. بنابراین، حضور پرقدرت‌شان در صنایع خودروسازی نیز موضوع چندان غریبی به‌نظر نمی‌رسد. در کنار بحث‌های مربوط به‌ خودران‌ها و خودروهای خودمختار، تلفن‌های همراه هم می‌توانند نقش حیاتی خود را بیش از پیش ایفا کرده و کارایی وسایل نقلیه را بالاتر ببرند. این موضوع اکنون به یکی از مهم‌ترین محورهای طراحی برنامه‌های رایانه‌ای و همچنین طراحی خودرو تبدیل شده است.

دستیار هوشمند خودروساز کره‌ای
البته شرکت‌های مختلف نرم‌افزاری و همچنین خودروسازان بزرگ دنیا بیکار ننشسته‌اند و مرتب درپی توسعه و پیشرفت هستند. یکی از این شرکت‌ها، خودروساز کره‌ای هیوندای است که برای برند لوکس جنسیس، امکانات بسیاری را تدارک دیده است. یکی از این امکانات، دستیار «هوشمند جنسیس» است که قابلیت‌های بسیاری دارد و می‌تواند به دارندگان این خودرو خدمات بسیاری برساند. همکاری این خودروساز کره‌ای با شرکت‌های گوگل و اپل، در نهایت طراحی یک اپلیکیشن تحت سیستم عامل‌های اندروید و iOS را به‌دنبال داشت و فناوری پیشرفته دستیار هوشمند جنسیس را به‌وجود آورد.

قابلیت‌های دستیار جنسیس
دستیار هوشمند جنسیس به شما امکان می‌دهد از راه دور و از هر نقطه به ویژگی‌های وسیله نقلیه خود دسترسی داشته باشید. خودرو را روشن و یا درهای آن را قفل یا باز کنید.
 داشتن اندروید 4.5 به بالا و iOS10 به بالا برای گوشی ضروری است و برنامه مورد نظر نیز در گوگل‌پلی و اپ‌استور برای دانلود کردن وجود دارد. به‌طور کلی با اپلیکیشن دستیار هوشمند جنسیس این امکان وجود دارد که:
  خودرو را از راه دور روشن کرد.
  مکان‌ها و محل‌های مورد علاقه را به وسیله نقلیه خود ارسال کرد.
  درهای خودرو را از راه دور قفل یا باز کرد.
  امکان بررسی باز یا بسته‌بودن در خودرو وجود خواهد داشت.
  چراغ‌ها و بوق را از راه دور کنترل کرد.
  خودرو را به آسانی پیدا کرد.
  به همه خدمات متصل به جنسیس دسترسی داشت.
  اطلاعات مربوط به نگهداری و گزارش سلامت ماهانه وسایل نقلیه در دسترس خواهد بود.
  سیستم تهویه خودرو را می‌شود از راه دور فعال کرد تا ‌هنگام سوارشدن، دمای داخل جنسیس ایده‌آل باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید