• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 18 تیر 1399
کد مطلب : 104313
+
-

مسافرگیری آنلاین آژانس‌ها

فعالیت مؤسسات کرایه اتومبیل یا آژانس‌ها در دوره کرونا به‌دلیل قرنطینه و ایجاد محدودیت‌های جدی در رفت‌وآمد، با افت شدیدی مواجه شد ولی بعد از مدتی با باز شدن دوباره کسب و کارها و نبود اعتماد بهداشتی به سیستم حمل‌و‌نقل عمومی، استفاده از خدمات آژانس‌ها دوباره افزایش یافت. با سیدحسن هاشمی تیرآبادی- رئیس اتحادیه اتومبیل کرایه تهران- گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

شرایط کار برای آژانس‌های تاکسی تلفنی در دوره قرنطینه به علت شیوع ویروس کرونا به چه صورت بود؟
در دوره کرونا به‌دلیل کم شدن رفت‌وآمدها و حتی دیدارهای خانوادگی، استفاده از تاکسی تلفنی بسیار کاهش پیدا کرد. تعطیلی مشاغل، قرنطینه و لغو دید و بازدیدها در عید نوروز، آمد و شد در شهر را به زیر 10درصد کاهش داد و در ماه‌های ابتدایی یعنی فروردین و اردیبهشت زنگ‌خور آژانس‌ها خیلی پایین آمده بود، اما از نیمه خرداد به این سو وضعیت کم‌کم عادی شده و فعالیت تاکسی‌های تلفنی تا 70درصد به میزان قبل از کرونا برگشته است. 

آیا طی این مدت افزایش قیمتی هم برای خدمات درنظر گرفته شد؟
قیمت خدمات آژانس‌ها در این مدت نه‌تنها زیاد نشد بلکه به‌دلیل کاهش رفت‌وآمدها و اینکه بعضی رانندگان هیچ درآمدی در طول روز نداشتند، سعی شد تخفیف‌های تشویقی برای افزایش استقبال مردم درنظر گرفته شود. آخرین نرخ‌گذاری برای خدمت مؤسسات کرایه اتومبیل در سال 92انجام شد و پس از آن هرسال براساس افزایش هزینه‌ها بین 8تا 12درصد به کرایه‌ها اضافه شد. هم‌اکنون خدمات‌دهی در داخل شهر براساس مسیر و زمانبری است و برای هر یک ساعت، بین 20تا 30هزار تومان درنظر گرفته شده است. نرخ خدمات خارج از شهر نیز براساس مسافت تعیین می‌شود که برای هر کیلومتر یک‌هزار تومان از مسافر دریافت می‌شود. رانندگان آژانس مجاز نیستند همزمان در مؤسسات مجازی هم کار کنند و این باعث می‌شود برای بسیاری از رانندگان کار در آژانس صرفه اقتصادی نداشته باشد چون براساس مقررات در مسیرهای برگشت نمی‌توانند مسافر سوار کنند.

آیا اتحادیه برنامه‌ای برای حل این مشکل دارد؟
اتحادیه درنظر دارد به‌زودی با استفاده از یک اپلیکیشن که در داخل کشور طراحی شده و با سرورهای داخلی فعالیت می‌کند، مسیرهای بازگشت رانندگان را به‌طور مجازی پوشش دهد تا فعالیت در مؤسسات کرایه برای رانندگان به صرفه‌تر شود. ما خود را ملزم به تامین امکانات آسایش و آرامش رانندگان می‌دانیم، ارزش مالی فضاهایی که آژانس‌های کرایه در کل شهر تهران به‌ویژه در مرکز شهر در اختیار دارند بالغ بر 3تا 4میلیارد تومان است که با هدف تامین امکان استراحت حین کار برای رانندگان و ایجاد امنیت خاطر مشتریان در اختیار گرفته شده است. این حق هر راننده‌ای است که در طول روز فضایی برای استراحت و صرف غذای گرم در اختیار داشته باشد و ناچار نباشد مثل رانندگان شاغل در سامانه‌های مسافربری مجازی، از فضای شهری برای استراحت استفاده کند. با توجه به افزایش سرسام‌آور هزینه‌های زندگی و نگهداری اتومبیل، درنظر داریم با راه‌اندازی این نرم‌افزار، افزایش درآمد رانندگان را هم تضمین کنیم تا انگیزه فعالیت در مؤسسات کرایه افزایش یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید