• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 17 تیر 1399
کد مطلب : 104311
+
-

کاهش دائمی بویایی و چشایی

براساس نتایج یک بررسی، حداکثر ۱۰درصد از بیماران کووید-۱۹ که حس بویایی و چشایی خود را از دست می‌دهند، ممکن است به‌زودی این 2 حس را به‌دست نیاورند.
به‌گزارش دیلی‌میل و براساس نتایج یک بررسی توسط راینولوژیست‌‌های برجسته انگلیس، هر فرد در صورت از دست ‌دادن ناگهانی حس بویایی، ممکن است «ناقل پنهان» کرونا ویروس (Coronaviruses) باشد؛ حتی اگر این فرد هیچ‌یک از دیگر علائم کرونا (corona) را نداشته باشد.
تحقیقات حاکی از آن است که بسیاری از مبتلایان سراسر جهان، هیچ‌یک از علائم شایع، مانند تب بالا و سرفه را نداشته و فقط حس بویایی و چشایی خود را از دست داده‌‌اند و درنهایت نتیجه آزمایش آنها برای ابتلا به ویروس کرونا مثبت بوده است.
تغییر در حس بویایی و چشایی توسط مقامات بهداشتی به‌عنوان نشانه کووید-۱۹ شناخته شده است و حالا پژوهش‌ها نشان می‌دهد، مبتلایان به این ویروس ممکن است حتی بیش از یک‌ ماه از این 2 حس محروم باشند و به‌مرور زمان و طی بهبودی، حس چشایی و بویایی‌شان بازگردانده شود.
بررسی بیماران کووید-۱۹ نشان داد که نیمی از آنهایی که حس بویایی و چشایی خود را از دست داده بودند، پس از مدت کوتاهی آنها را بازیابی کردند، اما ۱۰درصد از آنها گفتند که به ‌هیچ‌وجه بهبودی را مشاهده نکرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :