• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 17 تیر 1399
کد مطلب : 104306
+
-

اخبار جعلی و امنیت ملی

اخبار جعلی و امنیت ملی

احمد جعفری چمازکتی _ روزنامه‌نگار

این روزها فضای مجازی پر شده است از عکس‌نوشت‌ها و اخباری که به زندگی مسئولان و فرزندان آنها،  مراجع،  سرداران نظامی و... می‌پردازد. در انتهای عکس‌نوشت‌ها تأکید می‌شود اگر ایرانی هستید برای همه ارسال کنید. 
همزمان با این حجم از هجمه اخبار جعلی علیه مسئولان ایرانی،  دیدارهای مقام‌های سیاسی و مسئولان اندیشکده‌های غربی ضد‌ایرانی،  با تشکل‌های ضد‌انقلابی و در رأس آن منافقان،  شدت گرفته است. 
نوسانات ارز،  مشکلات معیشتی مردم و عدم‌مهار افسارگسیخته قیمت‌ها در بازار همزمان با انفعال دولت،  فضا را برای بازی با روح و روان مردم فراهم کرده است. 
آنان که تجزیه ایران را در سر می‌پرورانند،  همزمان با تحریم‌ها و فشارهای سیاسی و اقتصادی،  جنگ روانی را در قالب تولید اخبار فیک (جعلی) در دستور کار خود دارند. تبدیل اعتراضات صنفی به سیاسی و کشاندن مردم به کف خیابان‌ها،  از اهداف اصلی تولید محتوای اخبار جعلی است. انفعال دولت در مهار قیمت‌ها و بی‌تفاوتی نهادهای فرهنگی در برخورد با پدیده رو به گسترش اخبار جعلی،  خسارات جبران‌ناپذیری را به کشور وارد خواهد کرد. شایسته است در مرحله اول دولت با ساماندهی امور اقتصادی و رسیدگی به اعتراضات صنفی که اغلب کارگری و به دستمزد آنان مرتبط است،  گام اول و مهم در کند کردن هجمه روانی دشمن را بردارد. در همین پیوند،  صدا و سیما و خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به‌عنوان دو نهاد حاکمیتی،  باید تولید محتوا در جهت روشنگری افکار عمومی را در دستور کار خود قرار دهند. ضرورت و اهمیت این موضوع بدان پایه است که می‌طلبد همه نهادهای عمومی و خصوصی از شورای‌عالی فضای مجازی تا مطبوعات،  رسانه‌های دیجیتال و سایت‌های خبری،  که دل در گرو ایران عزیز دارند،  پای به میدان این کارزار بگذارند. وضعیت امروز اخبار جعلی را می‌شود با بمب‌گذاری‌های منافقان و کشتار مردم غیرنظامی در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی مقایسه کرد، با این تفاوت که جنگ امروز آنان (اخبار جعلی) هم گستره وسیع‌تری دارد و هم تلفات بیشتری می‌گیرد. 


 

این خبر را به اشتراک بگذارید