• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 17 تیر 1399
کد مطلب : 104237
+
-

ورود تکنولوژی به عرصه تولید ماسک

با تبدیل‌شدن ماسک به نیاز روزمره مردم جهان، شرکت‌های فناوری با ارائه ایده‌های مختلف برای بهبود تجربه استفاده از این وسیله ضروری در دوران جدید تلاش می‌کنند

ورود تکنولوژی به عرصه تولید ماسک



با شیوع ویروس کرونا، استفاده از ماسک یکی از کارهای عادی مردم تبدیل شد و تقاضا برای انواع ماسک افزایش یافت. این موضوع باعث شد که بسیاری از شرکت‌ها، حتی شرکت‌هایی که قبلا ماسک تولید نمی‌کردند، وارد این عرصه شوند. استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناوری هم با ارائه ایده‌های گوناگون تلاش کردند که متناسب با شرایط موجود ماسک‌هایی تولید کنند که نیاز متقاضیان را برآورده کند. بعضی از تلاش‌ها با شکست روبه‌رو شد اما با تلاش و پشتکار بسیاری از آنها به نتیجه رسید. به‌عنوان نمونه یکی از این ماسک‌ها، ظاهری شفاف داشت که صورت کاربر قابل مشاهده بود.

ماسک پیام‌رسان
شرکت ژاپنی Donut Robotics یک «ماسک هوشمند» متصل به اینترنت تولید کرده است که می‌تواند پیام‌ها را از ژاپنی به 8زبان دیگر ترجمه و آنها را ارسال کند. این ماسک اینترنتی پلاستیکی و سفیدرنگ با استاندارد بالای ماسک‌های صورت مناسب‌سازی شده است و از طریق بلوتوث به یک اپلیکیشن گوشی هوشمند یا تبلت متصل می‌شود که می‌تواند گفتار را به پیام‌های متنی تبدیل کند، با یک مخاطب تماس بگیرد یا صدای کسی را که از ماسک استفاده می‌کند، تقویت کند.
تایسوک اونو، مدیرعامل شرکت Donut Robotics می‌گوید: ما سال‌ها به سختی تلاش کردیم تا یک روبات بسازیم و حالا از آن تکنولوژی استفاده کرده‌ایم تا محصولی را تولید کنیم که به این پرسش پاسخ دهد که چگونه ویروس کرونا جامعه را تغییر داده است.
مهندسان شرکت Donut Robotics با این ماسک ایده مفیدی را ارائه کردند، زیرا آنها در جست‌وجوی محصولی بودند تا این شرکت بتواند به در امان ماندن مردم از این بیماری همه‌گیر کمک کند. هنگامی که ویروس کرونا حمله خود را آغاز کرد، این شرکت به‌تازگی قراردادی را امضا کرده بود تا برای فرودگاه هاندای توکیو، راهنما و مترجمان روباتیک تولید کند اما این محصولات پس از لغو سفرهای هوایی با آینده‌ای نامشخص روبه‌رو شده بودند.
5هزار ماسک اول شرکت Donut Robotics  از ‌ماه سپتامبر برای خریداران ژاپنی فرستاده می‌شود. اونو همچنین در نظر دارد که این ماسک‌ها را به کشورهای چین، ایالات متحده و اروپا بفروشد. او می‌گوید که استقبال زیادی از این ماسک‌ها وجود دارد.
شرکت Donut Robotics با تعیین قیمت 40دلار برای هر ماسک، قصد دارد از یک بازار انبوه که تا چند‌ماه پیش وجود خارجی نداشت، استفاده کند. مدیرعامل این شرکت هدف از این کار را ایجاد درآمد از طریق ارائه خدمات به مشترکانی می‌داند که با اپلیکیشنی که آنها دانلود می‌کنند، به‌دست می‌آید.
شرکت Donut Robotics نمونه اولیه این ماسک اینترنتی را طی یک‌ماه با سازگار کردن نرم‌افزار ترجمه‌ای که برای روبات این شرکت توسعه یافته بود، ساخته است. در واقع این ماسک به وسیله یکی از مهندسان این شرکت به‌نام شانسوکه فوجیبایاشی 4سال پیش برای یک پروژه دانشجویی ارائه شده تا گفتار را به‌وسیله نقشه‌برداری از عضله‌های صورت تفسیر کند.
اونو با فروش سهام شرکت Donut Robotics از طریق سایت ژاپنی Fundinno، مبلغ 28میلیون ین برای توسعه این طرح جمع‌آوری کرد.

تولید ماسک خنک برای تابستان
همچنین شرکت‌هایی که در صنایع مختلف فعال هستند تلاش می‌کنند تا ماسک‌هایی را برای تابستان امسال بسازند که در عین حال که مردم را در برابر ویروس کرونا محافظت می‌کند، هم خنک باشد و هم خشک بماند.
تقاضا برای ماسک‌های مناسب تابستان در سراسر جهان در حال افزایش است، زیرا متخصصان پزشکی هشدار می‌دهند که استفاده از آنها در شرایط گرم و مرطوب ممکن است باعث مشکلات تنفسی و کم‌آبی بدن شود. حتی شرکت‌هایی که پیش از این هیچ وقت ماسک تولید نکرده‌اند، راه‌حل‌هایی را ارائه داده‌اند. بعضی از آنها با ارائه ایده‌هایی در زمینه استفاده از مواد «های‌تک» تلاش می‌کنند ماسک‌هایی تولید کنند که خنک بمانند و مجهز به بسته‌های خنک‌کننده باشند. شرکت Mizuno Corp در اواخر‌ ماه می شروع به فروش ماسک‌هایی کرد که با یک ماده تریکوی کشی و نرم تولید شده بود که به‌طور معمول در لباس شنا و لباس‌های پیاده‌روی استفاده می‌شود. این سازنده لباس ورزشی می‌گوید: استفاده از تریکو باعث می‌شود که ماسک از قابلیت شست‌وشوی مکرر برخوردار باشد و با فشار کمتری، به شکلی مناسب روی صورت قرار بگیرد. شرکت Yonex، سازنده لوازم ورزشی بدمینتون و تنیس، ماسک‌هایی از ماده‌ای با عنوان Very Cool ساخته که این ماده حاوی زایلیتول است. زایلیتول که گرما را جذب می‌کند و به تعریق واکنش نشان می‌دهد، در پوشاک Yonex برای اعضای تیم ملی بدمینتون ژاپن و تنیسورهای حرفه‌ای ژاپن استفاده می‌شود. سخنگوی Yonex می‌گوید: با توجه به اینکه مردم زمان زیادی از ماسک برای محافظت در برابر ویروس کرونا استفاده می‌کنند، امیدواریم که فناوری ما باعث شود تا در هوای گرم، خنک شوند. شرکت Fast Retailing هم قصد دارد فروش ماسک‌هایی را آغاز کند که از ماده‌ای ساخته شده که تنفس با آن به‌راحتی انجام می‌شود.
گروه Waizu هم که تولید‌کننده لباس بافتنی است، در حال فروش ماسک‌های پارچه‌ای مجهز به بسته‌های خنک‌کننده است.
این ماسک 2شکاف، مانند جیب، برای نگه‌داشتن 4بسته خنک‌کننده دارد که می‌تواند به‌مدت یک تا 2 ساعت کسانی را که از این ماسک استفاده می‌کنند، خنک کند.
با این اوصاف انجمن پزشکی بیماری‌های حاد ژاپن از مردم خواسته است که به‌طور مرتب آب بنوشند و در فواصل مشخص، ماسک خود را از صورت بردارند، زیرا استفاده دائم از آنها می‌تواند ضربان قلب و تعداد تنفس را افزایش دهد.

ماسک شفاف
متخصصان و پژوهشگران استارتاپ اچ‌ام کر هم برای تهیه مواد مورد نیاز یک ماسک شفاف، با مرکز مواداولیه سوئیسی «امپا» همکاری کرده‌اند. امپا، آزمایشگاه‌های فدرال علوم و فناوری مواد سوئیس است که یک مؤسسه‌ تحقیقاتی بین‌رشته‌ای در زمینه علوم و فناوری مواد کاربردی محسوب می‌شود. آنها از فیبرهای شفاف استفاده کردند تا ورقه‌های مورد نیاز برای ساخت ماسک را تولید کنند و در ادامه این ورقه‌ها را به‌صورت سه‌ لایه درآوردند. محققان با این کار توانستند یک ماده انعطاف‌پذیر و قابل تنفس بسازند که تقریبا شفاف است و به یک لیوان یخ‌زده شباهت دارد. آنها این ماسک را هلوماسک   (HelloMask) نامگذاری کردند. مواد تشکیل‌دهنده چنین ماسکی را می‌توان به‌صورت فله‌ای و انبوه تولید کرد و آنها را مانند پارچه‌های معمولی به شکل ماسک درآورد.







این خبر را به اشتراک بگذارید