• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 16 تیر 1399
کد مطلب : 104218
+
-

واکسن کرونا به این زودی‎ها به‌دست ما نمی‌رسد

ماسک تا ۹۵ درصد مانع از انتقال ویروس می‌شود

سلامت
ماسک تا ۹۵ درصد مانع از انتقال ویروس می‌شود


کشف واکسن کرونا و تولید آن تا اواخر پاییز، موضوعی است که بین مردم دهان به دهان می‌چرخد. آنها می‌گویند با این اوصاف نسخه کرونا به‌زودی پیچیده می‌شود، اما علیرضا رئیسی، معاون وزارت بهداشت می‌گوید: تولید واکسن به این زودی اتفاق نمی‌افتد:«حتی اگر تا 2‌ماه دیگر واکسن کرونا در اروپا و آمریکا تولید شود که نمی‌شود، این واکسن تا یک سال دیگر به ‌دست ما نخواهد رسید.» او گفت:«با توجه به اینکه این ویروس مدت طولانی با ما خواهد بود و هنوز واکسن آن هم در دسترس نیست و باید با آن یک زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشیم، نیاز است که از خودمان و دیگران در برابر این ویروس محافظت کنیم که یکی از راهکارهای مؤثر این کار استفاده از ماسک است.» علیرضا رئیسی، با تأکید بر ضرورت استفاده اجباری از ماسک در اماکن عمومی، گفت: «یکی از مسائل بسیار مهمی که همه باید رعایت کنند، بحث فاصله‌گذاری فیزیکی و استفاده از ماسک است که البته از قبل هم اعلام‌شده بود، ولی با توجه به خیز بیماری در کشور حتما نیاز است که فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک را داشته باشیم. به گفته او، اجباری‌کردن استفاده از ماسک به نوعی احترام گذاشتن به سلامتی طرف مقابل است. با توجه به بررسی‌هایی که تاکنون در دنیا انجام شده و با توجه به شیوه انتقال ویروس، استفاده از ماسک یکی از مؤثرترین و ارزان قیمت‌ترین راه‌های پیشگیری از انتقال ویروس است؛ به‌طوری که اگر 2‌نفر از ماسک استفاده کنند، حتی اگر یکی از آنها مبتلا باشد و در برابر فردی قرار بگیرد که سالم است، بسته به نوع ماسک می‌تواند بین ۸۵ تا ۹۵ درصد محافظت انجام دهد. آنطور که رئیسی می‎گوید، ‌برای قطع زنجیره ویروس نیاز است به 3 نکته اساسی توجه کنیم که 3 رکن برای قطع زنجیره انتقال کرونا محسوب می‌شوند؛ اولا رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی فرد ارائه‌کننده خدمت، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محل ارائه خدمت یعنی رعایت بهداشت محیط، فاصله‌گذاری، داشتن تهویه مناسب در محیط و رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط گیرنده خدمت. این 3 ضلع باید باشد تا ویروس منتقل نشود و برای هر 3‌رعایت پروتکل‌ها لازم است. به‌عنوان مثال، کارمند بانک حتما باید ماسک زده باشد، گیرنده خدمات ماسک داشته باشد و حضور مردم به‌گونه‌ای باشد که تجمع شکل نگیرد. متأسفانه ما پیش از این شاهد بودیم که برای ثبت‌نام مسائل مختلف، تجمع ایجاد شده و حجم زیاد افراد شانس انتقال بیماری را افزایش می‌دهد. ضمن اینکه هم‌اکنون هوا گرم است و ممکن است تهویه به خوبی کار نکند. رئیسی گفت:« از زمانی که عادی‌سازی اتفاق افتاد، رعایت پروتکل‌ها کاهش یافته و به زیر ۲۰ درصد رسیده است. اگر در یک اتوبوس ۱۰ تا ۱۵ نفر سوار شده و ماسک داشته باشند و فرد جدیدی بدون ماسک سوار شود و مبتلا به کرونا باشد، می‌تواند ۱۰ نفر را با احتمال بالای ۵۰ درصد درگیر کند.»

نوع ماسک مهم نیست
به گزارش ایسنا، ‌معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد:« نوع ماسک خیلی مهم نیست، بلکه استفاده از ماسک مهم است. حتی اگر یک پارچه باشد و جلوی بینی و دهان را بگیرد، کفایت می‌کند. به همین دلیل باید به سمت تولید ماسک‌های پارچه‌ای خانگی و قابل شست‌وشو برویم.»
به گفته او، خانواده‌ها می‌توانند با یک پارچه ساده برای اعضای خانواده ماسک تهیه کنند و اصلا نیاز نیست که ماسک فیلتردار و N95 خریداری شود.
رئیسی گفت:«در عین حال زمان ماندن در یک فضای سربسته نیز حائز اهمیت است. هرچه به‌مدت طولانی‌تری در یک فضای سربسته بمانید و افراد دیگر هم در آنجا حضور داشته باشند، شانس انتقال بالاتر می‌رود. به همین دلیل ما سعی می‌کنیم که اگر برای کاری ضروری به مکانی سربسته می‌رویم، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که در حداقل زمانی در آنجا حضور داشته باشیم. نکته مهم دیگر اینکه افراد هنگام حضور در مراکز درمانی، مطب‌ها و داروخانه‌ها حتما ماسک بزنند، بعد از برگشت هم دست‌هایشان را شسته و مسائل بهداشتی را رعایت کنند.»

قرار بود تابستان آرامی داشته باشیم
دیروز ایرج حریر‎چی، معاون کل وزیر بهداشت هم این روزها را سخت توصیف کرده و گفته است: «برخلاف پیش‌بینی‌های روز دنیا که قرار بود تابستان آرامی داشته باشیم، تابستان بد و داغی از نظر کرونا داریم و اگر ویروس H1N1 با کرونا مخلوط شود، ممکن است عواقب بسیار بدی داشته باشد. به گزارش همشهری، ایرج حریرچی گفت: استفاده اجباری از ماسک، پروتکلی همگانی است و وظیفه اجرای آن را ارائه دهندگان خدمت بر عهده خواهند داشت: «نکته مهم‌تر این است به کسانی که ماسک ندارند، ارائه خدمات انجام نمی‌شود. از طرفی هم اگر کارمندان ماسک نداشته باشند، برایشان غیبت زده شده و برگردانده می‌شوند.» در چند روز گذشته استفاده از ماسک در سطح شهر تهران بین 2 تا ۲.۵ برابر بیشتر شده است. آنطور که حریرچی می‌گوید؛ بسیاری از استان‌ها مانند خوزستان، هرمزگان، بوشهر، آذربایجان غربی و شرقی و کردستان و کرمانشاه در اسفند و فروردین شرایط آرامی داشتند و اکنون موج اول را طی می‌کنند:«در عین حال ما نگران استان‌هایی هستیم که هنوز موارد زیادی نداشتند و ممکن است در آینده نزدیک دچار موارد زیاد بیماری شوند. مانند استان فارس و... بنابراین استان‌ها و کشورهای مختلف باید به تعبیری بدهی‌هایشان را به کرونا از نظر ابتلا بپردازند، اما کشور و استانی موفق است که بتواند این افزایش موارد را تا زمان کشف واکسن به تعویق بیندازد تا آسیب دیدگان به کمترین میزان ممکن برسد.» حریرچی گفت: «زمانی‌که میزان فوتی‌ها 2‌رقمی شده بود، در حال برنامه‌ریزی برای رساندن میزان موارد فوت به زیر ۱۰ نفر بودیم. منتهی 2 اتفاق مهم رخ داد؛ یکی اینکه ما باید مانند سایر کشورها بازگشایی‌ها را داشته باشیم و روند بازگشت فعالیت‌های نزدیک به عادی را به‌خاطر معیشت مردم داشته باشیم که اکثر کشورها این کار را انجام دادند و قابل ‌قبول است. البته عوارض خودش را هم دارد. به این معنا وقتی بازگشایی انجام می‌شود، قاعدتا میزان مواجهه را به میزانی افزایش می‌دهد. این افزایش مواجهه تعداد موارد ابتلا، بستری و مرگ را افزایش می‌دهد.» به گفته حریرچی، تهران هنوز در وضعیت قرمز قرار نگرفته، اما در مرحله هشدار است. باید توجه کرد که رقم تهران در مرحله هشدار هم می‌تواند از چند استان قرمز هم بیشتر باشد، به‌دلیل مخرج بالاتری که نسبت به استان‌های دیگر دارد.
او توضیح داد: «به‌دلیل تراکم فوق‌العاده بالایی که در شهر، استان و حاشیه تهران داریم و استان البرز هم متصل به تهران طبقه بندی می‌شود، رقم‌های جزئی افزایش می‌تواند به‌صورت تصاعدی و انفجاری افزایش یابد. بر همین اساس اگر لازم باشد، احتمال تعطیلی برخی رده‌های شغلی در سطح 3 و 4 در تهران هم وجود دارد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید