• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 16 تیر 1399
کد مطلب : 104189
+
-

چک سفید امضای عربستان برای افغانستان


دولت عربستان سعودی دیروز برای ساخت یک مرکز بزرگ آموزش‌های اسلامی در افغانستان با یک شرکت عربستانی قرارداد امضا کرد. قرار است مرکز اسلامی «ملک عبدالله» در زمینی به مساحت نزدیک به ۱۱۹ هزار مترمربع در «تپه مرنجان»، در مرکز شهر کابل ساخته شود.
به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، یک دانشگاه بزرگ، خوابگاهی با گنجایش ۵۰۰۰ نفر، بیمارستان، ورزشگاه، مسجدی با گنجایش ۱۵۰۰۰ نمازگزار و یک سالن بزرگ کنفرانس ازجمله بخش‌هایی هستند که قرار است در این مرکز اسلامی ساخته شود.
دولت عربستان گفته است که برای تامین هزینه‌های ساخت و فعالیت این مرکز که قرار است در آن علوم اسلامی و زبان عربی تدریس شود، یک «چک سفید امضا» داده است.
هزینه ساخت این مرکز به تنهایی ۴۵ تا ۱۰۰ میلیون دلار برآورد شده است. مقام‌های2 کشور هدف از ایجاد این مرکز را تدریس «اسلام معتدل» عنوان کرده‌اند.
عبدالرحمن الغاصب، سفیر عربستان سعودی در کابل، هنگام امضای قرارداد ساخت این مرکز گفت که تلاش برای برنامه‌ریزی و ارائه آموزش‌هایی برای معرفی اسلام معتدل به افرادی که با مسائل دینی سر و کار دارند، از مهم‌ترین اهداف ایجاد این مرکز است.
او گفت: عربستان سعودی همواره به‌شدت با هراس‌افکنی و تروریسم، مبارزه کرده است و در این مرکز نیز افرادی آموزش خواهند دید که مخالف هراس‌افکنی و تندروی باشند.
قرارداد اولیه ایجاد این مرکز، 2سال پیش میان وزیران حج و اوقاف 2 کشور امضا شده بود.
در افغانستان بیشتر از هزار مدرسه کوچک و بزرگ به تدریس علوم دینی مشغولند و هزاران افغان هم همچنان برای فراگیری علوم اسلامی به مدارس پاکستان می‌روند.
مقام‌های افغان در گذشته بر تقویت مدارس دینی در داخل افغانستان تأکید کرده و گفته‌اند که این کار باعث می‌شود تا دانش‌آموزان افغان از رفتن به مدارس دینی در پاکستان خودداری کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید