• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 16 تیر 1399
کد مطلب : 104182
+
-

شتاب مجلس برای احضار روحانی

شتاب مجلس برای احضار روحانی

مجلس یازدهمی‌ها در‌ ماه دوم کاری‌شان طرح سؤال از رئیس‌جمهور را کلید زدند. اگرچه نابسامانی‌های بازار و گرانی‌های افسارگسیخته اخیر موجی از نارضایتی‌ها را به‌دنبال داشته است و طرح سؤال از رئیس‌جمهور به‌عنوان مسئول ارشد اجرایی کشور حق نمایندگان است، اما آنها در حالی پای طرح سؤال او امضا می‌زنند که طی 40 روز گذشته با احضار مکرر وزرا و مدیران ارشد اجرایی همه عزم و تلاششان در جریان امور قرار گرفتن بوده است.

چنانچه دستور کارهای هفتگی مجلس پر است از عنوان ارائه گزارش فلان وزیر به مجلس در نشست علنی یا غیرعلنی مجلس و هنوز شمار وزرا برای این گزارش‌ها به پایان نرسیده است.
به هر روی دیروز خبرهای متفاوتی از تلاش منتقدان حسن روحانی برای کلید زدن طرح سؤال از او به گوش می‌رسید؛ یکی عنوان 100امضا، ‌دیگری 200امضا و فردی عدد 130 امضا را ذیل طرح مذکور خبری کردند.
جبار کوچکی‌ن‍ژاد، نماینده رشت به تسنیم خبر داده که این طرح 100امضا دارد اما علی خضریان، نماینده تهران هم در گفت‌وگو با فارس اعلام کرده که تعداد امضاهای طرح سؤال از رئیس‌جمهوری به ۲۰۰نفر رسیده است. اقبال شاکری، نماینده تهران نیز در گفت‌وگو با تسنیم گفته است: طرح سؤال از حسن روحانی با ۱۳۰‌امضا به هیأت رئیسه مجلس داده شده است.
براساس اصل88 قانون اساسی و مواد 210 و 211 آن، طرح سؤال از رئیس‌جمهوری با امضای یک چهارم نمایندگان یعنی 75نفر به رسمیت می‌رسد و بعد از اعلام وصول آن از سوی هیأت‌رئیسه و بررسی اجمالی آن در کمیسیون‌های تخصصی، رئیس‌جمهور موظف است ظرف 30روز برای پاسخگویی به سؤال‌کنندگان در صحن علنی مجلس حاضر شود.
اگر طرح سؤال از حسن روحانی رسمیت یابد و از سوی هیأت‌رئیسه اعلام وصول شود، این دومین باری خواهد بود که او طی ریاست‌جمهوری‌اش به نمایندگان پاسخ خواهد داد؛ نخستین طرح سؤال از او که توسط مجلس دهمی‌ها به جریان افتاد در شهریورماه سال97 در دستور کار مجلس قرار گرفت. او شهریور‌ 2سال قبل نیز به خاطر نوسانات بازار ارز و طلا به بهارستان احضار شده بود.

5محور انتقاد مجلس از روحانی 
به هر روی طرح سؤال از رئیس‌جمهور برای بررسی علل گرانی بازار خودرو، نابسامانی بازار ارز و نیز گرانی کالاها و مایحتاج اساسی دیروز به هیأت رئیسه مجلس ارائه شده است؛ اگرچه هیأت‌رئیسه هنوز در این‌باره اعلام نظری نکرده و طرح هنوز از سوی هیأت رئیسه اعلام وصول نشده است اما امضاهای ذیل طرح، از عزم جدی مجلسی‌ها برای احضار روحانی خبر می‌دهد.
براساس متنی که در اختیار همشهری قرار گرفته، در متن سؤال از رئیس‌جمهوری خطاب به هیأت رئیسه آمده است: سؤالات جمعی از نمایندگان در 5محور ذیل از آقای حسن روحانی رئیس‌جمهور محترم برای طی فرایند رسیدگی، ارجاع به کمیسیون تخصصی و ارائه پاسخ در صحن علنی مجلس در نخستین فرصت ممکن تقدیم می‌گردد.
چرا و به چه دلیل قیمت ارزهای خارجی به سرعت در حال افزایش و ارزش پول ملی در حال کاهش است؟ علت از هم‌گسیختگی اوضاع بازار مسکن و خودرو و تورم عجیب و غریب چند صددرصدی بازار مسکن چیست و چرا دولت طی 7سال گذشته هیچ اقدام جدی برای تامین مسکن مردم و کنترل قیمت و کیفیت خودرو انجام نداده است؟ در کجای برجام اشتباه استراتژیک مرتکب شدید که آمریکا بدون کوچک‌ترین هزینه‌ای از این توافق خارج شد و اروپا هم با پررویی تمام همچنان خواستار اجرای کامل برجام از سوی ایران است، بدون آنکه خود به تعهداتش عمل کند؛ حتی در عملیاتی کردن طرح حقیرانه اینستکس. قرار شد دولت به خاطر مشکلات ناشی از بیماری کرونا، به واحدهای تولیدی و بخش‌های آسیب‌دیده وام اعطا کرده و کمک کند، اما صدای اعتراض همه بخش‌ها بلند است. دولت در این زمینه چه کاری کرده و چقدر کمک کرده است؟ از فروردین 97 که قیمت دلار دولتی 4200تومان اعلام شد، تا امروز چند میلیارد دلار به این قیمت عرضه شده است. به چه کسانی داده شده، سرنوشت این دلارها چه شده و چه تأثیری بر کنترل تورم داشته است؟ اینها 5محور طرح سؤال جمعی از نمایندگان مجلس از رئیس‌جمهور است.

سؤال نه؛ استیضاح 
اگرچه طرح سؤال از حسن روحانی با شتاب و سرعت زیادی در مجلس یازدهم به جریان افتاده است، اما جمعی از نمایندگان طرح سؤال از او را بابت شرایط اقتصادی مؤثر نمی‌دانند و معتقدند رئیس‌جمهور باید استیضاح شود؛ چنانچه محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی شهر در نشست علنی دیروز مجلس در اخطاری با استناد به ماده۱۵۲ قانون اساسی، گفت: تذکرات مربوط به وزیر امور خارجه مثنوی 70 من است؛ باید محکمه‌ای باشد، قاضی عادلی باشد و نه فقط آقای ظریف بلکه رئیس‌جمهور را به‌خاطر خیانت‌هایی که به مملکت کرده، محاکمه کند. وی خطاب به رئیس قوه مقننه، ادامه داد: روشی که امروز مجلس در پیش گرفته ره به جایی نمی‌برد زیرا نشستن و شنیدن حرف‌های وزرا راهگشا نیست؛ دیگر روی نگاه کردن به چهره مردم را نداریم زیرا دلار ۲۱هزار تومانی، سکه ۱۰میلیون تومانی و مرغ ۲۰هزار تومانی توانی برای پاسخگویی نگذاشته است. وی با اشاره به اینکه مشکلات کنونی، نتیجه سیاست‌های آقای روحانی و تیم همراهش به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: آقای قالیباف؛ نشستن و گوش دادن به حرف‌های وزرا بی‌ثمر است، استیضاح رئیس‌جمهور را کلید بزنید.
اگرچه ابراز نارضاینی مردم از گرانی‌های اخیر و نابسامانی بازار ارز و طلا نمایندگان را بجد به سمت طرح سؤال سوق داده و عزم اکثر نمایندگان امضا‌کننده طرح سؤال از روحانی از به جریان انداختن این طرح داشتن پاسخی برای مردم معترض به شرایط اقتصادی است، اما براساس شنیده‌های همشهری قوه عاقله مجلس طرح سؤال از روحانی را مناسب شرایط فعلی نمی‌بیند و با آن مخالف است و انتظار احضار روحانی در روزهای اخیر دور از ذهن و بعید‌است.

این خبر را به اشتراک بگذارید