• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 16 تیر 1399
کد مطلب : 104173
+
-

سفر در وضعیت قرمز

در شرایطی که ایران رکورد قبلی مرگ بر اثر کرونا را شکسته است تورهای آشناسازی در استان‌های قرمز برگزار می‌شود

گردشگری
سفر در وضعیت قرمز

 کرونا همچنان در ایران می‌تازد. بالاترین رکورد قربانیان کرونا هم شکسته شد و تعداد رسمی مرگ بر اثر کرونا تا ظهر دیروز به 163قربانی رسید. شناسایی تعداد مبتلایان هم همچنان روند افزایشی دارد. در این شرایط تشویق ایرانی‌ها با پیام‌های متعدد مخابره شده از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای سفر چه معنایی دارد؟ ابتلای بیشتر به کرونا!
به گزارش همشهری، براساس اعلام وزارت بهداشت تا ظهر دیروز 2560بیمار مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد. بیمارستان‌های تهران تخت برای بستری ندارند و وضعیت استان‌های قرمز و در هشدار هم مناسب نیست. در این شرایط تشویق و ترغیب ایرانی‌ها به سفر از سوی وزارت میراث‌فرهنگی انجام می‌شود.
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اکنون دستور برپایی تورهای آشناسازی سفر را صادر کرده است. وزارت میراث‌فرهنگی یک عنوان جالب هم به این تصمیم داده است: «گردشگری داخلی در همزیستی با کرونا»
 وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از اسفند‌ماه سال گذشته که ورود کرونا به ایران ‌اعلام شد، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا شد تا سیاست‌های این ستاد در بخش گردشگری اجرایی و از سفر در طغیان کرونا جلوگیری شود.
انتخاب وزارت میراث‌فرهنگی که متولی اصلی رونق سفر و ترغیب ایرانی‌ها به سفر بیشتر در کشور است، به‌عنوان عضوی از ستاد ملی مقابله با کرونا و  سپردن مسئولیت کمیته گردشگری و فضاهای ورزشی ستاد ملی نبرد با کرونا به معاون گردشگری کشور که  مهم‌ترین وظیفه او ایجاد رونق گردشگری است، از همان ابتدا نیز در تناقض با سیاست‌های کلان مدیریت و مقابله با کرونا بود.
عملکرد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اما چندان در ایجاد محدودیت برای سفر قابل قبول نبود.  این وزارتخانه نه تنها در پیک اولیه شیوع کرونا در ایران نتوانست مدیریت مناسبی در جلوگیری از سفر داشته باشد که حتی زمانی تصمیم به بستن موزه‌ها و مراکز گردشگری گرفت که موضوع ابتلای وزیر میراث‌فرهنگی و غیبت او ‌در جلسات هیأت دولت مطرح شد. پیش از آن کارکنان موزه‌ها اعتراض خود نسبت به تهدید سلامت‌شان را با رسانه‌ها در میان گذاشته بودند و از وزیر میراث‌فرهنگی خواسته بودند کاری برای کاهش ساعت کاری موزه‌ها و اماکن گردشگری یا تعطیل کردن اضطراری این مراکز کند.
کرونا به تدریج فرصت سفرهای نوروزی را از فعالان صنعت گردشگری و ایرانی‌های مسافر که نوروز هرسال آمار ده‌ها میلیونی سفر را تکمیل می‌کردند گرفت. نتیجه آن شد که تورهای گردشگری فروخته شده اجرا نشد. شرکت‌های خدمات مسافرتی با انبوه طلبکاران مواجه شدند که پول‌های پرداخت شده برای تورهای کنسل شده را طلب می‌کردند. هتل‌ها نیز خالی ماندند و بدین‌ترتیب ده‌ها میلیارد تومان خسارت بر دوش فعالان صنعت گردشگری ماند.
انجمن‌های صنفی فعال در حوزه گردشگری کشور که با خسارت شدید ناشی از کنسل شدن سفرها روبه‌رو شدند، در نامه‌های متعدد به وزارت میراث‌فرهنگی، از دولت برای پرداخت خسارات یاری خواستند. همین فشارها بود که وزارت میراث فرهنگی را که باید محدودیت‌های جدی سفر در ایران را تداوم می‌داد، به صرافت انداخت مصوبه بازگشایی مشروط هتل‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی و اماکن گردشگری را از ستاد ملی مقابله با کرونا بگیرد.
این اقدام زودهنگام به‌دلیل تأثیر فشار فعالان گردشگری بر وزارت میراث‌فرهنگی و ناتوانی این وزارتخانه در تعطیل کامل سفر انجام شد و معاون گردشگری که مسئول کمیته گردشگری و فضاهای ورزشی ستاد ملی مقابله با کرونا است، مصوبه گشایش مجدد سفر را با لفظ «سفر هوشمند+سلامت» گرفت و
اجازه سفر در شرایط وخیم کرونایی با انتقاد مواجه شد.
وزارت بهداشت از وخیم‌تر شدن وضعیت ابتلا به کرونا در ایران خبر می‌دهد و حالا در این شرایط معاون گردشگری برنامه گردشگری پساکرونا  ارائه می‌کند.
در تازه‌ترین تصمیم اما، در شرایطی که وزارت بهداشت از قرمز یا هشدارآمیز بودن شرایط 19 استان کشور در مواجهه با کرونا خبر داده است،  وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دستور برگزاری تورهای آشناسازی سفر در 10استان کشور صادر کرد. در میان استان‌های اعلام شده  وضعیت برخی مقاصد گردشگری قرمز و هشدارآمیز است.
نتیجه این رفتارها آن هم از سوی یک عضو ستاد ملی مقابله با کرونا آن است که ولی تیموری، معاون گردشگری با افتخار اعلام کند در خردادماه امسال تعداد اقامت‌کنندگان در هتل‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی و خانه مسافرها 5میلیون و 703هزار و 679نفر - شب بوده و تعداد بازدید از اماکن گردشگری کشور نیز 9میلیون بازدید است و وزارت گردشگری همزمان به مقوله سفر و ایمنی توجه دارد.
سفر عامل انتشار بیشتر بیماری کرونا در کشور است که اگر چنین نبود اکنون استان‌های سفید کشور به رنگ قرمز و هشدار نمی‌رسیدند و رکورد قبلی قربانیان ناشی از ابتلا به کرونا در کشور نمی‌شکست و نمودار ابتلا به کرونا شیب صعودی نمی‌گرفت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید