• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 16 تیر 1399
کد مطلب : 104167
+
-

رشد 2درصدی بورس

شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز گذشته با وجود آنکه در ابتدای صبح چندان رمقی برای رشد نداشت تا آخر وقت 2درصد رشد کرد.
به گزارش همشهری، در دادوستد‌های روزگذشته شاخص کل بورس تهران با 34هزارو 39واحد رشد معادل 2درصد رشد کرد و به یک میلیون و 655هزار واحد رسید این در حالی است که در ابتدای صبح صف‌های فروش سنگینی در بورس تشکیل شده بود و به‌نظر می‌رسید شاخص بورس با روند نزولی به‌کار خود پایان دهد اما در میانه معاملات حجم تقاضا برای خرید سهام افزایش یافت و سهامداران جمعا تا آخر وقت 22هزارو 520میلیارد تومان اوراق بهادار در بورس و فرابورس مبادله کردند با این میزان معامله، شاخص کل بورس که در ابتدای صبح روند نزولی در پیش گرفته بود تا آخر وقت یعنی تا ساعت 12.30جمعا بیش از 2درصد رشد کرد.
تحلیلگران تکنیکی بر این باورند که احتمالا شاخص کل بورس تهران قادر است ظرف روز‌های آینده تا مرز 2میلیون واحد صعود کند با این حال برخی گمانه‌زنی‌ها در مورد افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی تردید‌هایی را هم ایجاد کرده، چرا که افزایش نرخ سود بانکی می‌تواند سرعت رشد شاخص‌های بورس را کمتر کند با این حال افزایش شیب صعودی قیمت دلار که خود یکی دیگر از محرک‌های رشد شاخص بورس محسوب می‌شود فعالان بازار را به این باور رسانده که حتی درصورت کاهش نرخ بهره مسیر رسیدن شاخص به مرز 2میلیون واحد هموار است. دیروز همچنین بخشی از نقدینگی از سهام شرکت‌های تولید‌کننده سیمان و برخی از بانک‌ها خارج شد اما همچنان توجه اصلی بازار به سمت سهام شرکت‌های خودروسازی، پالایشگاه‌ها و بانک‌های بزرگ معطوف بود. در جریان دادوستد‌های دیروز همچنین مشخص شد قیمت روغن‌های مایع ۱۲درصد و روغن‌های جامد و نیمه‌جامد ۱۴درصد افزایش خواهد یافت این موضوع می‌تواند روی سهام شرکت‌های این گروه تأثیر مثبت داشته باشد. دیروز همچنین نماد معاملاتی ۱۲شرکت تولید‌کننده سیمان به همراه ۱۶شرکت بورس و فرابورس دیگر ازجمله سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی(شستا) و آریا ساسول در بورس باز شد.

عرضه‌های اولیه
تازه‌ترین خبر‌ها حاکی از آن است که شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی درنظر دارند به روند عرضه سهام شرکت‌های زیرمجموعه‌اش در بورس شتاب بدهد. همچنین در تازه‌ترین خبر‌ها مشخص شده که نماد شرکت پتروشیمی ارومیه در فرابورس درج شده و سهام این شرکت تا پایان تابستان عرضه خواهد شد. شرکت تاپیکو نیز اعلام کرده درنظر دارد سهام شرکت‌های چوب خزر کاسپین و محصولات کاغذی لطیف را پس از تأیید هیأت پذیرش فرابورس تا پایان تابستان عرضه کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید