• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 16 تیر 1399
کد مطلب : 104148
+
-

گرانی گازوئیل حمل‌و‌نقل کالا را زمین‌گیر می‌کند


فعالیت ناوگان حمل‌ونقل کالا پس از شیوع کرونا، تا حدودی کاهش یافت اما این کاهش به‌دلیل نیاز مبرم و حیاتی کشور به جابه‌جایی کالا، اولا به اندازه حمل‌و‌نقل در بخش مسافری نبود و ثانیا به سرعت به میزان قبل بازگشت. امروز اما شایعاتی درباره افزایش قیمت گازوئیل به گوش می‌رسد؛ چیزی که با افزایش شدید هزینه‌ها، می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در فعالیت این صنف داشته باشد. با رضا رستمی، نایب‌رئیس کانون انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل کالای کشور گفت‌وگو کرده‌ایم.

فعالیت ناوگان حمل‌ونقل کالا تا چه میزان از شیوع کرونا تأثیر‌پذیرفت؟
بخش حمل‌ونقل هم مثل سایر بخش‌ها از آغاز شیوع کرونا دچار اختلال شد. تعداد زیادی از کارخانجاتی که کالا تولید می‌کردند فعالیتشان متوقف شد، بسته شدن مرزها، صادرات و ترانزیت کالا را متوقف کرد و تعداد زیادی از کامیون‌ها که برای صادرات، به لب مرزهای عراق و افغانستان و ترکیه رفته بودند، خوابیدند و به‌طور کلی فعالیت این صنف در چند‌ماه ابتدای شیوع کرونا کاهش بسیاری یافت و آسیب دید، تا جایی‌که از اسفند تا خرداد امسال، نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 35تا 40درصد کاهش حمل بار داشتیم. اما طی یک‌ماه گذشته وضعیت بهتر شده و امروز تا حد زیادی به حالت قبل از کرونا نزدیک شده‌ایم.

هزینه‌ و نرخ حمل‌و‌نقل کالا طی یک‌سال گذشته، تا چه میزان افزایش یافته است؟
طی همین چند‌ماه گذشته به‌دلیل اینکه ارز دولتی لاستیک حذف شد، قیمت آن دو تا سه برابر افزایش یافته و قیمت لوازم یدکی هم طی همین مدت رشد تصاعدی داشته است؛ این دو عامل در افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل بسیار تأثیرگذار بوده و سازمان راهداری برای جبران این افزایش هزینه، قیمت حمل‌و‌نقل را از ابتدای تیرماه بر اساس تن‌-کیلومتر، تا 30درصد افزایش داد. بر این اساس نرخ هر تن‌-کیلومتر از ابتدای تیرماه از 140به 182تومان افزایش یافت، اما این افزایش کرایه با افزایش دو تا سه‌برابری نرخ لاستیک و لوازم‌یدکی که در چند‌ماه اخیر شاهد آن بوده‌ایم تناسبی ندارد و به هیچ عنوان جوابگوی هزینه‌های ناوگان حمل کالا نیست. پیشنهاد مجموعه صنف شرکت‌ها و کانون حمل‌و‌نقل و کانون رانندگان با توجه به محاسباتی که انجام شده بود، افزایش 65تا 70درصدی کرایه‌ها بود ولی متأسفانه تنها با 30درصد موافقت شد.
زمزمه‌هایی درباره افزایش قیمت گازوئیل به گوش می‌رسد. پیش‌بینی شما درباره وضعیت این صنف در صورت تحقق این شایعه چیست؟
در این زمینه ما به‌طور غیررسمی و جسته‌گریخته چیزهایی شنیده‌ایم ولی به‌طور رسمی هنوز ابلاغ یا خبری به ما اعلام نشده است. شریان‌حیات جامعه، حمل‌و‌نقل است و اگر بدون مطالعه کاری انجام شود که این بخش را تحت‌تأثیر قرار‌دهد، کل جامعه از آن متاثر خواهد شد. افزایش قیمت گازوئیل آسیب جدی و شدیدی به بخش حمل‌و‌نقل وارد می‌کند و به‌دلیل وابستگی‌ای که این بخش با سایر بخش‌های جامعه دارد این آسیب به کل کشور تسری می‌یابد. درخواست ما از دولتمردان این است که لااقل در این مقطع دست به این کار نزنند. در جلساتی که با سازمان راهداری کشور داریم این موضوع را مطرح و درخواست می‌کنیم که از شرکت نفت بخواهند این اقدام انجام نشود. پیش‌بینی ما این است که با توجه به شرایط کشور که مسئولان نیز بهتر به آن واقف هستند، چنین کاری انجام نشود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید