• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 15 تیر 1399
کد مطلب : 104131
+
-

چه زمانی تست کرونا بدهیم؟

چه زمانی تست کرونا بدهیم؟

مسعود مردانی  _ عضو ستاد ملی مقابله با کرونا

خیز دوباره کرونا در شهرهای مختلف کشور نگرانی‌ها را بیشتر کرده و از امروز استفاده از ماسک در همه مکان‌های عمومی و سرپوشیده برای تمامی افراد الزامی است. همزمان با بازگشت قدرتمند کرونا، تقاضا برای انجام آزمایش‌های تشخیصی کرونا هم بیشتر شده است. اما چه کسانی و چه زمانی باید تست کرونا بدهند؟ 
دکتر مسعود مردانی، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا و متخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید که تمام افراد علامت‌دار، تمامی پرسنل پزشکی در معرض بیماران مبتلا به کرونا و تمامی افرادی که با مبتلایان به هر نحوی تماس داشته‌اند باید نسبت به انجام تست‌های تشخیصی اقدام کنند.
در این رابطه ۲ دسته آزمایش عمده وجود دارد؛ آزمایش اول آزمایش مولکولی است که نمونه آن معمولا از مخاط حلق یا مخاط بینی گرفته می‌شود و بسته به اینکه از کدام نقطه گرفته شود، درصد درستی و صحت آن متفاوت است. اگر از بینی و حلق گرفته شود تا ۶۴درصد تأیید شده، ولی اگر تنها از حلق یا تنها از بینی گرفته شود بین ۳۰ تا ۳۴ درصد تأیید شده است. اگر برای تشخیص بیماری از روش برونکوسکوپی استفاده شود، میزان قطعیت آن بین ۸۰ تا ۹۰درصد خواهد بود.
تست سرولوژی یا تست آنتی‌بادی دومین تست در رابطه با تشخیص کووید-۱۹ است. با استقرار ویروس در بدن، پروسه تولید آنتی‌بادی آغاز می‌شود و بالا رفتن میزان آنتی‌بادی IgG نشان‌دهنده افزایش ایمنی بدن نسبت به آن است، ولی هنوز به‌صورت قطعی مشخص نیست که با افزایش آنتی‌بادی IgG، این ایمنی تا چه زمانی خواهد بود.
آنطور که مردانی توضیح می‌دهد تست‌های سرولوژی روش خوبی برای مشخص شدن ابتلا یا عدم‌ابتلا نیست و این تست‌ها تنها برای مقاصد اپیدمیولوژیک بیماری کرونا استفاده می‌شود و برای تشخیص بیماری مؤثر نخواهد بود.
به گفته مردانی از تست‌های سرولوژی برای آگاهی از درصد ابتلای افراد یک منطقه به کرونا استفاده می‌شود که در همین راستا در ایران نیز این تست به‌صورت رندوم انجام شده و متوجه شدیم که تا الان ۱۸میلیون ایرانی یعنی حدود ۲۰ درصد جمعیت کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند.
تست‌های سرولوژی برای تشخیص بیماری استاندارد نیست. مشکل این تست‌ها این است که اگر IgG مثبت شود، فرد دچار تصور کاذب ایمنی در برابر بیماری می‌شود و پس از آن بدون رعایت اصول بهداشتی  یا استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به مسافرت رفته  یا در اجتماعات شرکت می‌کند که اقدام درستی نیست.
یافته دیگر محققان این است که میزان آنتی بادی IgG بهبودیافتگان بعد از ۳‌ماه کاهش پیدا می‌کند و بعد از ۶‌ماه مجددا از بین رفته و ایمنی بدن نسبت به کرونا قطع می‌شود. ولی این مسئله که بعد از نابودی آنتی‌بادی آیا فرد همچنان ایمن می‌ماند یا نه هنوز مشخص نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید