• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 15 تیر 1399
کد مطلب : 104126
+
-

دیروز بانکی‌کامل از اطلاعات، کتاب‌ها و پایان‌نامه‌های حوزه گردشگری افتتاح شد

نخستین کتابخانه تخصصی گردشگری جهان در تهران

گزارش
نخستین کتابخانه تخصصی گردشگری جهان در تهران

پریسا امیرقاسم‌خانی- خبر‌نگار

همزمان با بزرگداشت روز قلم، مراسم افتتاحیه نخستین کتابخانه تخصصی گردشگری ایران و جهان در شهر تهران برگزار شد؛ کتابخانه‌ای که می‌تواند کمک بزرگی به بهبود صنعت توریسم و گردشگری شهری کند و منابع خوبی را درباره این حوزه در اختیار دانشجویان قرار دهد.
در مراسم دیروز صبح محمدرضا جوادی یگانه؛ معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، مصطفی کاظمی؛ مشاور عالی و مدیرکل دفتر شهردار تهران، حسن خلیل‌آبادی؛ رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران، مهرشاد کاظمی؛ رئیس ستاد گردشگری شهر تهران و سمیه حاجوی؛ شهردار منطقه۷ حضور داشتند. ستاد گردشگری شهر تهران بعد از مجموعه مصلی قرار دارد. اینجا به بانکی از اطلاعات درباره گردشگری تهران دسترسی خواهید داشت که می‌تواند ابعاد پنهان و جذابی از پایتخت کشور را جلوی روی‌تان بگذارد؛ جزئیاتی از محل‌های تاریخی و گردشگری که شاید تا به حال اسم‌شان را هم نشنیده باشید. در بانک ستاد گردشگری شهر تهران، اطلاعاتی از هتل‌ها و مهمانپذیرها تا موزه‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی را به‌راحتی به‌دست خواهید آورد.

سامانه‌ای  با قابلیت سرچ
در این مراسم مهرشاد کاظمی، رئیس ستاد گردشگری تهران درباره افتتاح نخستین کتابخانه تخصصی گردشگری ایران و جهان گفت: «در این کتابخانه، کتاب‌ها با 3کلیدواژه گردشگری، توریسم و نقاط دیدنی قابل جست‌وجو هستند که مانند سایر کتابخانه‌های تخصصی شهرداری تهران، موضوع‌بندی، طبقه‌بندی و شماره‌گذاری شده‌اند.» او افزود: «این کتاب‌ها در زمینه‌های موضوعی مختلف گردشگری مانند هتلداری، اماکن، جغرافیا، تاریخ و... هستند که بیش از 90درصد از کتاب‌های چاپ‌شده در زمینه گردشگری را شامل می‌شوند. پایان‌نامه‌های موجود در کتابخانه نیز با جست‌وجوی همان 3کلیدواژه گردشگری، توریسم و نقاط دیدنی گردشگری قابل بازیابی هستند و ظرف 4‌ماه آینده هم مجموعه مقالات تخصصی درباره گردشگری در کتابخانه جمع‌آوری و قابل ارائه خواهد بود.»
رئیس ستاد گردشگری شهر تهران افزود: «منابع کتابخانه در سایت سامانه جامع گردشگری که پاییز افتتاح می‌شود، بارگذاری می‌شود. کتاب‌ها در این سامانه با عنوان و موضوع قابل سرچ هستند، ولی امکان مطالعه آنلاین کتاب‌ها بعد از دریافت مجوز از ناشر عملی خواهد بود. همچنین چکیده پایان‌نامه‌ها یا مقالات نیز در این سامانه وجود دارد و قرار است در فازهای بعدی منابع کتابخانه به 5زبان زنده دنیا -فارسی، عربی، انگلیسی، آلمانی و چینی- ترجمه شوند.»

 تصویب لایحه سازمان گردشگری یک تکلیف است
در حاشیه مراسم، حسن خلیل‌آبادی، رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران گفت: «امیدواریم لایحه سازمان گردشگری شهرداری تهران در شورا ارائه و تصویب شود تا یک ساختار نظام‌مند، با امکانات نرم‌افزاری که برای گردشگری شهر تهران لازم است، شکل بگیرد.» او بیان کرد:  «تبدیل «ستاد» گردشگری به «سازمان»، طبق ماده۷۲ تکلیف و برنامه است. البته طبق قانون باید لایحه سازمان گردشگری تا پایان سال گذشته برای تصویب در صحن شورا ارسال می‌شد که امیدواریم این تأخیر بیشتر از این نشود. باید ساختمان ستاد گردشگری نیز به یک جای مناسب منتقل شود و شهرداری تهران با انجام پیگیری‌های لازم، ساختمان مناسبی که در‌ شأن ستاد گردشگری شهر تهران باشد، در نظر بگیرد.» خلیل‌آبادی افزود: «تهران هنوز مقصد گردشگری نیست و شهرهای اصفهان و شیراز و حتی شهرهای کوچکی مانند کاشان تبدیل به مقصد گردشگران داخلی و خارجی شده‌اند، ولی تهران با توجه به اینکه متشکل از 3شهر تجریش، ری و تهران است و با توجه به اینکه منطقه شهرری بیش از 8هزار سال تاریخ مستند دارد، هنوز مورد توجه گردشگران واقع نشده که شهرداری می‌تواند در این حوزه مؤثر عمل کند تا تهران جایگاه اصلی خود را در صنعت گردشگری توریسم و حوزه گردشگری پیدا کند.»
در این مراسم، رونمایی از کتاب گردشگری با پایان‌نامه‌های گردشگری در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد نیز انجام شد.
 فهرست منابع کتابخانه در سایت کتابخانه‌های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در دسترس شهروندان است. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند برای مطالعه منابع به محل ستاد گرشگری شهر تهران در خیابان شهیدبهشتی، خیابان پاکستان، خیابان چهاردهم مراجعه کنند.

منابع کتابخانه تخصصی گردشگری ایران و جهان در یک نگاه
تعداد کل کتاب‌ها: 750عنوان
تعداد پایان‌نامه‌ها: 250عنوان
تعداد نشریات: 22عنوان
تعداد کتاب‌های لاتین: 40عنوان

این خبر را به اشتراک بگذارید