• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 15 تیر 1399
کد مطلب : 104094
+
-

چرا ترامپ دوباره در انتخابات شرکت می‌کند؟

چرا ترامپ دوباره در انتخابات شرکت می‌کند؟

دونالد ترامپ، با قدرت تمام، یکی از تفرقه‌انگیزترین کارزارهای انتخاباتی تاریخ مدرن آمریکا را به پیش می‌برد و چنان در عزم خود برای انتخاب مجدد به‌عنوان رئیس‌جمهور مصمم است که حاضر است ده‌ها هزار نفر را در اوج همه‌گیری کرونا در آمریکا دور هم جمع کند و سخنرانی انتخاباتی داشته باشد.
به‌گزارش سی‌ان‌ان، چنین عزمی را می‌توان نشانه‌ای از برنامه‌های ترامپ برای دور دوم حضورش در کاخ سفید و یا ادامه برنامه‌های نافرجامش در دور اول دانست. پیش‌بینی یا اطلاع‌یافتن از برنامه‌های ترامپ در دور دوم ریاست‌جمهوری‌اش، با توجه به ماهیت رفتارها و شخصیت او، کاری بسیار سخت و غیرممکن است و اگر در حال حدس‌زدن رفتارهای ترامپ در دور دوم هستید همین حالا دست نگه دارید چون حتی خود ترامپ هم نمی‌داند چرا اصلا می‌خواهد دوباره رئیس‌جمهور شود.
ترامپ در 10روز اخیر، 2بار از سوی مجریانی که رابطه دوستانه‌ای با او دارند با این پرسش مواجه شده و پاسخش در هر 2بار، تضمین‌کننده این واقعیت است که مطلقا هیچ برنامه‌ای برای دور دوم ریاست‌جمهوری ندارد.
او در نخستین مواجهه در این‌باره به شان هنیتی، دوست رسانه‌ای معروفش اینطور پاسخ داد: «من همیشه گفته‌ام که استعداد بسیار مهم‌تر از تجربه است اما کلمه تجربه هم کلمه مهمی است و معنای بسیار مهمی دارد. من قبلا هرگز در واشنگتن نخوابیده بودم و روی هم رفته شاید 17بار به واشنگتن آمده بودم اما یکباره رئیس‌جمهور آمریکا شدم. شما داستانش را می‌دانید. وقتی با بانوی نخست به واشنگتن آمدم، آدم‌های زیادی را اینجا نمی‌شناختم. من اهل منهتن بودم، از نیویورک، اما حالا همه را می‌شناسم. من افراد معرکه‌ای را در دولتم دارم. البته اشتباه نکنید، نه مثل بولتون احمق؛‌ قرار نیست هر روز روی سر همه بمب بریزید.»
این پاسخ اول ترامپ به سؤال مهم دلیل حضورش در انتخابات بود. چند روز بعد، اریک بالینگ دیگر مجری سرشناس و محافظه‌کار فاکس‌نیوز، مصاحبه ترامپ با هنیتی را پیش کشید و گفت که صحبت‌هایشان کسی را قانع نکرده و حتی بسیاری را ناراحت کرده است. صحبت‌های او در پاسخ به بالینگ، به اندازه پاسخش به هنیتی گمراه‌کننده بود؛ «(هدف من) ‌بسیار ساده است: ما می‌خواهیم آمریکا را دوباره باعظمت کنیم. ما کارهایی کرده‌ایم که قبلا هیچ‌کس مثل آن را ندیده است. ما حتی می‌توانیم بیشتر از این کار کنیم. پیشرفت‌های اقتصادی و توافق‌های تجاری ما خارق‌العاده بوده‌اند. ما با چین توافقنامه تجاری امضا کردیم اما هنوز جوهرش خشک نشده بود که طاعون چینی (اشاره به کرونا) به ما رسید. من قرارداد نفتا را پایان دادم و توافق بهتری را جایگزین آن کردم. کشور ما قدرتمند خواهد شد. اگر طاعون نرسیده بود عملکرد ما استثنایی می‌شد. در پایان دوره دوم، عملکرد ما طوری خواهد بود که هیچ‌کس قبلا در هیچ کشوری ندیده است. ما باید چیزهای خودمان را در داخل آمریکا بسازیم. من تا حدی این کار را کرده‌ام. چرا باید کشورهای دیگر برای ما کشتی بسازند؟ بنابراین ما کارهای زیادی داریم که انجام دهیم.»
صحبت‌های ترامپ چنان گیج‌کننده بود که حتی بالینگ، یکی از طرفداران سرسخت او را هم متقاعد نکرد.
در پاسخ‌های عجیب ترامپ به هنیتی و بالدینگ حتی یک جمله را هم نمی‌توان پیدا کرد که دلیل حضور مجدد ترامپ در کاخ سفید را توضیح دهد یا بگوید که اگر ترامپ انتخاب شود در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری چه خواهد کرد.
چیزی که مشخص است این است که ترامپ مطلقا هیچ ایده‌ای ندارد که اصلا می‌خواهد در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری‌اش چه کار کند. البته باید صادقانه بگوییم که این مسئله چندان غافلگیرکننده نیست، چون او در دور اول ریاست‌جمهوری هم هیچ ایده‌ای برای انجام کارهای مشخص نداشت. او می‌خواست برنده شود و به این طریق، به دنیا و تمام کسانی که در تمام زندگی‌اش به او می‌خندیدند و مسخره‌اش می‌کردند و موفقیتش در دنیای سیاست را غیرممکن می‌دانستند ثابت کند که اشتباه می‌کردند. او تازه وقتی که برنده انتخابات شد متوجه شد چه اتفاقی افتاده است.
اما ناتوانی ترامپ برای تشریح کارهایی که قرار است در دور دوم ریاست‌جمهوری‌اش انجام دهد، به این معنا نیست که شانس او در انتخابات کم می‌شود. هواداران ترامپ هر چیزی را که او را قهرمان جلوه ندهد نادیده می‌گیرند و تلاش می‌کنند صدای هر کسی را که او را به چالش می‌کشدببرند.
ترامپ، هیچ برنامه‌ای به‌جز بردن ندارد، و تازه این برنامه هم با چالش‌های زیادی مواجه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید