• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 15 تیر 1399
کد مطلب : 104086
+
-

جلسه فوری برای حادثه کلینیک

در جلسه امروز شورای شهر و در حضور شهردار تهران و رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، پرونده آتش‌سوزی مرکز جراحی محدود سینا مهر شمیران بررسی می‌شود

جلسه فوری برای حادثه کلینیک

 پرونده آتش‌سوزی مرکز جراحی محدود سینا مهر شمیران ابعاد تازه‌ای پیدا کرده است؛ از انبار تعداد زیادی کپسول اکسیژن‌گرفته تا بی‌توجهی به سیستم‌های اعلام و اطفای حریق درباره این کلینیک واقع در منطقه یک که سه‌شنبه هفته پیش آتش گرفت و منفجر شد، مطرح می‌شود. اینطور که شواهد اولیه نشان می‌دهد، گویا کپسول‌های اکسیژن زیادی از بیم آنکه در آینده قیمت‌شان بالا می‌رود، خریداری و در ساختمان‌ نگهداری می‌شده است.

به گزارش همشهری، چنین مسائلی درباره حادثه کلینیک معروف به سینااطهر از یک‌سو و خطر بناهای مشابه ناایمن دیگری که در پایتخت هستند، باعث شد تا روز گذشته جلسه کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران تبدیل به یک‌جلسه فوری با حضور چند عضو دیگر شورا و شهردار شود. این در حالی است که جلسه امروز شورای شهر تهران نیز به موضوع مرکز سینا اختصاص یافته؛ جلسه‌ای که علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی نیز در آن حضور دارد. زالی از این بابت به صحن شورا می‌آید که یکی از ابعاد پرونده سینا‌اطهر به مجوزی که دانشگاه شهید بهشتی برای فعالیت به آن داده بود، ارتباط پیدا می‌کند.

جزئیاتی از جلسه 4ساعته
جلسه هم‌اندیشی روز گذشته پشت در‌های بسته برگزار شد. بررسی گزارش‌ها و نقش هر کدام از دستگاه‌های مرتبط با حادثه بررسی یکی از موضوعات اصلی بود. در این بین، یکی از بحث‌های جدی به انباری اختصاص داشت که به‌طور غیرقانونی ساخته شده بوده و رأی کمیسیون ماده100 مبنی بر تخریب داشته اما در سال92، شهردار وقت منطقه از تخریب آن منصرف می‌شود. حمید موسوی، شهردار فعلی منطقه یک که در جلسه نیز حضور داشت، در این‌باره اما به همشهری گفت: «برخلاف عکس‌هایی که از انباری فوق منتشر شده، در آنجا سایبانی نصب شده بود که مدیران کلینیک از آن برای محل استقرار آمبولانس بهره می‌بردند.» موسوی در عین حال به اخطاریه ایمنی سازمان آتش‌نشانی به کلینیک اشاره کرد و افزود: «سازمان آتش‌نشانی اخطاریه ایمنی نداشتن ساختمان را به وزارت کار و دادستانی ارسال کرده و وزارت کار باید پیگیر رعایت ایمنی در این ساختمان می‌شده و وظیفه شهرداری تا ارسال اخطاریه بوده است. در سال92، کمیسیون ماده100، در ارتباط با این ساختمان 2 رأی صادر می‌کند؛ یک رأی درباره تغییر کاربری ملک است که با توجه امکان فعالیت پزشکان در ساختمان مسکونی، بخشیده می‌شود و رأی دوم هم مربوط به تخریب سایبان واقع در حیاط کلینیک است که مسئولان کلینیک آن را مربوط به آمبولانس‌ها می‌دانند و شهرداری هم اغماض کرده و وجود سایبان را بلامانع اعلام می‌کند.
موسوی اضافه کرد: «براساس مواد 85، 95، 101 و 105 قانون کار، بازرسان کار و بازرسان وزارت بهداشت مکلف هستند‌ «ساختمان‌هایی با کاربری اداری و بهداشتی» را از لحاظ ایمنی بررسی کنند و اگر ایمنی کافی نداشت، به دادسرای محل یا دادگاه ارجاع دهند. دادستان نیز موظف است فورا درخواست دستور پلمب بدهد. رفع پلمب نیز با حضور نماینده وزارت کار و بازرس دادگستری خواهد بود.» او با بیان اینکه وزارت کار باید پیگیری این اخطاریه‌ها را از دادستانی می‌کرده است، تأکید کرد: «براساس ماده105 قانون کار، وزارت کار باید ایمنی داشتن یا نداشتن این کلینیک را پیگیری می‌کرده است. همچنین وزارت بهداشت ‌باید پاسخگو باشد چرا ساخت این ساختمان براساس قانون تاسیس درمانگاه‌ها و اصول و مقررات ملی ساختمان نبوده و به جای 2مسیر ورودی و خروجی فقط یک مسیر داشته است.» شهردار منطقه یک با بیان اینکه 30کپسول بزرگ سیلندر اکسیژن در این کلینیک وجود داشته و فقط 2مخزن منفجر شده‌است، اضافه کرد: «همچنین یک مخزن هلیوم نیز در ساختمان بوده که اگر منفجر می‌شد، معلوم نبود چه اتفاقی می‌فتاد.»
موسوی در پایان اظهار داشت: «شهرداری ضابط قضایی نیست و دادگاه به استناد هیچ بندی از قانون نمی‌تواند به شهرداری بگوید ملکی را پلمب کند. ما در قوانین جدید به‌دنبال این هستیم که شهرداری خود به‌عنوان یک ضابط قضایی عمل کند.»

حکم ماده100، مسئله اصلی شوراست
خبرهای رسیده از جلسه دیروز حاکی از آن است که اعضای شورا بیشتر تمرکزشان به حکم کمیسیون ماده 100 ارتباط داشت؛ مسئله‌ای که طبق آن شهرداری شکایتی را مطرح و از مدت‌ها پیش در اختیار دادستانی قرار داده بود تا سازه‌های ناایمن جمع‌آوری شود. زهرا نژادبهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران نیز در این خصوص گفت: «در نشست هم‌اندیشی حکم ماده100 مورد بحث قرار گرفت. طبق اسناد شهرداری، شکایتی مطرح بوده و باید سازه‌های خطرناک جمع‌آوری می‌شده است. ما شورای شهر تهران هر تخلفی از سوی هر نهادی رخ داده باشد را به جد پیگیری خواهیم کرد.» 
گفتنی است کارگروهی به ریاست زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورا نیز تشکیل شده تا تمامی ابعاد حقوقی، شهرسازی، ایمنی و... این حادثه مورد بررسی قرار گیرد. امروز گزارش این کارگروه در صحن علنی شورا قرائت و بررسی‌ می‌شود. در کارگروه مذکور نقش تمامی ذی‌نفعان (وزارت کار و شهرداری و...) در این حادثه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

    براساس ماده105 قانون کار، وزارت کار باید ایمنی داشتن یا نداشتن این کلینیک را پیگیری می‌کرده است. همچنین وزارت بهداشت ‌باید پاسخگو باشد چرا ساخت این ساختمان براساس قانون تاسیس درمانگاه‌ها و اصول و مقررات ملی ساختمان نبوده و به جای 2مسیر ورودی و خروجی فقط یک مسیر داشته است

شهردار، فرمانده محلی میدان حادثه

انفجار مرکز جراحی محدود سینا مهر شمیران با یاد‌آوری حوادث مشابه دیگر که در شهر تهران رخ داده است، ضرورت مدیریت بحران را در مقیاس شهری بیش از پیش نشان می‌دهد. به گزارش همشهری، ورود نیرو‌های امدادی به صحنه و کنترل همزمان ترافیک، تجمع شهروندان و تداوم خدمات‌رسانی در حوزه فعالیت شهرداری‌‌ها قرار دارد. وزیر کشور چند روز پس از این حادثه، شهردار تهران را به‌عنوان «فرمانده میدان حادثه در سطح محلی» منصوب کرد.
در این حکم آمده است: «شایسته است با هماهنگی سازمان مدیریت بحران کشور و همکاری استاندار محترم تهران و مشارکت مؤثر و هدفمند عمومی و تعامل جامعه، بسیج توانمندی‌های موجود امکانات و منابع بالقوه و تسریع در تصمیم‌گیری‌های بموقع و کارشناسی شده و با استفاده از توان نیروهای مجرب و کارآمد و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها نسبت به برنامه‌ریزی، سازماندهی و ارتقای آمادگی، فرماندهی میدانی عملیات پاسخ به بحران در صحنه یا منطقه وقوع حادثه را در شرایط اضطرار با تدابیر و اهتمام لازم اعمال نموده و به اینجانب گزارش نمایید».
عبدالرضا رحمانی فضلی با اشاره به موضوع تاب‌آوری شهری، در بخش دیگری از این حکم آورده است:  ضمنا در نیل به اهداف کاهش خطرپذیری، پیشگیری از ریسک‌های جدید و کاهش ریسک‌های موجود در سطح شهر تهران از طریق اجرای تدابیر فراگیر و یکپارچه نسبت به تقویت تاب‌آوری و برگشت‌پذیری شهر در برابر حوادث و سوانح اهتمام ویژه معمول دارید».
وزیر کشور که این حکم را با عنوان نایب‌رئیس شورای‌عالی مدیریت بحران کشور امضا کرده است، در روز‌های گذشته از معاون عمرانی وزیر کشور، رئیس سازمان مدیریت بحران و استاندار تهران خواسته بود علت وقوع سانحه کلینیک سینا اطهر را بررسی کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید