• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 15 تیر 1399
کد مطلب : 104083
+
-

حق حضانت سریال‌های شبکه خانگی به چه‌کسی می‌رسد

نمایش خانگی در جست‌وجوی مدیر

تکلیف صدور مجوز ، تولید و نظارت بر کیفیت سریال‌های شبکه خانگی هنوز مشخص نشده است

نمایش خانگی در جست‌وجوی مدیر

فهیمه پناه آذر_روزنامه نگار

درحالی‌که صدور مجوز برای تولید سریال‌های شبکه نمایش متوقف شده و تنها مجوز‌ها برای ادامه تولید فصل‌های بعدی صادر می‌شود، در این میان سریال «آقازاده» در نخستین قسمت خود توانست به نسبت دیگر سریال‌های این شبکه بیشترین تماشاگر را داشته باشد. علاوه بر خرید سی‌دی‌های این سریال، فقط 380هزار تماشاگر این سریال را از سایت‌ تماشا کردند.

هنوز چیزی مشخص نیست
‌ارائه نکردن  مجوز به تولید سریال‌های نمایش خانگی از سوی سازمان سینمایی حکایت از آن دارد که تمام فعالیت‌های این مجموعه در انحصار صداوسیما قرار گرفته و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به‌دنبال آن سازمان سینمایی به شکل رسمی نظارت بر تولید ، ساخت و پخش محصولات شبکه نمایش خانگی را به رسانه ملی واگذار کرده‌اند. اما با گذشت بیش از 2 هفته از انتشار این خبر، مشخص نیست که فعالیت شبکه نمایش خانگی که این روزها مشتریان پر و پاقرصی پیدا کرده است زیرمجموعه بخش ساترا قرار می‌گیرد و یا زیرمجموعه بخش فضای مجازی سازمان صداوسیما قرار می‌گیرد؟ هنوز خبری از رسانه ملی و وزارت ارشاد نیست و مدیران ترجیح می‌دهند که خبر از سوی مدیران بالادستی اعلام شود و مجوزی برای صدور ساخت سریال صادر نمی‌شود.

رکورد آقازاده
درحالی‌که تکلیف فعالیت شبکه نمایش خانگی در سازمان مشخص نیست اما سریال «آقازاده» در شبکه نمایش خانگی در نخستین قسمت خود به نسبت دیگر سریال‌های توزیع شده، توانسته بیشترین مخاطب را داشته باشد. 
نزدیک به 380هزار نفر از مخاطبان قسمت اول سریال را در فیلیمو دیده‌اند و شنیده‌ها حاکی از آن است که 50هزار نسخه فیزیکی پخش‌کننده فیلم (هنر پارسیان) عرضه شده است.
 این سریال در مقایسه با مجموعه «دل» افزایش مخاطب داشته، چنانچه سریال «دل» 260هزار مخاطبان در قسمت اول داشته و 15میلیون دقیقه دیده شده است اما بررسی در تماشای «آنلاین» سریال «آقازاده» نشان می‌دهد که سریال در 4روز اول نمایش رکورد قابل توجهی پشت سر گذاشته و باید دید با توجه به کیفیت سریال و داستانی که آغاز کرده این تعداد تماشاگر در قسمت‌های بعدی حفظ می‌شوند؟
 آخرین ساخته بهرنگ توفیقی با 80دقیقه فیلم، نشان‌دهنده بیش از 25میلیون دقیقه تماشاست.
 در این سریال علاوه بر جمشید هاشم‌پور، نیکی کریمی و محمدحسین لطیفی بازیگران دیگری چون امین تارخ، امیر آقایی، مهدی سلطانی، لعیا زنگنه، ثریا قاسمی، مسعود فروتن، امین حیایی و کامبیز دیرباز بازی می‌کنند. این سریال با نویسندگی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا در شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود.

تعطیلی اتحادیه شرکت‌های ویدئو رسانه 
اتحادیه شرکت‌های ویدئورسانه که نزدیک به 19سال فعالیت داشتند این روزها با تعدیل شرکت‌ها روبه‌رو بوده و دیگر فعالیتی ندارند. از سال‌ها پیش این اتحادیه خواستار ساماندهی مجوز ساخت و انتشار سریال‌ها و نقش و جایگاه مؤسسات در حوزه تولید فیلم‌های ویدئویی و «وی‌او‌دی» شده بود که در هر دوره مدیریتی در سازمان جلساتی گذاشته و در نهایت به هیچ نتیجه‌ای نرسید. این اتحادیه بر سر وی‌اودی همیشه با سازمان سینمایی بحث‌هایی داشته و در نهایت وی‌او‌دی به شرکت‌های دیگر که دسترسی کامل به سرور داشتند واگذار شد. علاوه بر وی‌او‌دی موانع دیگری نیز برای فعالیت این شرکت‌ها ایجاد شد - هرچند فعالیت آنها نقدهایی را در زمان خودش به همراه داشت - ازجمله می‌توان به بازگرداندن تأیید اصالت رایت به فارابی اشاره کرد. در ادامه هولوگرام از دستور کار آنها خارج شد که مدیران وقت اتحادیه اذعان داشتند حذف هولوگرام باعث شد تا بسیاری از شرکت‌های پخش‌کننده به‌خصوص در شهرستان‌ها از این عدم‌کنترل سوءاستفاده و محصولات غیراورجینال عرضه کنند. با این حال دیگر خبری از این اتحادیه نیست.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید