• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 15 تیر 1399
کد مطلب : 104053
+
-

کمترین انتشار ویروس کووید-19در کدام کشورها بود؟

نقشه پیروزی بر کرونا

کشورهایی که به‌موقع و سریع علیه کرونا اقدام کردند، جلوی فاجعه را گرفتند

نقشه پیروزی بر کرونا


شبنم سیدمجیدی ـ روزنامه‌نگار

هر کشوری در جهان با روش خاص خود با همه‌گیری ویروس کووید-19دست و پنجه نرم می‌کند اما بعضی از این کشورها موفقیت چشمگیری در این راه نشان داده‌اند. درحالی‌که کشورهای اروپایی و آمریکای‌شمالی متحمل خسارات سنگینی شدند، کشورهایی در نقاط مختلف بودند که اقدامات موفقیت‌آمیزی انجام دادند که می‌تواند در مبارزه با شیوع بیماری سرمشق قرار گیرد.  تا تاریخ 27ژوئن 10کشور مستقل اقیانوسیه حتی یک مورد ابتلا به کرونا را گزارش نکرده‌اند که شامل کریباتی، جزایر مارشال، ایالت فدرال میکرونزی، نائورو، پالائو، ساموآ، جزایر سلیمان، تونگا، تووالو و وانواتو می‌شوند. بعضی دیگر از کشورها هم با جمعیتی بسیار بیشتر از این جزایر به خوبی توانستند ویروس را کنترل کنند و واکنش سریع و مناسب به موارد اندک ابتلا باعث شد این کشور‌ها بر ویروس پیروز شوند. در ادامه عملکرد بعضی کشورها، از اقیانوسیه تا خاورمیانه، از آسیای جنوب‌شرقی تا آفریقا و آمریکای جنوبی و پیشرفت‌هایی که در مبارزه با ویروس داشته‌اند، بررسی می‌شود. اگرچه بعضی منتقدان استدلال می‌کنند که بعضی کشورها فاقد توانایی‌های کافی برای تشخیص ویروس هستند و مواردی را گزارش نمی‌کنند یا پنهان می‌کنند اما به‌نظر می‌رسد تعدادی از کشورها طبق تأییدات جهانی، واقعاً توانسته‌اند از انتشار ویروس به خوبی جلوگیری کنند. موضوعی که مشخص است اینکه هر کجا کشورها واکنش سریع نشان دادند، ویروس کنترل شد و برعکس دیدیم در کشورهایی مانند ایران و حتی آمریکا و انگلیس، دولتمردان به جای انجام اقدامات پیشگیرانه تا هفته‌ها تهدید کرونا را جدی نگرفتند و از قرنطینه شهرهایی که نخستین موارد ابتلا در آنها دیده شد، خودداری کردند.




سریلانکا
جمعیت: 22میلیون نفر
تعداد مبتلایان: 1951
تعداد کشته‌ها:11
چگونگی کنترل همه‌گیری: 
اولین مورد ویروس کرونا در 27ژانویه وقتی تأیید شد که یک زن 44ساله چینی از استان هوبئی در چین در مرکز ملی بیماری‌های عفونی در سریلانکا بستری شد. از 23مارس 45مرکز قرنطینه توسط ارتش سریلانکا به‌عنوان اقدام پیشگیرانه برای مقابله با بیماری همه‌گیری ویروس کرونا ساخته شد. حدود 3500 نفر در این مراکز قرنطینه شدند که شامل 31خارجی نیز می‌شد. تا 25مارس مقامات سریلانکا بیش از 14هزار نفر را که با بیماران کرونایی در ارتباط بودند، ردیابی کردند و با آنها تماس گرفتند و خواستند خود را قرنطینه کنند. در همین حال حکومت نظامی شبانه، تعطیلی مدارس و بازارها و محدودیت رفت‌وآمد نیز در حال اجرا بود. سریلانکا به‌خاطر واکنش سریع خود به ویروس در رتبه نهم بهترین کشورهای جهان از نظر مقابله با آن قرار گرفت. دولت سریلانکا اعلام کرد 2‌ماه قرنطینه و حکومت نظامی از یازدهم می‌ پایان می‌یابد. این به‌معنای آغاز کار با حفظ فاصله اجتماعی و دوری از تجمعات و جشنواره‌ها بود. 7آوریل ارتش با همکاری یک گروه مهندس، مجموعه ساختمان سابق شبکه صدای آمریکا را به یک بیمارستان ایزوله تبدیل کرد. این بیمارستان به فناوری روباتیک و وسایل نقلیه اتوماتیک مجهز شد تا ایمنی پرسنل شاغل در بیمارستان در برابر ویروس حفظ شود. بیماران در این بیمارستان در محفظه‌های جداگانه‌ای قرار دارند که روبات‌ها از طریق سیستم هوایی ویژه دارو، نوشیدنی و مواد غذایی را به آنها منتقل می‌کنند.
دولت بسیار سختگیرانه عمل کرد. به‌عنوان مثال 4سریلانکایی که پس از بازگشت از کره‌جنوبی از قرنطینه فرار کرده و در خانه‌های خود مخفی شده بودند، دستگیر شدند. همچنین اقدامات حقوقی علیه یک بیمار 45ساله که می‌دانست همسفرش در آلمان مبتلا به کرونا بوده، انجام شد، چراکه این فرد دستورالعمل‌های بستری خود را انجام نداد. شهردار یکی از شهرهای سریلانکا هم که به‌رغم ممنوعیت تجمع، مسابقه دوچرخه‌سواری برگزار کرد، توسط پلیس دستگیر شد. تا تاریخ15‌ماه می ‌نزدیک به 55هزار نفر به‌دلیل نقض مقررات حکومت نظامی دستگیر شدند.




ویتنام
جمعیت: 95.5میلیون نفر
تعداد مبتلایان: 353
تعداد کشته‌ها: 0
چگونگی کنترل همه‌گیری:
 در ویتنام که مرز زمینی بسیار طولانی با چین، کشور مبدا کرونا دارد، هیچ مورد مرگ‌ومیر بر اثر ابتلا به ویروس کووید-19گزارش نشده است. این کشور جنوب شرقی آسیایی جمعیتی 95میلیون نفری دارد اما فقط 353مورد کرونا تأیید شده و هیچ مورد مرگ‌ومیری نداشته است. وقتی ویروس در3نفر که‌ماه ژانویه از ووهان چین آمده بودند، مشاهده شد، تشخیص، پیگیری و قرنطینه موارد مبتلا به‌صورت دقیق آغاز شد. دولت ویتنام اولویت را به انجام تست کرونا داد. آنها روی هر فردی که به خارج سفر کرده بود و همه افرادی که او با آنها در ارتباط بود، تست کرونا انجام دادند. همین اقدام سریع باعث شد ویتنام ویروس را کنترل کند. از آن زمان، تست کرونا فقط روی 261هزار نفر انجام شده که در دنیا جزو کمترین‌هاست. ویتنام از 22مارس تا اطلاع ثانوی ورود همه خارجی‌ها را ممنوع کرد. شهروندان ویتنامی نیز هنگام ورود به کشور 14روز قرنطینه می‌شوند. از اول آوریل قرنطینه در سراسر کشور اعلام شد. رسانه‌های جهانی از ویتنام به‌عنوان یکی از بهترین کشورهای کنترل‌کننده اپیدمی در جهان یاد می‌کنند. در سال 2003نیز ویتنام نخستین کشوری بود که از ویروس سارس پاکسازی شد. مدارس در این کشور از 4می ‌باز شدند و اقتصاد و بازارها به وضعیت عادی بازگشتند. حالا ویتنام بیش از 2‌ماه است که هیچ مورد جدید کووید- 19 نداشته است. در 25ژوئن نیز پروازهای ژاپن به ویتنام برقرار و پروازهای بیشتر توسط سایر کشورها نیز کم‌کم اضافه شد.




نیوزیلند
جمعیت: 4.8میلیون نفر
تعداد مبتلایان: 1504
تعداد کشته‌ها: 22
چگونگی کنترل همه‌گیری: 
دولت با هدایت جیکیندا آردن، نخست‌وزیر، سعی کرد از ابتدا با استفاده از سیاست «اقدام زودهنگام، اقدام سختگیرانه» از همه‌گیری ویروس جلوگیری کند. اقدامات نیوزیلند تحسین جهانی را برانگیخت. فقط به‌عنوان یک مقایسه سریع، ایرلند کشور جزیره‌ای دیگری با جمعیت مشابه، بیش از 25هزار مورد ابتلا و 1679کشته داشته است. نیوزیلند از 15مارس هنگامی که فقط 100مورد تأیید شده مبتلا به ویروس بدون هیچ مرگ‌ومیری داشت، همه مرزهای خود را بست و ورود همه جز اتباع کشور را ممنوع کرد. همچنین مردم به‌مدت 14روز قرنطینه شدند. همه مشاغلی که به نیازهای اولیه مربوط نبود، تعطیل شدند و سفرهای داخلی و اجتماعات بزرگ محدود شد. سپس قرنطینه سطح 4نیز از 25مارس آغاز شد و مردم فقط اجازه یافتند با افرادی که با آنها در یک خانه زندگی می‌کردند، ارتباط اجتماعی داشته باشند. قبل از آغاز این محدودیت شدید، دولت پیامی اضطراری برای همه ساکنان ارسال کرد: «این پیام برای همه نیوزیلند است. ما روی شما حساب می‌کنیم. هر جایی که امشب در آن ساکنید، جایی است که از این به بعد باید در آن بمانید. احتمالاً شدیدترین محدودیت‌ها برای چند هفته ادامه می‌یابد.» این محدودیت‌ها برای بیش از یک‌ماه ادامه یافت و آرام‌آرام کاهش یافت.  آردن، روز 27آوریل پیروزی برابر ویروس را اعلام کرد و افزود: اگر قرنطینه را اجرا نمی‌کردند روزانه هزار مورد جدید به ویروس مبتلا می‌شدند. از تاریخ 4 می ‌هیچ مورد جدید کرونایی در این کشور وجود نداشته است. اکنون همه محدودیت‌های اجتماعی و اقتصادی برداشته شده و فقط محدودیت‌های مرزی باقی مانده است.




اوگاندا
جمعیت: 42.7میلیون نفر
تعداد مبتلایان: 833
تعداد کشته‌ها:0
چگونگی کنترل همه‌گیری:
پاسخ‌ها در هر کشوری به بیماری متفاوت بوده است. اوگاندا با درنظرگرفتن فرهنگ، ارزش‌ها، محیط، وضعیت اقتصادی- اجتماعی و تجربه‌های موفقیت‌آمیز قبلی در مقابله با همه‌گیری‌ها، مدل خاص خود را در برابر ویروس کرونا اتخاذ کرد. این مدل براساس تجربه طولانی اوگاندا در کنترل موفقیت‌آمیز بیماری‌های همه‌گیر قبلی ارائه شده است. همه‌گیری‌ها شامل اچ‌ آی وی در دهه 80میلادی، سرخک در دهه 90، هپاتیت B‌ در دهه 2000، ابولا در سال‌های 2000، 2017و 2018و همچنین ماربورگ در سال 2018 می‌شود. تعطیلی خطوط هوایی، سفرهای جاده‌ای، آبی و محدودیت رفت‌وآمد مردم از طریق اجرای سیاست خانه‌نشینی نقش مهمی در کنترل ویروس کرونا داشته است. دولت اوگاندا از 11مارس قرنطینه اجباری 14روزه برای همه مسافرانی که از خارج کشور وارد می‌شدند، اجرا کرد. افرادی که قرنطینه خود را اجرا نکردند، ردیابی و دوباره آزمایش و قرنطینه شدند. دولت با تماس تلفنی دائم آنها را تحت نظر داشت. در مدت 11روز تا 22مارس وزارت بهداشت همه مرزهای بین‌المللی را بست و سیاست انزوا را اتخاذ کرد. مراکز تفریحی، مدارس، پارک‌ها، اماکن مذهبی، رستوران‌ها و بازارها بسته شدند. همچنین از ساعت 7عصر تا 6صبح روز بعد مردم اجازه خروج از خانه را نداشتند. همزمان دولت و مقامات وزارت بهداشت رسانه‌های الکترونیکی و اجتماعی مانند رادیو، تلویزیون، پیام کوتاه، توییتر، ایمل گروهی و واتساپ را بسیج کردند تا حساسیت جامعه را درباره اجرای دستورالعمل‌های پیشگیرانه بالا ببرند. اوگاندا نسبت به همسایگان خود یعنی کنیا، تانزانیا و رواندا عملکرد تحسین‌برانگیزی داشت. تحلیل‌گران می‌گویند ساختار رهبری شفاف و پرقدرت، نیروی بهداشت و درمان باتجربه، اراده سیاسی خوب، محیط خوب و واکنش مناسب مردم نسبت به ویروس عامل موفقیت اوگاندا بود.




تایوان
جمعیت: 23میلیون نفر
تعداد مبتلایان: 447
تعداد کشته‌ها: 7
چگونگی کنترل همه‌گیری:
زنی 50ساله که در ووهان چین تدریس می‌کرد، در تاریخ 21ژانویه باعث شیوع ویروس در تایوان شد. بلافاصله همه پروازها از تایوان به چین و از چین به تایوان ممنوع شد. 24ژانویه دولت تایوان صادرات ماسک‌های صورت را متوقف کرد تا برای تامین ماسک دچار مشکل نشوند. مجله انجمن پزشکی آمریکا می‌گوید: تایوان برای جلوگیری از شیوع ویروس 124اقدام مجزا انجام داد که شامل غربالگری زودهنگام مسافران پروازها و پیگیری سریع وضعیت هر مورد مبتلا به بیماری بود. از 19مارس، اتباع خارجی جز افراد دارای اقامت‌نامه معتبر یا مجوزهای ویژه، از ورود به تایوان منع شدند. همه افراد دیگری که به کشور وارد می‌شدند باید قرنطینه 14روزه را پشت‌سر می‌گذاشتند. در تاریخ 31مارس، وزیر حمل‌ونقل و ارتباطات اعلام کرد که همه مسافران در قطارها و اتوبوس‌ها ملزم به استفاده از ماسک هستند. شرکت مترو در ورودی‌های همه 12 ایستگاه قطار سریع‌السیر، دوربین‌های حرارتی نصب کرد. همچنین در 239 ایستگاه راه‌آهن این دوربین‌ها نصب شدند و برای مسافرانی که از ماسک زدن خودداری می‌کردند، جریمه 3 تا 15هزار دلاری درنظر گرفته شد.  تا 7ژوئن به مدت  56روز هیچ مورد جدید ابتلا در تایوان وجود نداشت و در نتیجه تایوان شروع به برداشتن محدودیت‌ها کرد. رفتار تایوان در برابر این ویروس و قرنطینه اثربخشی که اجرا کرد، ستایش بین‌المللی را در پی داشت. تا 18ژوئن به‌طور کل 74هزار تست کرونا در این کشور انجام شده که نتیجه اکثر آنها منفی بوده است.





فیجی
جمعیت: 896هزار نفر
تعداد مبتلایان: 18  
تعداد کشته‌ها: 0
چگونگی کنترل همه‌گیری:
اولین مورد مثبت ابتلا به کووید-19در فیجی در تاریخ 19مارس 2020اعلام و تا 20آوریل در این کشور به‌طور کل 18مورد مثبت کرونا ثبت شد. حدود یک‌ماه و نیم قبل از ابتلای نخستین مورد، حکومت فیجی کنترل بر مرزها را سخت‌تر کرد. از این زمان ورود خارجی‌هایی که از 14روز قبل به چین سفر کرده بودند به فیجی ممنوع شد. در تاریخ 27فوریه این کشور ممنوعیت سفر را افزایش داد و ورود مسافران از ایتالیا، ایران و کره‌جنوبی را نیز منع کرد. نخست‌وزیر فرانک بینینار اعلام کرد که از 16مارس تردد کشتی‌ها در نزدیکی فیجی ممنوع است و برگزاری هر نوع رویداد بین‌المللی در فیجی را ممنوع اعلام کرد. وزیران و کارمندان دولت نیز از سفر به خارج از کشور منع شدند. در 19مارس نخستین مورد مثبت کرونا در فیجی که مهماندار شرکت هواپیمایی بود اعلام شد. او چند روز قبل، از سانفرانسیسکو بازگشته بود. نخست‌وزیر، ممنوعیت ورود خارجی‌ها را از آمریکا و همه اروپا اعلام کرد. دومین مورد مثبت، مادر نخستین بیمار بود که در بیمارستان بستری شد و سایر اعضای خانواده او نیز قرنطینه شدند و تحت نظارت قرار گرفتند. با ابتلای سومین نفر که خواهرزاده بیمار اول بود، شهر لاوتوکا در فیجی قرنطینه شد. با ابتلای یک زوج در یکی دیگر از شهرهای فیجی که از استرالیا بازگشته بودند، آن شهر نیز به سرعت قرنطینه شد و مدارس کشور تعطیل شدند. فیجی با قرنطینه هر شهری که موردی از ابتلا در آن گزارش شد، توانست بیماری را کنترل کند و در تاریخ 22ژوئن با بهبودی هجدهمین نفری که تست کرونای او مثبت شده بود، اعلام کرد که صددرصد از ویروس پاک شده است. اما تعطیلات مدارس برای 2هفته دیگر ادامه پیدا کرد.




سوریه
جمعیت: 17میلیون نفر
تعداد مبتلایان: 256
تعداد کشته‌ها: 9
چگونگی کنترل همه‌گیری:
چگونه سوریه که تحت‌تأثیر جنگ و تحریم‌های اقتصادی است، چنین موفقیت چشمگیری در کنترل همه‌گیری کووید-19داشته است؟ چگونه جمهوری عربی سوریه تا اواسط ژوئن با خسارات اندکی کرونا را کنترل کرده است و در واقع کمترین تعداد موارد مرگ‌ومیر در کل خاورمیانه را دارد؟ سوریه نه خوش‌شانس بوده و نه اینکه مردم آن سبک زندگی سوئدی داشته‌اند! درست برعکس، دولت سوریه تهدید ویروس را جدی گرفت و ارتباط و اعتماد به مردم را حفظ کرد. قرنطینه و کنترل‌های بهداشتی سختگیرانه‌ای را به مردم تحمیل کرد و تا حد ممکن انعطاف‌پذیری را نگه داشت. اقدامات قرنطینه‌ای در این کشور حتی قبل از اینکه نخستین مورد ابتلا دیده شود، اجرا شد. این پاسخ سریع بسیار مهم بود. مدارس و مرزها قبل از اینکه ویروس دیده شود، تعطیل و بسته شدند. بعد از مشاهده نخستین مورد ویروس، ممنوعیت تردد شبانه اجرا شد. حکومت نظامی حتی در طول 9سال جنگ در این کشور به ندرت به اجرا در‌می‌آمد. این واکنش سریع پاسخ به این سؤال است که چرا تا 26ژوئن فقط 256مورد ابتلا به ویروس و 9فوتی در این کشور به ثبت رسید. این در حالی است که 3 ارتش خارجی و گروه‌های تروریستی در این کشور حضور دارند.



اقدامات قرنطینه‌ای در سوریه حتی قبل از اینکه نخستین مورد ابتلا دیده شود، اجرا شد. این پاسخ سریع بسیار مهم بود. مدارس و مرزها قبل از اینکه ویروس دیده شود، تعطیل و بسته شدند. بعد از مشاهده نخستین مورد ویروس، ممنوعیت تردد شبانه اجرا شد. حکومت نظامی حتی در طول 9سال جنگ در این کشور به ندرت به اجرا در‌می‌آمد


راز اثربخشی همه این اقدامات در این بود که این دستورالعمل‌ها به‌سرعت و در ابتدای همه‌گیری اجرا شدند. دوم اینکه حمایت‌های سازمان بهداشت جهانی و شرکای بین‌المللی این کشور بسیار مؤثر بود. سازمان بهداشت جهانی نقش مهمی در هماهنگی و ارائه کمک‌های فنی به این کشور ایفا کرد و بانک جهانی 20میلیون دلار اعتبار برای پروژه مقابله با کووید-19 برای کامبوج تصویب کرد




لائوس
جمعیت: 7میلیون نفر
تعداد مبتلایان: 19
تعداد کشته‌ها:0
چگونگی کنترل همه‌گیری: 
لائوس آخرین کشور در جنوب شرقی آسیا بود که در 24مارس نخستین مورد تأییدشده ویروس کرونا را گزارش کرد. پیش از آن و از 13مارس این کشور بعضی مرزهای استانی خود را بسته و اقدامات لازم را برای جلوگیری از شیوع ویروس انجام داده بود؛ یعنی حتی پیش از تأیید نخستین مورد، همه مدارس بسته شد و مغازه‌ها و بازارها تعطیل شدند. واکنش لائوس به شیوع کووید-19 از سوی سازمان بهداشت جهانی، مثال‌زدنی خوانده شد. از موارد موفقیت لائوس می‌توان به آمادگی در مرحله اولیه اشاره کرد. جمله‌ای در لائوس وجود دارد که می‌گوید: «محافظت بهترین اقدام است.»  بعد از تأیید چند مورد کرونا در این کشور، دولت در تاریخ 29مارس تمام مرزهای زمینی را بست و از اول آوریل پروازها نیز تعطیل شدند. با کنترل شیوع ویروس، در تاریخ 2ژوئن دانش‌آموزان به کلاس‌های درس بازگشتند و از 4ژوئن دولت اجازه ورود مسافران خارجی به داخل کشور را داد. به‌طور کلی فقط 19نفر در لائوس به کرونا مبتلا شدند و پس از مرخص‌شدن همه 19بیمار آلوده به ویروس از بیمارستان‌های این کشور، دولت لائوس در 11ژوئن پیروزی اولیه در نبرد با ویروس کووید-19را اعلام کرد. تا تاریخ 26ژوئن این کشور 75روز بدون هیچ مورد جدیدی از ابتلا به کرونا را داشته است. با این حال، دولت به اجرای اقدامات پیشگیرانه ادامه می‌دهد و از مقامات و مردم سراسر کشور خواسته است برای جلوگیری از موج دوم شیوع، دستورالعمل‌ها را کاملاً رعایت کنند. به نوشته روزنامه لائوتین تایمز، چین متخصصان پزشکی، تجهیزات و دارو برای کمک به لائوس ارسال کرد. همچنین ویتنام با ارسال تجهیزات پزشکی به ارزش 100هزار دلار به این کشور کمک رساند.



کامبوج
جمعیت: 16.2میلیون نفر
تعداد مبتلایان: 122
تعداد کشته‌ها: 0
چگونگی کنترل همه‌گیری:
وزارت بهداشت پس از گذشت یک‌ماه که هیچ مورد ابتلای جدید را اعلام نکرده بود، یک مورد جدید وارداتی از مردی که از فیلیپین بازگشته بود، گزارش داد. 62مسافر پرواز مذکور در هتلی قرنطینه شدند. کامبوج تا 12 آوریل در کل 122مورد ابتلا به کووید-19 را تأیید کرده بود و پس از آن تا 5هفته هیچ مورد جدیدی وجود نداشت. همه آن 122نفر بهبود یافتند. کامبوج با وجود اینکه سیستم بهداشتی ضعیف و منابع محدودی دارد، به طرز شگفت‌آوری به‌عنوان یک مورد موفق ظاهر شده است. این در حالی است که مثلا کشوری به ثروتمندی سنگاپور با موج دوم شیوع روبه‌رو شده است. پس چه چیزی پشت موفقیت آشکار کامبوج وجود داشته است؟ اول اینکه این کشور از ژانویه حدود 32هزار تست انجام داده و به شکل گسترده‌ای افراد پرخطر را ردیابی کرده است. این کشور موقتاً مرزها را بست. مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز تفریحی را تعطیل و سفرهای داخلی را به‌مدت یک هفته ممنوع کرد. جشن سال نو در این کشور لغو شد و کارگران صنعت پوشاک این کشور قرنطینه شدند. راز اثربخشی همه این اقدامات در این بود که این دستورالعمل‌ها به‌سرعت و در ابتدای همه‌گیری اجرا شدند. دوم اینکه حمایت‌های سازمان بهداشت جهانی و شرکای بین‌المللی این کشور بسیار مؤثر بود. سازمان بهداشت جهانی نقش مهمی در هماهنگی و ارائه کمک‌های فنی به این کشور ایفا کرد و بانک جهانی 20میلیون دلار اعتبار برای پروژه مقابله با کووید-19 برای کامبوج تصویب کرد. اتحادیه اروپا نیز کمک مالی 61میلیون دلاری به این کشور ارائه کرد. سوم اینکه تلاش‌های هماهنگ دولت و حامیان او بسیار مؤثر بود. نخست‌وزیر در اوایل‌ماه آوریل اعلام کرد که حقوق خود را به‌مدت 7‌ماه (17هزار دلار) به کمیته ملی مبارزه با کرونا اهدا خواهد کرد. دیگر مقامات دولتی هم قول دادند بخشی یا تمام حقوق خود را اهدا کنند. تجار این کشور نیز برای حمایت از کمیته ضد‌ویروس کمک‌های مالی اهدا کردند.




اردن
جمعیت: 10میلیون نفر
تعداد مبتلایان: 863
تعداد کشته‌ها: 9
چگونگی کنترل همه‌گیری:
دولت اردن 5هفته قبل از اینکه نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور مشاهده شود، کمیته‌ای برای مقابله با شیوع این بیماری تشکیل داد. با تأکید پادشاه عبدالله دوم، دولت، مقررات وضعیت اضطراری را اعلام کرد که شامل محدودیت‌های رفت‌وآمد و قرنطینه بود. همچنین مقرر شد درصورت لزوم برای اجرای مقررات، ارتش وارد عمل شود.
مدارس، مشاغل، مؤسسات دولتی و مرزها تعطیل شدند. هر روز از ساعت 6عصر تا 10صبح فردا، مردم حق خروج از منزل نداشتند. این یکی از سختگیرانه‌ترین محدودیت‌های رفت‌وآمد در دنیا بود. اجتماعات بزرگ به حالت تعلیق درآمد و مساجد تعطیل شدند. بعد از اینکه قرنطینه نتیجه داد، همه محدودیت‌های مربوط به فعالیت‌های اقتصادی از تاریخ 3‌ماه می ‌برداشته شد. این در حالی است که فقط 863نفر در این کشور به ویروس مبتلا شدند و 9نفر جان باختند.
بسیاری از کارشناسان آمار پایین شیوع ویروس در پادشاهی اردن را اتخاذ سریع و دقیق تدابیر لازم می‌دانند. این اقدامات بسیار سریع‌تر از سایر کشورهای منطقه و دیگر نقاط جهان انجام شد. باسم هیجاوی، اپیدمیولوژیست در این باره گفت: زمانبندی، کلید موفقیت ما بود. درست زمانی که ویروس در چین شیوع یافت، دولت کمیته مقابله با آن را تشکیل داد و آمادگی‌های لازم برای پیشگیری را اجرا کرد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید