• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 14 تیر 1399
کد مطلب : 104012
+
-

هشدار بحران پلاستیک در هفته بدون پلاستیک

از امروز هفته بدون پلاستیک شروع می‌شود؛ هفته‌ای که امسال شهرداری تهران با شعار تهران بدون کیسه پلاستیکی برای همه با هدف کاهش مصرف محصولات یکبارمصرف پلاستیکی برگزار می‌کند. به گزارش همشهری، شینا انصاری، مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در این رابطه می‌گوید: «متأسفانه استفاده از محصولات پلاستیکی یکبارمصرف در کشور ما بسیار بالا و غیرمنطقی هست؛ براساس آنالیز فیزیکی شهریور و‌ مهر۱۳۹۸ درصد و وزن پسماند کیسه‌های پلاستیکی در تهران بیشتر از مجموع درصد و وزن فلزات، چوب و‌ شیشه بوده که جای تامل دارد.»
مصرف روزانه پلاستیک در کشور بیشتر از 3هزار تن است که سالانه این رقم به حدود یک‌میلیون تن می‌رسد. هر ایرانی به‌طور متوسط روزانه 3کیسه پلاستیکی استفاده می‌کند. همین آمارها ایران را در میان 10کشور پرمصرف مواد پلاستیکی قرار داده است. پلاستیک ماده‌ای ارزان قیمت و مقاوم به حساب می‌آید، برای همین تولیدکنندگان استقبال زیادی از آن می‌کنند. تقاضا برای استفاده از مواد پلاستیکی ابتدا در غرب اتفاق افتاد، اما هم‌اکنون مواد پلاستیکی کل جهان را فراگرفته است. در جهان هر یک‌دقیقه یک‌میلیون بطری پلاستیکی خریداری می‌شود و تهران با جمعیت بیشتر از 8میلیون و 500هزارنفر بیشترین مصرف مواد پلاستیکی را در بین شهرهای کشور دارد. این درحالی است که پلاستیک اثرات زیست‌محیطی زیادی دارد و همچنین ماندگاری بیش از 300سال در طبیعت را دارد. آب، خاک و هوا را نیز آلوده می‌کند.
در میان مواد پلاستیکی، کیسه‌ پلاستیکی خودش یک معضل بزرگ است. اکنون در ایران بیشترین کیسه‌های پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به‌دلیل شیوع بیماری کرونا معمولا خانواده‌ها به سرعت این کیسه‌ها را بعد از استفاده داخل سطل زباله می‌اندازند. درحالی‌که با جایگزین کردن کیسه‌های پارچه‌ای که قابل شست‌وشو هست و در بحران کرونا هم می‌تواند به صرفه باشد و هم از این بیماری فاصله گرفت، بسیار مناسب است. کیسه‌های جایگزین مانند پارچه تجدیدپذیر و سازگار با محیط‌زیست است. شینا انصاری در این رابطه توضیح می‌دهد: «عمر هر کیسه پلاستیکی در کشور ما تنها ۱۲دقیقه است و هر خانواده تهرانی به‌طور متوسط روزانه 3تا 5کیسه پلاستیکی وارد چرخه مصرف می‌کنند که نیمی از آنها تنها یک‌بار مورد استفاده قرار می‌گیرد و در خوش‌بینانه‌ترین حالت راهی مکان‌های دفن می‌شوند که به‌دلیل ماندگاری طولانی‌مدت (بیش از ۳۰۰سال)، باری سنگین و غیرقابل هضم برای طبیعت هستند.»
روز بدون پلاستیک، امروز 14تیرماه شروع می‌شود و 21تیرماه به پایان می‌رسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید