• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 14 تیر 1399
کد مطلب : 104007
+
-

ساختمان بلدیه یا خانه شهر تهران با معماری شبیه به بنای قدیمی پیش از ورود به قرن14 در میدان امام‌خمینی ره تکمیل می‌شود

بلدیه تا پایان سال احداث می‌شود

گزارش
بلدیه تا پایان سال احداث می‌شود

محمود مولایی- خبر‌نگار

احداث ساختمان خانه‌شهر (بلدیه) تا پایان سال به پایان می‌رسد. احیای ساختمان شهرداری تهران که قدمت آن نزدیک به یک قرن است، حالا قرار است با معماری قبلی به بهره‌برداری برسد. در سال1347 بود که شهردار وقت تهران تصمیم گرفت این ساختمان را تخریب کند، برای همین، احداث دوباره این ساختمان با‌عظمت در میدان امام خمینی اتفاق بزرگی محسوب می‌شود. ساختمان بلدیه در قلب میدان امام خمینی قرار است آنجا را به میدانگاه بزرگی تبدیل کند. علاوه بر احیای ساختمان، شهرداری تهران درصدد است کاربری‌‌هایی برای استفاده شهروندان درنظر بگیرد. مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران معتقد است این پروژه به سرعت در حال اجرا و پیشروی است. سیدمجید غمخوار در این رابطه به همشهری می‌گوید: «مجموعه سازمان عمرانی مناطق تمام تلاش خود را برای به ثمر رساندن و بهره‌برداری از این مجموعه در سال99 انجام می‌دهد و این مهم با هماهنگی هرچه بیشتر نهادها و واحدهای ذیربط عملی خواهد بود.»
این پروژه دارای مصوبه کمیسیون ماده5 برای بازسازی و مصوبه شورای شهر تهران برای تبدیل‌شدن به خانه شهر است. ابتدا در سال93 طرح یک فوریت احداث ساختمان بلدیه در شورای شهر تهران مطرح و در سال94 عملیات اجرای پروژه احداث ساختمان شروع شد. بلدیه زمانی که قرار شد در میدان توپخانه ساخته شود، 10سال زمان برد و حالا احیای دوباره آن نزدیک به 6سال به طول خواهد انجامید.

معماری سابق
بلدیه در دوره قاجار احداث شد و تا دوره پهلوی اول ساختمان شاخصی به‌حساب می‌آمد. این ساختمان تاریخی در مرکز شهر بنا شده بود و نیکلای مارکف، معمار ایرانی-گرجستانی نمای آن را طراحی کرد و ساخت تا بلدیه به ساختمانی ارزشمند تبدیل شود. شهرداری تهران در تلاش است همان معماری ارزشمند را بر نمای این ساختمان حک کند تا هویت آن حفظ شود. این ساختمان از 4طبقه تشکیل شده است، به این صورت که 2طبقه منفی 1 و 2 و 2طبقه مثبت یک و 2 اجزای ساختمان را تشکیل می‌دهند. مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران درباره آخرین وضعیت پروژه می‌گوید: «با اتمام صد‌در‌صدی اجزای سازه‌ای طبقات منفی یک و منفی2 شامل کف، دیوارها، ستون‌ها و سقف و تیرهای طبقه منفی2 و اجرای کامل دیوار، ستون‌ها، سقف و تیرهای طبقه‌یک بخش عمده‌ای از عملیات اجرایی سازه تکمیل شده و پروژه ساختمان خانه‌شهر به پیشرفت فیزیکی بیش از 4.4درصد رسیده است.»
هم‌اکنون آرماتوربندی و قالب‌بندی ستون‌ها، سقف و تیرها در طبقه مثبت یک و 2 و بتن‌ریزی در سقف مثبت2 در دست اقدام است. عملیات احداث پروژه ساختمان به مرحله نازک‌کاری رسیده است. همزمان با عملیات نازک‌کاری، اجرای نمای ساختمان بلدیه هم آغاز شده است. در این بین احتمال دارد پیش از اسفند99 عملیات احداث ساختمان بلدیه به پایان برسد.

ابتدا احداث خانه‌شهر
پروژه خانه‌شهر با هدف بازآفرینی ساختمان میراثی بلدیه در قلب تاریخی تهران و ایجاد فضای فرهنگی در 2 فاز احداث خانه‌شهر و ارتقای کیفی میدان امام خمینی تعریف شده که در فاز نخست احداث خانه‌شهر در دست اقدام است. این پروژه در زمینی به مساحت 4900مترمربع و زیربنای 18000مترمربع در 4طبقه توسط سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران احداث می‌شود. کاربری پروژه هنوز به‌طور دقیق مشخص نشده و البته در طرح اولیه کاربری عمومی و فرهنگی دیده شده است. عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهردار تهران معتقد است ساختمان بلدیه به محلی برای گفت‌وگوی مردم و متولیان شهر تبدیل می‌شود. این پروژه دارای امکانات فرهنگی و رفاهی شامل گالری اصلی، شهر و کافه کتاب، سالن نمایش، کافه رستوران، فضاهای پشتیبانی، اداری و نمازخانه، راه‌های ارتباطی و داکت، لابی مرکزی و عکسخانه است. از ویژگی‌های مهم ساختمان خانه‌شهر می‌توان به ورودی مترو اشاره کرد که برای آسایش و رفاه مردم در طرح گنجانده شده و پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از این پروژه، ساختمان بلدیه سابق به قطب فرهنگی و گردشگری تبدیل شده و باعث توسعه گردشگری و جذب توریست در سطح منطقه و شهر تهران شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید