• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 12 تیر 1399
کد مطلب : 103912
+
-

حمایت سران گروه3 از سوریه مستقل

روحانی: سوریه مستقل و متحد و گفتن از آن یک اصل کلی است _ پوتین: توسعه اقتصادی سوریه می طلبد که 3 کشور اقدامات خود را هماهنگ تر کنند _ اردوغان: آغوش باز خود را برای پناهجویان سوری باز کردیم

حمایت سران گروه3 از سوریه مستقل

درحالی‌که بحران سوریه وارد دهمین سال خود شده است، ششمین نشست سران ایران، روسیه و ترکیه دیروز به سبک و سیاق ایام کرونا به‌صورت از راه دور برگزار شد؛ در این نشست سران گروه3 بر ادامه پیشبرد فرایند سیاسی برای حل بحران سوریه تأکید کردند. قرار بود نشست سران 3 کشور پاییز سال قبل برگزار شود اما به‌دلیل لشکرکشی ارتش ترکیه به شمال سوریه و بحرانی شدن اوضاع میدانی سوریه به‌خصوص ادلب و تبادل آتش بین نیروهای روس، سوری و ترکیه که به کشته شدن تعدادی از نیروهای طرفین انجامید نشست سران به تعویق افتاد، با فروکش کردن ناآرامی‌ها در سوریه بحران کرونا باعث تعویق نشست سران شد و در شرایطی که اسفند سال قبل قرار بود نشست سران 3 کشور به‌صورت مجازی برگزار شود امیدواری به پایان زودهنگام بحران کرونا باعث شد طرفین بر برگزاری نشست به‌صورت حضوری اصرار بورزند تا اینکه در نهایت با تداوم و فراگیری کرونا نشست به ریاست حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران برگزار شد. حسن روحانی طی سخنانی در اجلاس فوق العاده روسای جمهور کشورهای ضامن صلح آستانه (ایران، روسیه و ترکیه) با بیان اینکه تعیین سرنوشت سوریه تنها به‌دست مردم این کشور و بدون مداخله خارجی ممکن است، اظهار کرد: سوریه مستقل و متحد و گفتن از آن یک اصل کلی است و در این شرایط است که ثبات و امنیت منطقه تامین می‌شود. وی افزود: آمریکا تحریم‌های تازه‌ای موسوم به سزار را برای فشار بیشتر به مردم سوریه اعمال کرده که غیرانسانی و یک تروریسم اقتصادی است. روحانی با یادآوری اینکه راه‌حل بحران سوریه نه نظامی که سیاسی است، اظهار کرد: ما به‌عنوان کشورهای ضامن روند آستانه همواره از گفت‌وگوهای سوری - سوری در چارچوب توافقات ایجاد شده در روند آستانه حمایت می‌کنیم و بر عزم خود برای مبارزه با تروریسم داعش و القاعده و سایر مجموعه‌های ذیل آنها در تمام منطقه ازجمله سوریه تأکید داریم. رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه مبارزه با تروریسم تا محو کامل آن از سوریه و به‌طور کلی از منطقه ادامه خواهد داشت، تأکید کرد: در این مسیر نباید امنیت جان غیرنظامیان به خطر بیفتد و نباید اجازه دهیم تروریست‌ها از مردم به‌عنوان سپر انسانی استفاده کنند. روحانی در پایان تأکید کرد: احترام به حاکمیت ملی و استقلال سوریه اصلی خدشه‌ناپذیر است و سوریه‌ای متحد و مستقل و بدون حضور نامشروع قدرت‌های خارجی است که منجر به بازگشت آرامش به این کشور پس از سال‌های طولانی رنج مردم می‌شود.

تأکید پوتین بر حفظ حاکمیت ملی سوریه 
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه هم طی سخنانی در اجلاس فوق العاده روسای جمهور کشورهای ضامن صلح آستانه ایران، روسیه و ترکیه که به میزبانی تهران برگزار شد، با تسلیت به رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل بروز حادثه در یک مرکز درمانی در تهران، اظهار کرد: سال قبل به‌عنوان کشورهای ضامن روند آستانه در آنکارا جمع شدیم و قرار بود در دور فعلی در تهران باشیم، اما به‌دلیل شرایط کرونا این اتفاق امکان پذیر نبود با این حال می‌دانیم ایران آمادگی برگزاری این نشست را داشت. رئیس‌جمهوری روسیه تصریح کرد: مطمئنا حفظ استقلال و حاکمیت ملی سوریه ازجمله اهداف اصلی ما است که باید دنبال شود. پوتین با بیان اینکه «می‌توانیم کارهای تکمیلی را انجام دهیم تا گام‌های روبه جلوی بیشتری برای عادی‌سازی‌ برداشته شود»، خاطرنشان کرد: باید اقدامات تکمیلی‌تری برای خنثی‌سازی‌ اقدامات تروریست‌هایی که همچنان در سوریه حضور دارند، انجام دهیم. همچنین باید به حاکمیت دولت سوریه بر کل کشور کمک کنیم. امروز همچنان در شرق فرات مشکلاتی وجود دارد که براساس تفاهمنامه‌ سال۲۰۱۸ با همکاران ترک خود در حال فعالیت در این منطقه هستیم. در این منطقه برای کاهش خشونت‌ها فعالیت خواهیم کرد. وی پیگیری پروسه آتش‌بس در مناطق کاهش تنش، پیگیری کمیته قانون اساسی در ژنو و همچنین کمک به اعضای این کمیته جهت دستیابی به اهداف مربوطه را ازجمله اقداماتی عنوان کرد که نشست آستانه باید پیگیری کند و اظهار کرد: این مسئله‌ای است که در چارچوب گفت‌وگوی ملی در سال۲۰۱۸ به آن پرداختیم و کشورهای ضامن روند آستانه نیز در آن حضور داشتند و آن را مورد تأیید قرار دادند. رئیس‌جمهوری روسیه گفت: توسعه اقتصادی بازگشت آوارگان و توسعه زیرساخت‌های سوریه می‌طلبد که 3 کشور ایران، روسیه و ترکیه اقدامات خود را هماهنگ‌تر کنند و همکاری فعالانه تری با یکدیگر داشته باشند. مشکلات در سوریه همچنان باقی‌ است به‌ویژه در زمینه اقتصادی و تحریم‌هایی که با دور زدن سازمان ملل علیه سوریه اعمال می‌شود و مشکلات را بیشتر می‌کند. رئیس‌جمهوری روسیه در پایان برای انجام سفر به تهران اعلام آمادگی کرد.

برای استقلال سوریه تلاش می‌کنیم
پس از سخنان رئیس‌جمهور روسیه، رجب طیب اردوغان نیز طی سخنانی با تسلیت به مردم ایران به‌خاطر حادثه رخ داده در یکی از مراکز درمانی شهر تهران، با بیان اینکه ما برای امنیت سوریه و حفاظت تمامیت ارضی این کشور گام‌های بزرگی برداشتیم، گفت: برای تامین استقلال سوریه تمام تلاش خود را می‌کنیم و امروز هم به همین مسیر ادامه می‌دهیم و آغوش باز خود را برای پناهجویان سوری باز کردیم و دربرابر اقدامات تجزیه‌طلبانه ایستادگی می‌کنیم. 2روز قبل، نشست سه‌جانبه مجازی هیأت‌های کشورهای ضامن روند آستانه جهت تهیه پیش‌نویس بیانیه سران به ریاست علی اصغر خاجی دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی و مذاکره‌کننده ارشد ایرانی در روند آستانه و با حضور سرگئی ورشنین و سدات اونال معاونان وزرای خارجه روسیه و ترکیه برگزار شده بود. ایران، ترکیه و روسیه از سال95 مذاکراتی را برای کاهش تنش در سوریه آغاز کردند که به روند آستانه معروف شد. 

بیانیه 14بندی سران ایران، روسیه و ترکیه

حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان در بیانیه مشترکی که روز چهارشنبه در نشست مجازی سران روند آستانه در 14بند تدوین شده است، با تأکید بر‌اینکه منازعه سوریه هیچ راه‌حل نظامی نداشته و تنها از طریق روند سیاسی سوری - سوری با تسهیلگری سازمان ملل وفق قطعنامه2254 شورای امنیت سازمان ملل قابل حل و فصل خواهد بود، عزم خود را برای مقابله با دستور کارهای جدایی‌طلبانه با هدف تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و نیز تهدید امنیت ملی کشورهای همسایه ابراز کردند. رؤسای جمهور 3کشور بر تعهد قوی خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و همچنین به اهداف و اصول منشور ملل متحد تأکید کردند و همکاری به‌منظور نابودی نهایی داعش، جبهه النصره و دیگر افراد، گروه‌ها، تشکل‌ها و موجودیت‌های وابسته به القاعده یا داعش و سایر گروه‌های تروریستی مشخص شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل را مورد اشاره قرار دادند. اوضاع منطقه کاهش تنش ادلب را به‌تفصیل مورد بررسی قرار دادند و بر لزوم تأمین آرامش در این منطقه با اجرای کامل تمامی توافقات مرتبط تأکید کردند. با توافق روحانی، پوتین و اردوغان جلسه آتی نشست بین‌المللی سوریه در چارچوب روند آستانه در نخستین فرصت ممکن برگزار می‌شود. چهاردهمین نشست آستانه آذرماه سال گذشته در نورسلطان قزاقستان برگزار شده بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید