• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 12 تیر 1399
کد مطلب : 103907
+
-

نیمی از مسافران اتوبوس‌ها ماسک دارند

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران: مجموع سفرها با اتوبوس به‌شدت کم شده‌ اما بعضی خطوط بی‌آرتی همچنان پرمسافر هستند

نیمی از مسافران اتوبوس‌ها ماسک دارند

محمد سرابی _ خبرنگار

خیلی از مسافران اتوبوس، در این فضای بسته پر رفت‌وآمد ماسک ندارند؛ درحالی‌که به گفته نهاد‌های بهداشتی مهم‌ترین روش جلوگیری از انتقال بیماری استفاده از ماسک و شست‌وشوی دست‌هاست. مجموع کشته‌شدگان بیماری کرونا به 11هزار نفر رسیده که نزدیک نیمی از آنها تهرانی بوده‌اند، ولی این آمار هم باعث نشده است که همه شهروندان در معابر و مکان‌های عمومی از ماسک استفاده کنند. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از کاهش کلی تعداد مسافران در شهر خبر می‌دهد، اما تأکید می‌کند که بعضی از خطوط همچنان پرمسافر هستند و شهروندان باید هنگام سوار شدن به اتوبوس حتما ماسک به‌صورت داشته باشند. به‌گفته محمود ترفع بیش از 50درصد مسافران اتوبوس‌ها ماسک دارند، اما برای جلوگیری از انتشار بیماری باید «همه» از ماسک استفاده کنند. گفت‌و‌گوی ما با مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران را در ادامه می‌خوانید.

واکنش شهروندان در مقابل «اجباری بودن ماسک در اتوبوس» چطور بود؟
از وقتی که ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا، استفاده از ماسک را در مترو و اتوبوس اجباری اعلام کرده ما برای ترغیب شهروندان در 100نقطه پرمسافر که تعدادی از آنها پایانه‌های مسافری درون‌شهر و تعدادی محل تقاطع خطوط انبوه‌بر بی‌آرتی است، ماسک عرضه می‌کنیم. قیمت ماسک‌ها 2هزار تومان است و در بسته‌های 3عددی با قیمت 5هزار تومان هم فروخته می‌شود. همزمان نیرو‌های عملیاتی خودمان با استفاده از کمک یگان اجراییات شهرداری تهران در مراکز پرمسافر مستقر شده‌اند و به شهروندانی که می‌خواهند سوار اتوبوس شوند و ماسک ندارند، تذکر می‌دهند، اما متأسفانه تعدادی از شهروندان به این موضوع توجه نمی‌کنند و در پاسخ به همکاران ما می‌گویند که «گروه خونی ‌o مبتلا نمی‌شوند» یا «ما ورزشکار و سالم هستیم و بیمار نمی‌شویم» یا اظهارات دیگری که پایه و مبنای علمی ندارد. گروهی هم اساسا اعتنایی به این موضوع ندارند.
تقریبا چند درصد از مسافران ماسک دارند؟
در این‌باره آمار دقیقی نداریم، اما من در بازدید‌های روزانه مشاهده کردم که بیشتر از 50درصد مسافران اتوبوس از ماسک استفاده می‌کنند.
تعداد مسافران اتوبوس در این مدت چقدر تغییر کرده است؟
ما در روز‌های مشابه سال گذشته حدود یک میلیون و 700 تا یک‌میلیون‌و800 هزار جابه‌جایی در تهران داشتیم که امسال به حدود 600هزار نفر رسیده است. این روز‌ها تعدادی از مالکان اتوبوس‌های بخش خصوصی حاضر نیستند در خطوط خود به‌کار بپردازند؛ زیرا تعداد مسافران آنقدر کم شده است که هزینه سوخت آنها هم تامین نمی‌شود. اینکه عکسی از ازدحام در اتوبوس‌ها منتشر می‌شود یا ایستگاه‌ها شلوغ دیده می‌شوند درباره اتوبوس‌های بی‌آرتی خطوط یک و هفت در ساعات پیک است. از وقتی که تعداد مبتلایان به کرونا شدت گرفته، برای این خطوط از اتوبوس‌های پشتیبان هم استفاده می‌کنیم و گاهی که جمعیت زیاد باشد، اتوبوس‌های شبانه و یک کابینه را هم وارد مسیر می‌کنیم تا فاصله بین مسافران بیشتر باشد. با این حال در سطح شهر به نسبت تیرماه سال قبل حدود 65درصد کاهش مسافر داریم.
الان شلوغ‌ترین ایستگاه‌ بی‌آرتی کدام است؟
یکی از حساس‌ترین نقاط چهارراه ولیعصر است؛ زیرا 2خط یک و 7 بی‌آرتی روی زمین و خطوط 3 و 4 مترو زیرزمین به هم می‌رسند. وقتی یکی از این وسایل حمل‌ونقل عمومی توقف می‌کند، جمعیت زیادی وارد و خارج می‌شوند. این محل با دوربین‌های نظارتی و اعزام اتوبوس‌های خالی کنترل می‌شود با این حال مردم ترجیح می‌دهند سوار نخستین اتوبوسی شوند که به ایستگاه می‌رسد؛ درحالی‌که اتوبوس بعدی در حال رسیدن به ایستگاه است.
الان هم شهروندان نباید روی صندلی‌هایی که علامت دارد بنشینند؟
طبق دستور‌العمل‌های ستاد مقابله با کرونا در ابتدا باید نیمی از صندلی‌های اتوبوس استفاده می‌شد. در آخرین دستور‌العمل آمده که تمام صندلی‌ها به شرط داشتن ماسک قابل استفاده است. یکی از دلایل تأکید ما به استفاده از ماسک هم همین است. هر  اتوبوس‌ بی‌آرتی به نسبت شرکت تولید‌کننده 34 تا 45صندلی دارد. پیش از کرونا هر کدام از این اتوبوس‌ها با تعداد کسانی که می‌ایستادند حدود 100نفر را جابه‌جا می‌کرد.
دستگاه تهویه و خنک‌کننده اتوبوس‌ها باعث انتقال بیماری نمی‌شود؟
خیر. ما هم در ابتدای فصل گرما نمی‌دانستیم که کولر‌ اتوبوس باعث افزایش بیماری می‌شود یا خیر؟ گفته می‌شد که به‌دلیل بازچرخانی هوا ممکن است ویروس درون فضای بسته اتوبوس باقی بماند اما بعدا استعلام گرفتیم و تأیید شد که این کار تأثیری بر انتقال بیماری ندارد و می‌شود سامانه تهویه اتوبوس‌ها را روشن کرد. اکنون هم این دستگاه‌ها روشن هستند تا فضای بهتری برای استفاده شهروندان از ماسک فراهم باشد.
ضد‌عفونی درون اتاق اتوبوس‌ها مانند گذشته انجام می‌شود؟
بهتر از قبل؛ زیرا در روز‌های اول امکانات لازم برای ضدعفونی را نداشتیم. الان در ابتدا و انتهای خطوطی که مسافران بیشتری دارند از دستگاه‌های «فوگر» هم استفاده می‌کنیم. این دستگاه‌ها محلول ضدعفونی را به‌صورت قطره‌های سبک و ریز «مه» پراکنده می‌کنند. قبلا که آب‌ژاول با وسایلی مانند سمپاش پخش می‌شد، قطرات بزرگ با فاصله از هم روی سطوح می‌نشست اما وقتی از مه‌پاش استفاده می‌کنیم تمام سطوح و منافذ ضدعفونی می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید