• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 28 اسفند 1396
کد مطلب : 10390
+
-

رئیس سابق سیا به ترامپ: به زباله‌دان تاریخ می‌روی

جهان نما
رئیس سابق سیا به ترامپ: به زباله‌دان تاریخ می‌روی

دعوای تمام عیار سیاسی-توییتری رئیس‌جمهور ایالات متحده و بخشی از نخبگان اطلاعاتی آمریکا، دونالد ترامپ را در مسیری قرار داده است که می‌تواند به استیضاح او منجر شود. در چند روز اخیر، اخراج اندرو مک‌کیب، قائم‌مقام سابق پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) با استقبال شگفت‌انگیز ترامپ مواجه شد و جنگی تمام عیار بین او و چندین چهره شاخص اطلاعاتی در توییتر راه انداخت. با این حال، ‌آخرین تحول در این پرونده، طرح اتهامی را علیه ترامپ تقویت کرده که قبلا یک رئیس‌جمهور آمریکا را به استیضاح کشانده است. به گزارش رسانه‌های آمریکایی، اندرو مک‌کیب که مدعی است برکناری‌اش یک جنگ سیاسی است، شنبه یادداشت‌های مکالماتش با دونالد ترامپ را به مقاماتی که روی ارتباط میان ستاد انتخاباتی ترامپ و روسیه تحقیق می‌کنند داده است. این اتفاق از این‌رو بسیار مهم است که ادعاها درباره تلاش رئیس‌جمهور آمریکا برای جلوگیری از اجرای عدالت را تقویت می‌کند. این اتهام، ‌یکی از سنگین‌ترین اتهاماتی است که می‌تواند متوجه یک رئیس‌جمهور در آمریکا شود و قبلا در سال 1999، ‌بیل کلینتون رئیس‌جمهور سابق آمریکا در پرونده ارتباط نامشروع با یک کارآموز در کاخ سفید، به‌خاطر همین اتهام و البته سوگند دروغ به استیضاح کشیده شد.
پرونده ارتباط کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ با مسکو، یکی از موضوعات حساسی است که کار رسیدگی به آن به رابرت مولر، رئیس سابق اف‌بی‌آی سپرده شده. مولر که به‌عنوان بازرس ویژه این پرونده شناخته می‌شود، ‌تا حالا 19نفر را متهم کرده است.

دعوا از کجا شروع شد؟

ترامپ، از ابتدای شروع کارش در کاخ سفید، یکی از منتقدان سرسخت اف‌بی‌آی بود و بارها علیه مقامات ارشد این سازمان دولتی موضع گرفت. با این حال، لفاظی‌های عجیب او در توییتر بعد از اخراج مک‌کیب به اوج رسید و البته با واکنش‌های تندی هم مواجه شد. مک کیب حدود 2‌ماه پیش به‌خاطر فشارها از سوی ترامپ از سمت خود استعفا داد و قرار بود یکشنبه بازنشسته شود. با این حال جف سشنز، وزیر دادگستری آمریکا، 2روز قبل از تولد 50سالگی او و روزی که قرار بود بازنشستگی‌اش شروع شود، او را به استناد یک تحقیق داخلی، اخراج کرد. جدا از مزایای بازنشستگی چشمگیر، این اخراج اعتبار 20ساله مک‌کیب در اف‌بی‌آی را هم زایل کرد. مک‌کیب در بیانیه‌ای اعلام کرد که اخراجش سیاسی‌کاری بوده است. کارشناسان و بسیاری از رسانه‌های آمریکایی هم با او هم‌عقیده هستند. دادگستری آمریکا دلیل اخراج مک‌کیب را قرار دادن اطلاعات طبقه‌بندی در اختیار رسانه‌ها و نگفتن واقعیت بعد از سوگند یاد کرده است. در مقابل این بیانیه، اما توییت عجیب دونالد ترامپ قرار دارد. او در توییتر اخراج مک‌کیب را روز بزرگی برای دمکراسی و اف‌بی‌آی خواند و ضمن حمله مجدد به جیمز کومی، رئیس سابق اف‌بی‌آی، او را متهم کرد که از بالاترین سطح فساد و دروغگویی در اف‌بی‌آی خبر داشته. این توییت عجیب از ترامپ، پای کومی، رئیس سابق مک‌کیب  و همینطور جان اوبرنن، رئیس سابق سیا را هم به این پرونده باز کرد. اوبرنن در توییتی که احتمالا در تاریخ سیاسی آمریکا ماندگار خواهد ماند، موضعی بسیار تند علیه ترامپ گرفت و نوشت: «وقتی میزان واقعی پول‌پرستی، پستی اخلاقی و فساد سیاسی تو برای همه مشخص شود، به درستی به‌عنوان یک عوامفریب بی‌شرم در زباله‌دانی تاریخ قرار خواهی گرفت. شاید بتوانی مک‌کیب را قربانی کنی اما نمی‌توانی آمریکا را نابود کنی. آمریکا بر تو غلبه خواهد کرد.»
کومی هم که به‌زودی کتابی منتشر خواهد کرد، در توییتر در پاسخ به انتقادهای ترامپ، نوشت که به‌زودی مردم خودشان می‌توانند قضاوت کنند چه‌کسی شرافتمند است و چه‌کسی نیست.
در چنین شرایطی، پیشنهاد اخراج رابرت مولر از کمیته تحقیق از سوی وکیل دونالد ترامپ، گمانه‌زنی‌ها درباره اقدام سیستماتیک تیم دونالد ترامپ برای جلوگیری از اجرای عدالت را بیشتر کرده است و البته مخالفانی جدی هم دارد. دیروز برخی هم‌حزبی‌های جمهوریخواه  ترامپ در سنا به او هشدار دادند تا تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات را تعطیل نکند. آنها تأکید کردند که مولر باید با استقلال کافی به کارش ادامه دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید