• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 12 تیر 1399
کد مطلب : 103886
+
-

موزه ملی و کتابخانه ملک

مجموعه‌ای نفیس از آثار

مجموعه‌ای نفیس از آثار

کتابخانه و موزه‌ ملی ملک تنها یکی از موقوفاتی است که در شهر تهران قرار دارد. این مجموعه فرهنگی یکی از مکان‌هایی است که علاقه‌مندان به بازدید از موزه‌ها و اشیا و آثار قدیمی را به‌خود جذب می‌کند. این مرکز که شامل 2قسمت موزه و کتابخانه می‌شود از نظر محتوایی بسیار غنی است. موزه ملی ملک شامل ۷ مجموعه است. مجموعه سکه با ۳هزار قطعه سکه و مدال از قرن ۶ قبل از میلاد تا دوره پهلوی و همچنین سکه‌های یونانی، سلوکی، بیزانسی، خلفای اسلامی و عثمانی از بخش‌های ارزشمند موزه است. همچنین در مجموعه فرش موزه ۳۴ تخته قالی و قالیچه  نفیس وجود دارد. مجموعه تابلوهای نقاشی هم شامل آثار هنرمندان نامدار کشورمان مثل کمال‌الملک، صورتگر، تجویدی و نقاشان اروپایی است. مجموعه هنری لاکی این موزه شامل ۸۶‌‌قطعه قاب آینه و سرچسبدان و قلمدان است که قدمت بعضی از این آثار حدود ۳۰۰ سال است. در مجموعه تمبر موزه شما می‌توانید هزاران قطعه تمبر از ایران و جهان از گذشته تا امروز را مشاهده کنید. مجموعه «بانوملک» هم بخشی از موزه ملی ملک است که در آن نسخ خطی، تابلوهای نقاشی دوره قاجاری، قلمدان و سرقلیان وجود دارد که تعداد این اشیا ۴۷ قطعه است. این مجموعه اهدایی فرزند حاج‌حسین ملک است. گنجینه‌های این موزه به این آثار ختم نمی‌شود و در مجموعه آثار خوشنویسی، شما می‌توانید آثار بسیاری از خوشنویسان نامدار و بلندآوازه ایران و اسلام را مشاهده کنید؛هنرمندانی مثل میرعماد، یاقوت مستعصمی و علیرضا عباسی.
از آنجا که این موزه با هدف ایجاد آگاهی برای همگان و به‌ویژه دانشمندان و محققان در سراسر جهان بیش از نیم‌قرن پیش آغاز به‌کار کرد، از یک کتابخانه در مجاورت موزه نیز بهره می‌برد که به علاقه‌مندان کمک می‌کند تا اطلاعات موردنیازشان را نیز در این محل به‌دست بیاورند. این کتابخانه به کتابخانه ملک شهرت و ۱۹‌‌هزار جلد نسخه خطی نفیس دارد و از گنجینه‌های نسخ خطی کشور محسوب می‌شود. این کتابخانه حدود ۷۰هزار کتاب چاپی، ۳۴۰۰ کتاب چاپ سنگی و ۵۴۸ نشریات ادواری گوناگون در ۴۰۰۰ جلد دارد. در کنار این مجموعه بزرگ، به جز مخزن کتاب و تالارهای مطالعه، بخش‌های دیگری مثل مرمت نسخ خطی، عکاسی و تهیه میکروفیلم، صحافی و دیگر بخش‌ها هم در این کتابخانه وجود دارد. اساس کار مجموعه موزه ملک ترویج هنر ایرانی- اسلامی به شیوه نوین و پویاست. در موزه ملک علاوه بر نگهداری آثار نفیس هنری به برگزاری همایش و کارگاه‌های تخصصی در زمینه علوم اسلامی- ایرانی و آموزش هنرها در قالب کارگاه‌های تخصصی اقدام می‌شود. بنابراین اگر علاقه‌مند به هنرهای ایرانی- اسلامی هستید، می‌توانید در برنامه‌های موزه شرکت کنید. از جمله مهم‌ترین اقدامات موزه ملک انتشار کتاب‌های تخصصی مذهبی مانند کتاب‌شناسی امام‌رضا(ع) و کتاب‌شناسی حضرت محمد(ص) است. ناگفته نماند موزه ملی ملک و کتابخانه آن یک مؤسسه غیردولتی محسوب می‌شود و مانند دیگر مؤسسات غیرانتفاعی اینچنینی تحت‌نظر مستقیم تولیت آستان قدس اداره و مدیریت می‌شود.
 سکه‌های ولایتعهدی امام رضا(ع) که در سال۲۰۲ هجری‌قمری (۸۱۷ میلادی) در شهرهای سمرقند و اصفهان ضرب شده‌اند، از نوادر آثار تاریخی ایران به شمار می‌آیند. جنس آنها از نقره است و رویشان عبارت «امیرالرضا ولیعهد المسلمین علی بن موسی بن علی بن ابی طالب» خوانده می‌شود. امام‌رضا(ع) در سال۲۰۱ هجری‌قمری به اصرار مأمون عباسی از مدینه به خراسان آمدند و به اکراه ولایتعهدی وی را پذیرفتند. همزمان سکه‌هایی به نام آن حضرت در سرزمین‌های اسلامی ضرب شد که اکنون تعداد اندکی از آنها در موزه آستان قدس رضوی و موزه ملی ملک نگهداری می‌شود.
  نشانی موزه ملک
میدان امام‌خمینی، سردر باغ‌ملی، خیابان ملل متحد(میدان مشق).

این خبر را به اشتراک بگذارید