• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 11 تیر 1399
کد مطلب : 103862
+
-

سفیر پرحاشیه و معروف آلمان از ایران رفت

مردی از مهد بنز، ولی عاشق نیسان

سیاست خارجی
مردی از مهد بنز، ولی عاشق نیسان

علم سیاست باید درها را بگشاید، آشنایی‌ها را امکان‌پذیر و گفت‌وگوها را میسر سازد. این آغازین جملاتی است که از قول میشائیل کلوربرشتولد، سفیر آلمان در ایران در سایت سفارت این کشور نوشته شده است. سفیر آلمان در ایران که به‌دلیل فعالیت‌های مجازی‌اش شهرت یافته بود تهران را ترک کرد. او نخستین بار با یک عکس با نیسان آبی معروف شد و دیروز هم با انتشار عکسی با همان نیسان آبی ماموریت خود را خاتمه یافته اعلام کرد.

میشائیل کلور برشتولد با شروع به کارش در تهران تصویر متفاوتی از یک سفیر به ایرانی‌ها معرفی کرد. او به گفته خودش در 4سالی که در ایران بود به تمام استان‌ها و شهرهای کشورمان سفر کرده و ضمن دیدار با اقشار مختلف مردم تلاش کرده است تا با آداب و رسوم اقوام مختلف ایران از نزدیک آشنا شود. برشتولد به حرم شاه عبدالعظیم رفته و با زائران عکس یادگاری گرفت، یا تصویر دیگری او را در حالی نشان می‌دهد که در حرم امام رضا(ع) از سقاخانه آب می‌خورد. او در بازار مرکزی شهر تهران و در خیابان‌های شلوغ درحالی‌که پشت پیک موتوری نشسته هم دیده می‌شود. برشتولد از باشگاه‌های استقلال ، پرسپولیس و تراکتورسازی تبریز هم بازدید کرده و با مسئولانش عکس گرفته است. این سفیر آلمانی در سفرش به  استان‌ها و شهرهای مختلف با مسئولان استانی و محلی هم دیدار می‌کند و از اماکن تاریخی آن شهرها بازدید کرده است. او شبی را میهمان عشایر بختیاری در سیاه چادر به صبح رسانده و روز دیگر را با چوپان دماوندی به شب می‌رساند. تصاویر دیدار نماینده آلمان در ایران با شهرداران، مدیران و ورزشکاران زن و بازدیدهایش از مراکز آموزشی و مدارس و درحالی‌که در شلوغی بازار جغور بغور با سنگک میل می‌کند و درحالی‌که برای یادگیری نحوه پخت آبگوشت پای دیگ ایستاده است، جای دیگر سوار بی‌آرتی با مسافران گپ و گفتی دارد و در کنار آسیابان شوشتری و قالیباف کاشانی با دقت فعالیت آنها را زیرنظر گرفته است، موجود است. دیدارهای رسمی و دیپلماتیک سفیر آلمان با مقامات و مسئولان کشوری هم بیش از سفرای سایر کشورها به چشم می‌خورد. این سفیر گویا هیچ محدودیتی در ارتباط‌گیری با ایران و ایرانیان برای خود قائل نیست. برشتولد «دیپلماسی عمومی» را در رفتارهای خود معنا کرده است.
کلور برشتولد با انتشار عکسی از خود که سوار بر نیسان آبی است در حساب کاربری توییترش نوشت: «بعد از ۴ سال در ایران، زمان خداحافظی فرا رسید.»
میشائیل کلور برشتولد از سال ۲۰۱۶ سفیر آلمان در ایران بود و از یکی دو ‌ماه قبل زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه پست خود را «زودتر از موعد» ترک می‌کند به گوش می‌رسید. این خبر را روزنامه «بیلد» با استناد به منابع خود منتشر کرده و یادآور شده بود که زمان مقرر برای پایان ماموریت او، آخر سال ۲۰۲۰ بوده است.
برشتولد که چندی قبل به برلین بازگشته بود، سابقه 2 سال معاونت سرویس اطلاعات فدرال را در کارنامه خود دارد و قرار گرفتن نام حزب‌الله در لیست گروه‌های تروریستی آلمان فضاسازی زیادی علیه او ایجاد کرد اما رسانه‌های آلمانی اعلام کردند این تغییر به‌خاطر انتقادات از او نبوده بلکه به‌علت ارتقا به سمت مدیر اقتصادی وزارت خارجه است.»
برخی رسانه‌های ایران سفیر آلمان را که سابقه فعالیت به‌عنوان رئیس بخش امور حقوقی و کنسولی سفارت آلمان در تل‌آویو را در کارنامه دارد متهم به داشتن روابط امنیتی با اسرائیل کرده بودند اما سخنگوی وزارت خارجه ایران اتهامات نسبت به سفیر آلمان را رد کرده است. به‌عنوان نمونه خبرگزاری فارس در گزارشی با عنوان «دوره‌گردی مشکوک سفرای خارجی در ایران» به مقامات امنیتی کشور هشدار داده حواسشان به این موضوع باشد. این گزارش به سابقه امنیتی سفیر آلمان اشاره کرده و با اشاره به تحریم‌های آمریکا می‌نویسد: «وضع جدید تحریم‌ها علیه مؤسسات، شرکت‌ها و در نهایت مردم ایران نیازمند دریافت اطلاعات جدید و بیشتری است تا طراحان تحریم‌ها بتوانند اقدامات لازم را انجام دهند، حال این سؤال به‌وجود می‌آید که این اطلاعات از چه طریق معتبری می‌تواند به آمریکایی‌ها برسد.» این گزارش در ادامه، با اشاره به فعالیت‌های سفیر آلمان در ایران، حضور فعال یک چهره سیاسی و امنیتی در خیابان و شهرهای ایران را «حساسیت برانگیز» خوانده است. گزارش فارس به رفتارهای مشابه سفرای اتریش و انگلیس هم اشاره کرده و نوشته که «حضور آزادانه سفرای کشور‌های خارجی در ایران در حالی صورت می‌گیرد که همیشه برای سفیران کشورها محدودیت‌هایی اعمال می‌شود، کما اینکه نمایندگان ایران در برخی کشورهای خارجی همانند آمریکا حتی محدودیت‌هایی در سفرهای داخلی و شهری دارند.»
به گزارش همشهری،‌کلور برشتولد قرار است جانشین میگوئل برگر شود که معاون وزیر خارجه آلمان شده است. تصویر پروفایل سفیر در توییتر، عکسی است از او بین 3 کارگر در پشت یک وانت. او علاقه خاصی هم به شعر و ادب فارسی نشان می‌داد و نوروز سال ۹۹ را نیز با خواندن شعری از فروغ فرخزاد به زبان فارسی و همزمان با نواختن پیانو تبریک گفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید