• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 11 تیر 1399
کد مطلب : 103840
+
-

هفتمین جلسه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری به دفاعیات رسول دانیال‌زاده گذشت

اعتراف به ارتشا

قضایی
اعتراف به ارتشا

هفتمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهم اکبر طبری و سایر متهمان در شعبه پنجم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی بابایی برگزار شد. 

در ابتدای جلسه دادگاه، متهم ردیف چهارم، رسول دانیال‌زاده به دفاع از خود درخصوص پرداخت رشوه به طبری و روابط و مراودات مالی‌اش با او پرداخت؛ افزون بر این اتهامات، دانیال‌زاده در این پرونده به مشارکت در تشکیل شبکه در امر ارتشا، پرداخت رشوه به اکبر طبری از طریق واگذاری چند پلاک ثبتی به وی، پرداخت ۳۰میلیارد تومان رشوه به حمید علیزاده بازپرس وقت شعبه ۱۵ کارکنان دولت و پرداخت رشوه به اکبر طبری به میزان حدودا 18میلیارد تومان متهم است. این متهم اتهامات خود را رد کرد و گفت: اتهاماتی وارد شد، گفتند در سال ۸۹ و ۹۰ پرونده داشتم. از نماینده دادستان خواهش می‌کنم پرونده را بدهند بازنگری شود. دانیال‌زاده  ادامه داد: نماینده دادستان  می‌گوید از بانک‌ها تسهیلات گرفتم، وثیقه نداشته‌ام و گران‌نمایی کرده‌ام، اما تسهیلاتی که از بانک گرفتم معادل ۱۰ برابر آن، وثیقه گذاشتم. دانیال‌زاده ادامه داد: اگر بانک‌ها آمدند و گفتند من در ازای تسهیلات ۱۰۰ هزار تومان هم وثیقه ندادم هرچه گفتند به روی چشم، من به یکی از بانک‌ها ۲۴۰ میلیارد بدهکارم و ۱۰ هزار میلیارد از وثایقم در اختیار آنها و در بورس است. تسهیلاتی که از بانک‌ها گرفته‌ام ۷۶۰، ۴۰۰ و ۲۴۰ میلیارد تومان است. دانیال‌زاده ادامه داد: در سال ۸۷، ۵۶۰ میلیارد تومان ضرر کردم. در سال ۹۱ به کل سیستم بانکی ۵۱۹ میلیارد تومان بدهی داشتم و آن باعث شد که یا تسهیلات بگیرم یا نیرو‌ها را بیرون بیندازم، اما این کار (بیرون انداختن نیروها) را نکردم. این متهم افزود: به غیراز خانوار خود ۵ هزار خانواده دیگر نیز از کنار کارخانه‌های من درآمد دارند. متهم دانیال‌زاده در ادامه درباره جزئیات فیلمی که در جلسه دادگاه پخش شد، توضیح داد: در سال ۹۵ به حسین فریدون رشوه دادم و تصاویری که پخش شد مربوط به این پرونده نبود. گفتنی است که حسین فریدون به اتهام دریافت رشوه از دانیال‌زاده، سال گذشته به 5سال حبس محکوم شد و هم‌اکنون در حال تحمل مجازات خود است. دانیال‌زاده در ادامه دفاعیات خود، گفت: در پایان سال ۹۰ منزلی را با طبری تهاتر کردم. اصلا طبری را ندیدم، در پایان سال ۹۱ یک روز طبری را ۲۲ بهمن که از خانه بیرون می‌آمد دیدم.
این متهم در پاسخ به سؤال قاضی که پرسید «متهم طبری چه خدمتی به شما کرده است؟» گفت: طبری هیچ‌ کاری برای من نکرده است. سال‌هاست در این مملکت خدمت می‌کنم و هیچ‌وقت از هیچ‌کس تقاضای کمک نکردم و پاسخگوی اعمالم بودم.

کارشناسی املاکی که وجود نداشتند
به گزارش میزان،‌در ادامه دادگاه، نماینده دادستان با معرفی محمدباقر صدوقی به‌عنوان یکی از متهمان این پرونده گفت: صدوقی در قالب قرارداد کارشناسی املاک بیش از 10 میلیارد تومان به طبری واریزی داشته است حال آنکه در برخی موارد اصلا ملکی وجود نداشته و اقدامات صورت گرفته صرفا به‌منظور پولشویی بوده است. در ادامه جلسه دادگاه، متهم صدوقی گفت: طبری با وجود آنکه کارشناس رسمی دادگستری در زمینه املاک نبوده و صرفا کارشناس سنجش ارزش لوازم خانگی و اداری بوده، از سال ۸۳، هزار مورد کارشناسی برای ما انجام داده که من فتوکپی آنها را به ضابطین تحویل داده‌ام.
در بخشی از جلسه دادگاه، نماینده دادستان خطاب به متهم خادمی گفت: شما در اظهاراتتان تأکید داشتید اگر طبری نبود، امور دانیال‌زاده پیش نمی‌رفت. خادمی پاسخ داد: اگر طبری هماهنگی و راهنمایی نمی‌کرد مشکلات دانیال‌زاده حل نمی‌شد. در ادامه قاضی خطاب به خادمی گفت: توضیح دهید چه اموری را هماهنگ می‌کردید؟ متهم خادمی گفت: یکی همین بانک ملی و آقای شایان بود، بعد از آنکه در سال ۹۵ مشکلی برای دانیال‌زاده پیش آمد کارهایش پیش نمی‌رفت.

     بذل و بخشش رفقای طبری 

در جلسه دیروز دادگاه طبری، نماینده دادستان در پاسخ به بخشی از ادعاهای وکیل متهم طبری گفت: وکیل می‌گوید طبری است  و  نجفی از ۳۵سال پیش آشنا بودند بله ممکن است این آشنایی از ۵۰ سال پیش بوده باشد، اما مراوده مالی و محبوبیت طبری برای نجفی بعد از ورود به قوه قضاییه بوده است. قهرمانی گفت: وکیل می‌گوید نجفی سرمایه خود را برای ابراز مودت به نام طبری کرده است و حتی اگر جانش را می‌خواست می‌داد. این رفقا کجا هستند که با اشخاص ذی‌نفوذ قضایی رفاقت می‌کنند. چرا 2ماه در ساختمان روما وکالت به طبری داده شد. چون دوستش دارد کریم‌خان را به نامش می‌زند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :