• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 11 تیر 1399
کد مطلب : 103830
+
-

رشد 4/4درصدی بورس

شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز گذشته با یک صعود خیره‌کننده نزدیک به 65هزار واحد رشد کرد و با قدرت از مرز یک میلیون‌و500هزار واحد عبور کرد.

به گزارش همشهری، در شرایطی که پیش از این تحلیلگران محدوده یک میلیون‌و 500هزار واحد را از نظر تکنیکی منطقه مقاومت شاخص ارزیابی کرده بودند، دیروز شاخص کل بورس تهران با یک صعود کم سابقه با 65هزار واحد رشد معادل 4.4درصد رشد کرد و باقدرت از این محدوده مقاومت عبور کرد. تحلیلگران بر این باورند که با عبور پرقدرت شاخص از این محدوده می‌توان انتظار داشت که شاخص بورس به سمت هدف بعدی در محدوده 2میلیون واحد حرکت کند. در مبادلات روز گذشته تحت‌تأثیر رشد شاخص بورس بیش از 277هزار میلیارد تومان به ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بازار سهام اضافه شد و ارزش کل بورس تهران و فرابورس جمعا به 6هزارو 806هزار میلیارد تومان معادل 340میلیارد دلار رسید.
در مبادلات دیروز همچون روز‌های گذشته سهام بانک‌ها و خودروسازان در کانون توجه سهامداران بودند و شرکت‌های سایپا، ایران‌خودرو، بانک صادرات و تجارت با بیشترین میزان تقاضا مواجه شدند.همچنین حجم تقاضا برای خرید سهام لبنیات پاک به 20برابر میانگین حجم معاملات ماهانه سهام این شرکت رسید. حجم معاملات شرکت‌های صنایع تجهیزات نفت، شرکت عمران و سازندگی قزوین و گروه دارویی برکت نیز به 7تا 8برابر میانگین معاملات ماهانه رسید.
دیروز همچنین شرکت‌های بزرگی چون هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس، فولاد مبارکه، ملی مس، شستا، گل‌گهر، پالایشگاه اصفهان و تاپیکو بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند.
وزیر اقتصاد دیروز وعده داد: از هفته آینده ورود شرکت‌های جدید به بورس شتاب می‌گیرد و به‌زودی هر 2روز یک عرضه اولیه در بازار سرمایه انجام می‌شود. فرهاد دژپسند همچنین تأکید کرد: قرار است تامین اجتماعی سهام 21شرکت زیرمجموعه خود را در بورس عرضه کند.همزمان با سخنان وزیر اقتصاد، حسن روحانی رئیس‌جمهور هم خواستارتسهیل ورود شرکت‌های حوزه اقتصاد دیجیتال به بورس و ایجاد بازار اختصاصی پذیرش شد.سازمان بورس نیز دیروز برای دومین مرتبه در سال‌جاری، حساب تضمین اعتبار خرید سهام را کاهش داد و از ۲۵ به ۱۵درصد رساند.پیش از این سازمان بورس اردیبهشت امسال حساب تضمین اعتبار خرید سهام را به 25درصد کاهش داده بود.این تصمیم دیروز به شرکت‌های کارگزاری ابلاغ شد و قرار است از16تیر اجرا شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید