• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 11 تیر 1399
کد مطلب : 103828
+
-

به پیشواز گنجینه‌های اروپایی

گزارشی از روند تدریجی گشایش دوباره موزه‌ها در دوران پساکرونا

موزه
به پیشواز گنجینه‌های اروپایی


آرش نهاوندی ـ روزنامه نگار

در بریتانیا مدیران موزه‌ها و گالری‌ها درصدد بر‌آمده‌اند تا زمان فراهم‌نشدن شرایط مناسب از نظر بهداشتی برای بازدید‌کنندگان خود در دوره پساکرونا، چند روزی بازگشایی دوباره این مؤسسات هنری را به تعویق بیندازند. گالری‌ها و موزه‌های انگلیس به‌رغم اینکه دولت این کشور مجوز بازگشایی آنها را در روز 4ژوئیه (14تیر) صادر کرده بود، چند روزی پس از این تاریخ بازگشایی خواهند شد. به گزارش بی‌بی‌سی، گالری ملی لندن که پس از شیوع کرونا در این کشور تعطیل شده بود، قرار است روز 8ژوئیه (18تیر) گشایش یابد. آکادمی سلطنتی هنر لندن نیز قرار است 9ژوئیه (19تیر)، بازگشایی شود. البته برای بازدید‌کنندگان از این آکادمی، زدن ماسک اجباری است. گالری‌ باربیکان تا روز 13ژوئیه (23) تیر بازگشایی نخواهد شد. گالری مشهور تیت لندن نیز اعلام کرده است که 4ساختمان محل برپایی گالری‌های خود را تا 27ژوئیه (6مرداد) سال‌جاری به‌روی بازدید‌کنندگان نخواهد گشود. تعداد زیادی از موزه‌ها و گالری‌ها نیز هنوز تاریخ قطعی برای گشایش اماکن خود اعلام نکرده‌اند. برخی از موزه‌ها در بریتانیا نیز اعلام کرده‌اند که درهای خود را روی بازدید‌کنندگان تا ماه‌های آگوست و سپتامبر (مرداد و شهریور) باز نخواهند کرد.
گالری ملی لندن، گالری‌های تیت، باربیکان و آکادمی سلطنتی هنر لندن اعلام کرده‌اند که همه بازدید‌کنندگان از این اماکن باید بلیت خود را پیش‌خرید کنند.

بازگشایی موزه لوور 
به‌گزارش تراول‌اند لیژر، موزه لوور پاریس نیز با برداشته‌شدن تدریجی محدودیت‌های بهداشتی در 6ژوئیه (16تیر)، پس از 4‌ماه دوباره بازگشایی خواهد شد. این موزه یکی از نخستین موزه‌هایی بود که به‌دلیل شیوع گسترده کرونا در فرانسه تعطیل شده بود. مقامات این موزه از بازدید‌کنندگان خواسته‌اند، بلیت ورودی به موزه را پیش‌خرید و رزرو کنند. زدن ماسک نیز برای بازدید‌کنندگان از این موزه اجباری خواهد بود.
ژان لوک مارتینز، مدیر موزه لوور در بیانیه‌ای اعلام کرده است که از این مسئله ابراز خرسندی می‌کنیم که پس از هفته‌ها قرنطینه، قرار است درهای موزه به روی بازدید‌کنندگان باز شود. ما شرایط بازدید از این موزه را منطبق با توصیه‌ها و دستورالعمل‌های سختگیرانه مقامات بهداشتی فرانسه به اجرا در‌خواهیم‌آورد.

مهم‌ترین موزه‌های گشایش‌یافته در اسپانیا
در اسپانیا موزه‌های این کشور که آثار مهمی از تاریخ اسپانیا و هنر اروپا و هنر جهانی را در خود جای داده‌اند، به‌تدریج از 6ژوئن (17خرداد) دوباره پس از یک وقفه طولانی درپی شیوع ویروس کرونا گشایش یافته‌اند. 3موزه اصلی مادرید پایتخت نیز پس از تعطیلی 3ماهه در 6ژوئن بازگشایی شدند. این 3موزه برای 2روز اول بلیت‌های خود را رایگان کرده بودند. درهای موزه پرادو همچنین برای بازدید از مجموعه «دیدار دوباره» که در یکی از سالن‌های این موزه به‌طور دائمی بر‌پاست، گشایش یافت. در این مجموعه تقریبا 250اثر در معرض دید تماشاگران قرار خواهد گرفت که البته 190اثر از این آثار جا‌به‌جا شده‌اند. بازدید از ‌بزرگ‌ترین گالری هنری اسپانیا البته به‌دلیل شیوع کرونا با محدودیت‌هایی همراه است. موزه پرادو ظرفیت بازدید‌کنندگان ‌‌موزه را در یک روز به 1800نفر ‌کاهش داده‌است. در موزه پرادو نقاشی هنرمندان مشهور اسپانیایی نظیر گویا، روبنز و ولاسکس در معرض دید تماشاگران قرار خواهد گرفت.
موزه ملی هنر ملکه سوفیا نیز با کاهش بهای بلیت ورودی خود به 5یورو، در حال بازگشایی تدریجی بخش‌های مختلف خود است. این موزه ظرفیت روزانه بازدیدکنندگان خود را در دوران کرونا 938نفر تعیین کرده است. بازدید‌کنندگان از این موزه قادر خواهند بود‌ آثار نقاشان مشهور اسپانیایی نظیر تابلوی گرنیکای پیکاسو، تابلوی دختری در پنجره و دنیای فرشتگان مقدس از آثار سالوادور دالی را نظاره کنند.


مکث
اولین گشایش در میان موزه‌های ایتالیایی


ایتالیا و بلژیک جزو نخستین کشورهای اروپایی بودند که درهای موزه‌هایشان را به روی گردشگران داخلی و گردشگران اتحادیه اروپا پس از  2‌ماه تعطیلی، باز کردند. موزه کاستلو دی ریولی(قصر ریولی) یکی از نخستین موزه‌هایی بود که تاریخ 19‌ماه مه (30اردیبهشت) در ایتالیا بازگشایی شد. مقامات این موزه پیش از بازگشایی اعلام کرده بودند که این موزه از روز سه‌شنبه تا یکشنبه به روی بازدید‌کنندگان باز است اما ظرفیت پذیرش بازدید‌کنندگان در روز محدود خواهد بود. مقامات این موزه همچنین اعلام کرده بودند که خدمات دیجیتال خود را برای بازدید کنندگان خارجی که به‌دلیل شیوع کرونا سفر به ایتالیا برایشان مقدور نیست، گسترش خواهند داد. گالری بورگسه و موزه کاپتولینی در رم پایتخت ایتالیا نیز در 18مه (29اردیبهشت) گشایش یافته بودند. در پی آن موزه‌های گالری اوفیتزی در فلورانس و موزه واتیکان نیز در روزهای بعد گشایش یافتند. کاهش شدید ظرفیت پذیرش بازدید‌کننده در موزه‌های ایتالیا سبب شده بازدید‌کنندگان بتوانند با آرامش و فراغت خاطر بیشتری و بدون حضور بازدیدکنندگان انبوه در ایتالیا به بازدید از این موزه‌ها بپردازند. پیش از بر‌قراری محدودیت‌ها در زمینه پذیرش بازدید‌کنندگان، موزه‌های واتیکان به‌طور میانگین روزانه پذیرای 20هزار نفر بودند. در زمان‌های اوج حضور گردشگر در ایتالیا نیز تعداد بازدید‌کنندگان از موزه‌های واتیکان به 29هزار نفر در روز می‌رسید. براساس همین گزارش، تاریخ برگزاری بینال معماری ونیز که قرار بود در ‌ماه آگوست2020 برگزار شود، تا سال2021 به‌تعویق افتاده است. برگزاری بینال ونیز در 2021 نیز به سال2022 موکول شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید