• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 11 تیر 1399
کد مطلب : 103818
+
-

قطار پروژه لب خط در ایستگاه تفاهم

تفاهمنامه شهرداری و راه‌آهن برای استفاده از فضای بالای ریل‌های زیرزمینی در مناطق 17و 18تهران امضا شد

گزارش
قطار پروژه لب خط در ایستگاه تفاهم

عملیات اجرایی پروژه بهره‌برداری از طبقه فوقانی راه‌آهن تهران- تبریز (لب خط جنوب و جنوب غرب شهر) به‌زودی آغاز می‌شود. انتقال ریل‌ راه‌آهن به زیر زمین در مناطق 17و 18در سال 1392به پایان رسید اما استفاده از فضای بالای تونل تاکنون شروع نشده بود. به گزارش همشهری، روز گذشته با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی و پیروز حناچی، شهردار تهران و همچنین سعید رسولی، مدیرعامل راه‌آهن تفاهمنامه‌ای میان شرکت راه‌آهن و شهرداری تهران برای بهره‌برداری مناسب از این فضا امضا شد.
وزیر راه و شهرسازی در این مراسم گفت: «این اتفاق ازجمله اقداماتی است که توسعه اجتماعی و اقتصادی را برای مناطق جنوبی تهران یعنی ۱۷ و ۱۸ فراهم می‌کند.»
محمد اسلامی با تأکید براینکه شهرداران این 2منطقه باید روان‌سازی‌ برای اجرا و عملیاتی شدن این طرح را انجام دهند، افزود: «طرح انتخاب شده برای بازآفرینی این فضای بی‌دفاع شهری، یک طرح فاخر است که در مسابقه بین‌المللی تعیین تکلیف شده است.»
شهردار تهران نیز با تشکر از راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد این تفاهمنامه، بیان کرد: «با اجرای این پروژه یکی از بزرگ‌ترین محورهای طراحی‌ بازآفرینی شهری داخل شهر تهران کلید خورده است. پیش از این فضایی بی‌دفاع و رها در مناطق ۱۷ و ۱۸ ایجاد شده بود که با انجام این تفاهمنامه، این فضای بی‌دفاع شهری به فضای تفریحی و عمومی تبدیل خواهد شد.» پیروز حناچی با اشاره به تلاقی خطوط ریلی با مرز شهرها گفت: «یکی از مشکلات راه‌آهن و شهرداری در شهر تهران، تلاقی محدوده قانونی شهرها با خطوط ریلی و رعایت حریم است که سبب ایجاد نارضایتی عمومی در نقاط پرجمعیت شهر شده است. طبقه فوقانی تونل ریلی تهران-تبریز نزدیک به ۹ کیلومتر طول دارد که با برنامه‌ریزی‌های کارشناسانه همکاران شهرداری تهران به یک موتور اقتصادی و اجتماعی در مناطق ۱۷ و ۱۸ تبدیل خواهد شد.»
حناچی درباره ثبت جهانی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، گفت: «اگر این اتفاق مهم امسال رخ دهد، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به یک ارزش ملی و جهانی تبدیل خواهد شد. ضمن اینکه تاکنون تنها راه‌آهن 2کشور سوئیس و اتریش ثبت جهانی شده‌اند که اگر ایران به آنها بپیوندد، اتفاق مهم و تحول جهانی رخ خواهد داد.»

تکمیل تاسیسات ظرف 2سال
سازمان نوسازی شهرداری تهران در سال‌97مسابقه‌ای برای طراحی این فضا برگزار کرد و اوایل آبان این سال حدود 105طرح جمع‌آوری شد. در نهایت 15طرح به مرحله نهایی رسید که از بین آنها 3طرح خارجی و 12طرح داخلی است.
براساس تفاهمنامه میان شهرداری و راه‌آهن، حق بهره‌برداری از اراضی همسطح و روباز تونل راه‌آهن تهران- تبریز واقع در مناطق ۱۷ و ۱۸ شهرداری تهران، بین بزرگراه نواب صفوی و خیابان نورد، به‌طول حدود ۹ کیلومتر و عرض حدود ۳۴ متر به‌طور دائم به شهرداری تهران واگذار شد. همچنین اجرا و تکمیل تأسیسات زیربنایی تونل به‌منظور ایجاد فضای مناسب شهری براساس طرح بازآفرینی محور شارباغ برعهده شهرداری تهران گذاشته شد.
در شرایط این تفاهمنامه آمده است که به‌منظور بهبود حمل‌‌ونقل عمومی شهری و تسهیل دسترسی به فضای شهری، راه‌آهن موافقت کرد برای صدور مجوز احداث و بهره‌برداری ۲ ایستگاه در طول مناطق ۱۷ و ۱۸ شهرداری اقدام کند. در قبال واگذاری حق بهره‌برداری از اراضی موصوف به شهرداری، مقرر شد شهرداری نسبت به اجرا و تکمیل تأسیسات زیربنایی تونل تا سقف 1۸۰۰ میلیارد ریال در مدت زمان حداکثر ۲۴‌ماه اقدام کند.

1200متری که نباید فراموش شود
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران هم در این جلسه با اشاره به تفاهمنامه بین راه‌آهن و شهرداری تهران، گفت: «سال ۱۳۸۷ عملیات اجرایی تونل ریلی مناطق ۱۷ و ۱۸ شهر تهران آغاز شد و در سال ۱۳۹۲ به بهره‌برداری رسید. از سال ۱۳۹۲ تاکنون اراضی بالادست این تونل ریلی بلااستفاده بوده که با همکاری راه‌آهن و شهرداری تهران، درحال حاضر یک سند همکاری ایجاد شده است.» سعید رسولی با بیان اینکه عملیات اجرایی این پروژه به‌زودی انجام خواهد شد، افزود: «نکته مهم این پروژه، همکاری با شهرداری تهران و خدمت به شهروندان این کلانشهر است.»
انتقال ریل‌ به زیرزمین باعث شد که در محدوده بزرگی در غرب خیابان نواب، خانه‌های مسکونی از مجاورت با ریل‌ها و رفت‌وآمد دائمی واگن‌ها رها شوند اما گسترش شهر ادامه مسیر قطار را هم در میان خود گرفته است. پس از رودخانه کن، مسیر حرکت قطار به شکل روزمینی و به طول 1200متر ادامه دارد. در این فاصله قطار‌ مانند شکل سابق از منطقه مسکونی عبور می‌کند و مشکلات پیشین که قبل از زیرزمینی کردن ریل‌ها وجود داشت همچنان دیده می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید