• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 11 تیر 1399
کد مطلب : 103813
+
-

اورامانات، مکان احتمالی شهر جدید کرمانشاه

کرمانشاه
اورامانات، مکان احتمالی شهر جدید کرمانشاه

فرحناز چراغی- کرمانشاه - خبرنگار

طرح تاسیس شهر جدید کرمانشاه که از سال گذشته مطرح شده بود، در روزهای اخیر به تصویب رسید و حالا مسئولان از شروع مطالعات آن خبر می‌دهند. مهرداد سالاری، معاون عمرانی استاندار در گفت‌وگو با همشهری از تعیین 3 محل در اطراف کرمانشاه برای جانمایی این شهر جدید خبر می‌دهد و مهم‌ترین مزیت آن را، زمین‌های ارزان‌قیمت برای ساخت‌و‌ساز می‌داند.
هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه با بیان اینکه اورامانات یکی از گزینه‌های پیشنهادی برای ساخت شهر جدید کرمانشاه است، به همشهری می‌گوید: همه کلان‌شهرها، شهرهای همجواری برای استراحت و آرامش فعالان خدماتی و اقتصادی دارند. کرمانشاه یک میلیون نفری هم نیازمند ایجاد یک شهر جدید است، زیرا در حال حاضر نیروهای فعال و توانمند آن، این آرامش و آسایش را در استان‌های دیگر جست‌وجو می‌کنند.
یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری هم با تاکید بر لزوم ایجاد و ساخت شهر جدید در کرمانشاه به همشهری می‌گوید: رشد جمعیت و وجود موانـع توسعه کالبدی و فیزیکی شهر، نشان می‌دهد کرمانـشاه دیگر از نظر مسکن و سایر خـدمات پاسخگوی جمعیت نخواهـد بـود و به همین دلیل مشکلات زیادی در برنامه‌ریزی‌های شهری آینده ایجاد کرده است. بنابراین نیاز به شهر جدید اقماری در اطراف شهر کرمانـشاه وجود دارد.
امید ملک‌حسینی عوارض طبیعی و انسانی مانند کوه‌های شمالی و جنوبی و تاسیسات شهری در گوشه و کنار شهر را از موانع عمده توسعه کرمانشاه می‌داند و می‌افزاید: ساخت شهر جدید در اطراف کرمانشاه یکی از بهترین راهکارهای عملی برای جذب سرریز جمعیت، حل مـسئله مسکن و محدودیت‌های توسعه شهر و برقراری تعادل منطقه‌ای است.
به گفته وی، شهرهای جدید، دارای برنامه و ساختار از پیش طراحی‌شده هـستند و به همین دلیل می‌توانند به عنوان راهکارهای علمی و عملی برای کاهش مشکلات نظام شهرنشینی مطرح شوند.
وی اضافه می‌کند: کرمانشاه نهمین شهر پرجمعیت ایران و دومین شهر پرجمعیت در غرب کشور پس از تبریز اسـت کـه حاصل رشـد طبیعـی جمعیت و مهاجرت‌های شدید روستایی و شهری است. به‌ویژه در دهه 60، با حضور مهـاجران جنـگ تحمیلـی، جمعیت آن رو به افزایش رفت و طی 2هه اخیر از مرز یک میلیون نفر گذشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید