• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 28 اسفند 1396
کد مطلب : 10381
+
-

رکوردشکنی روی ریل

روحانی: امسال با احداث 516کیلومتر خط آهن جدید و 700کیلومتر خطوط ریلی مکمل رکورد تاریخ راه‌آهن شکسته شد

رکوردشکنی روی ریل

احمد میرخدائی/ خبرنگار

چند سالی است که توسعه صنعت حمل‌ونقل ریلی و به‌ویژه اتصال 5مرکز استان جدید به شبکه ریلی کشور، جزو اولویت‌های اقتصاد مقاومتی قرار گرفته و هر بار بنا می‌شود تا پایان سال این طرح‌ها به بهره‌برداری برسند؛ اما در عمل به دلایل مختلف وعده‌ها شکل واقعیت به‌خود نمی‌گیرند و رؤیاهای راه‌آهنی محقق نمی‌شوند اما در سال‌جاری آنگونه که رئیس‌جمهور می‌گوید، گام‌های بلندی در این صنعت برداشته شده و رکورد ساخت خط آهن در این سال شکسته شده است.

 

 

رکورد ساخت راه‌آهن شکست


حسن روحانی، دیروز در حاشیه آخرین جلسه هیأت دولت در سال96،گفت: در سال‌جاری شاهد رکوردی در تاریخ کشور در بخش ریلی بودیم به‌نحوی‌که 516کیلومتر خط آهن جدید و 700کیلومتر خطوط ریلی مکمل کشیده شده است.


 به گزارش همشهری، روحانی افزود: امسال راه‌آهن همدان، به‌عنوان یکی از اولویت‌های اقتصاد مقاومتی، افتتاح شده و راه‌آهن کرمانشاه نیز، به‌عنوان یکی دیگر از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی، تا قبل از پایان سال افتتاح می‌شود.


 او همچنین اظهار کرد: 3طرح ریلی باقی‌مانده از طرح‌های ریلی اقتصاد مقاومتی شامل راه‌آهن‌های ارومیه، رشت و تبریز در سال آینده افتتاح می‌شود، ضمن اینکه در جریان سفر به جمهوری آذربایجان هم سرمایه‌گذاری مشترک برای خط آهن رشت به آستارا به امضا خواهد رسید.


طرح راه‌آهن قزوین- رشت هم‌اکنون ۸۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مقرر شده در اردیبهشت سال آینده قطار در این محور به حرکت درآید. اهمیت ساخت این قطعه از شبکه ریلی، نه‌تنها به‌دلیل اتصال دو مرکز استان به یکدیگر که به‌واسطه تکمیل کریدور ریلی شمال- جنوب حائز اهمیت است و می‌تواند بنادر جنوبی کشور را به آب‌های خزر متصل کند.

 

 

ریل‌کشی به کمک خارجی‌ها


 در بند10 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، بر مقوله ترانزیت تأکید شده و افزایش سهم ریل از حمل‌ونقل کشور، یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌های آن است بر همین اساس، در سال‌های اخیر توجه به توسعه صنعت حمل‌ونقل ریلی و افزایش سهم ریل از حمل بار و مسافر در دستور کار متولیان امر قرار گرفته است. بااین‌وجود، پیشرفت کار در این حوزه در اغلب موارد به‌دلیل تنگناهای بودجه‌ای محقق نشده است. در سال96 اما گام‌های بلندتری برای توسعه حمل‌ونقل ریلی برداشته شد که در چند سال آینده می‌تواند تا حد زیادی برنامه‌های تدوین شده برای توسعه این صنعت را محقق کند.


در بهمن‌ماه سال‌جاری، در جریان سفر رئیس‌جمهور به هند، از همکاری‌های جدید ریلی با این کشور پرده برداشته شد.


وزیر راه و شهرسازی که در زمستان امسال به همراه رئیس‌جمهور به هند سفر کرده بود، از موافقت اولیه برای سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری در حوزه بندر و ریل با هندی‌ها خبر داد و گفت: موضوعات مختلفی در حوزه بندر و ریل در سفر رئیس‌جمهور به هند نهایی می‌شود و جمع سرمایه‌گذاری مشترک با این کشور در این 2 حوزه با انجام این پروژه‌ها به حدود ۲ میلیارد دلار خواهد رسید.


عباس آخوندی،  سرمایه‌گذاری هند در راه‌آهن چابهار - زاهدان را یکی از سرفصل‌های همکاری‌های 2کشور عنوان کرد و گفت: این خط آهن استراتژیک و مهمی است که موافقت اولیه برای همکاری هند در این حوزه با اعتبار ۸۰۰ میلیون دلار اخذ شده است.


از سوی دیگر، میانه‌های اسفندماه بود که قرارداد ساخت راه‌آهن شیراز- بوشهر به طول ۲۵۰کیلومتر به مبلغ 2هزار و ۳۶۰میلیارد تومان میان یک شرکت سرمایه‌گذار چینی و یک شرکت ایرانی امضا شد.


وزیر راه و شهرسازی معتقد است: جامعه ایرانی باید از خودرومحوری به سمت ریل محوری حرکت کند و در این مسیر، توسعه حمل‌ونقل ریلی در کشور باید به‌جایی برسد که پشت هر اسکله‌ای در بنادر، ریل وجود داشته باشد و به سنت همه کشورهای توسعه‌یافته، باری که از کشتی تخلیه می‌شود به‌جای خودرو با قطار حمل شود. البته او می‌گوید توسعه حمل و نقل ریلی ایران، 05هزار میلیارد تومان نیاز داردکه باید تأمین شود.

 

 

      افزایش ۱۴درصدی ظرفیت فرودگاه امام خمینی (ره)


وزیر راه و شهرسازی دیروز در جریان بازدید از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، از افزایش ۱۴درصدی ظرفیت در سال‌جاری نسبت به سال ۹۵ خبر داد و گفت: تلاش داریم تا بتوانیم ترمینال سلام را برای تابستان سال ۹۷ آماده بهره‌برداری کنیم که با این اقدام، ظرفیتی معادل ظرفیت ترمینال موجود به فرودگاه اضافه خواهد شد.


 عباس آخوندی با تأکید بر اینکه قطعاً با توزیع پروازها آرامش بهتری در ایام نوروز در فرودگاه حاکم خواهد بود، گفت: برخی تغییرات جزئی نیز که قطعاً بر آسایش مسافران بسیار مؤثر است، اعمال شده که افزایش ظرفیت نقاله‌ها برای دریافت بار مسافر و همچنین بهترشدن سیستم خروج از گیت گذرنامه ازجمله آنها به شمار می‌رود. او همچنین با اشاره به تفکیک بخش ورودی وسایل نقلیه خصوصی و عمومی نیز گفت: از سویی دیگر با فعال شدن متروی فرودگاه امام خمینی(ره)، مسافران می‌توانند به‌وسیله سیستم حمل‌ونقل عمومی به سمت فرودگاه بروند. آخوندی ضمن ابراز امیدواری نسبت به ایجاد شرایط سفری ایمن، راحت و همراه با رضایتمندی هرچه تمام‌تر برای مسافران گفت: میزهایی برای پاسخگویی به مسافران با زبان‌های مختلف در سالن‌های انتظار فراهم شده و در جهت آسایش مسافران اقدامات خوبی انجام گرفته است. وزیر راه و شهرسازی درخصوص بخش‌های مخصوص برای تحویل بار در فرودگاه نیز گفت: در سال‌های گذشته شاهد دو ورودی و ایجاد صف‌های طولانی برای تحویل بار در این بخش بودیم اما امسال این ظرفیت به ۷ ورودی افزایش یافته و قطعاً صف‌های ایجاد شده برای بازرسی از سوی مردم کمتر خواهد بود. آخوندی در پایان اظهار کرد: فراخوان احداث ترمینال ایران‌شهر را برای فرودگاه امام خمینی(ره) در سال ۹۶ اعلام کردیم که آن نیز برای خدمت‌رسانی به ۲۵ میلیون مسافر احداث و زمان عملیات اجرایی آن ۴ تا ۵ سال به طول خواهد انجامید.

این خبر را به اشتراک بگذارید