• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 11 تیر 1399
کد مطلب : 103790
+
-

در پی بی‌توجهی به فاصله‌گذاری اجتماعی و نزدن ماسک رخ داد:

بازگشت تهران به وضعیت نگران‌کننده

بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی روزهای اخیر آمار مبتلایان و فوتی‌های بیماری کرونا در پایتخت نسبت به 2ماه ابتدای سال افزایش یافته است

بازگشت تهران به وضعیت نگران‌کننده

محمد سرابی-پریسا امیرقاسم‌خانی _ خبر‌نگار

ابتدای هفته، کرونا هر 15دقیقه جان یک‌ایرانی را می‌گرفت. حالا به هر 10دقیقه رسیده است. خطر کرونا مانند اسفند سال قبل، زیاد و مرگ‌ومیر روزانه از 160نفر هم بیشتر شده است ولی مردمی که از خانه‌های خود بیرون آمده‌اند را دیگر نمی‌توان به خانه فرستاد. رفت‌وآمد در پایتخت آنقدر زیاد شده است که فرقی با روز‌های بدون کرونا ندارد و برخلاف توصیه‌های بهداشتی «همه» از ماسک استفاده نمی‌کنند. آشکارا می‌توان فهمید که هراس عمومی از کووید- 19که در اسفند و فروردین به‌وجود آمده بود کاهش پیدا کرده و هشدار‌های دائمی مسئولان بهداشتی درباره پیشگیری از این بیماری مانند گذشته جدی گرفته نمی‌شود. انبوه جمعیتی که سوار اتوبوس و مترو می‌شوند این وسایل نقلیه را تبدیل به کانون انتشار بیماری می‌کنند و اگر یکی از بیماران احتمالی سوار اتوبوس یا مترو شده باشد می‌تواند بیماری خود را به راحتی به بقیه انتقال دهد. به گفته ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران، بیش از ۵۰درصد از مرگ‌های ناشی از کرونا در تهران اتفاق افتاده است. 
احتمالا به همین‌خاطر علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران اعلام کرده که با افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌های تهران، پیشنهاد‌ اعمال دوباره محدودیت‌ها را در 6 بند به ستاد ملی مقابله با کرونا ارسال کرده‌اند. به گفته او، درصورت تصویب این پیشنهاد، با توافق استانداری تهران این محدودیت‌ها اعمال می‌شود.

جنب و جوش در شهر
آخرین واحدهای صنفی که به‌دلیل کرونا بسته شده بودند مانند رستوران‌ها و سینما‌ها مدتی قبل باز شده‌اند. مشکلات اقتصادی در 3 ‌ماه گذشته این اصناف را تا مرز تعطیلی پیش برده بود و اکنون امید دارند با بازگشایی دوباره واحد‌های خود بخشی از ضرر و زیان وارد شده را جبران کنند. دستفروش‌ها هم به پیاده‌رو‌ها بازگشته‌اند.
عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در این‌باره می‌گوید: «وضعیت به جایی رسیده  که فاصله‌گذاری اجتماعی بسیار سخت پیش می‌رود و تشییع پیکر و مراسم‌های مختلف عروسی و عزا موجب شده که مردم حس کنند کرونا تمام‌شده و به‌طور طبیعی کمتر مراعات کنند.»
حجت نظری می‌‌افزاید: «ما در مدیریت شهری برای اینکه بتوانیم مردم را مجاب کنیم در اتوبوس فاصله‌گذاری را رعایت کنند، باید تعداد اتوبوس‌ها را زیاد کنیم. اگر بخواهیم مردم را مجاب کنیم که در مترو فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند، باید واگن مترو و قطارها را زیاد کنیم تا سرفاصله‌ها کمتر شود و افراد کمتری منتظر باشند که از قطار برای تردد استفاده کنند.» او می‌گوید: «واقعیت این است که هم‌اکنون نمی‌توان برای این مسئله هم کاری انجام داد چراکه تحریم هستیم و نمی‌توانیم از خارج اقدامی برای این مسئله انجام دهیم و البته در داخل هم خودروسازان تاکنون فقط ادعا کرده‌اند که می‌توانند اتوبوس یا واگن مترو بدهند. اما به‌نظر من راه منطقی‌تر، هرچند که با هزینه‌هایی روبه‌روست، این است که همچنان طرح ترافیک معلق باشد.»
بنا به اعلام مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، این روزها معابر مرکزی پایتخت مانند خیابان‌های آزادی، ولیعصر، فردوسی، هفت تیر، امام خمینی ، شهید مطهری و بهشتی در ساعت‌های صبحگاهی و عصرگاهی با ترافیک سنگین روبه‌رو هستند. همچنین مسیرهای بزرگراهی غرب به شرق مانند حکیم، همت، شیخ فضل‌الله، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و همچنین مسیرهای جنوب به شمال چمران، نواب و امام علی ترافیک سنگینی دارد که بیش از ۹۰‌درصد آن نتیجه عزیمت به محل کار با خودروی شخصی است. شهرداری تهران آمار استفاده از ماسک در شبکه مترو را 95درصد اعلام کرده است اما مشاهده اتوبوس‌ها، پیاده‌رو‌ها و فضا‌های عمومی دیگر نشان می‌دهد که ماسک زدن هنوز به شکل یک رفتار عمومی در نیامده است. به‌نظر می‌رسد شهر در وضعیت خطرناکی قرار دارد اما مسئولان در بیان آن نوعی «تردید» نشان می‌دهند زیرا در این‌صورت باید هزینه‌های ایجاد محدودیت را بپذیرند. سخنگوی وزارت بهداشت استان‌های خوزستان، کردستان، آذربایجان‌های غربی و شرقی، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و کرمانشاه را در وضعیت قرمز و استان‌های سیستان و بلوچستان، ایلام، لرستان و گلستان را در وضعیت هشدار اعلام کرده است اما با وجود همه اعلام خطر‌ها درباره شرایط تهران، نمی‌توان نام این استان را دید.
احتمال بازگشت محدودیت‌ها درصورت بیشتر شدن ابتلا به کرونا می‌رود اما آیا جامعه این‌بار، مانند اسفند سال 98این محدودیت‌ها را اجرا می‌کند؟




    بسیاری از مسافران اتوبوس‌های درون‌شهری تهران استفاده از ماسک را جدی نمی‌گیرند
    نیمی از کشته‌شدگان ویروس کووید-19تهرانی هستند اما استفاده از ماسک هنوز «همگانی» نشده است


اوج‌گیری فوتی‌های کرونایی در بهشت زهرا

سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا :
در هفته اول فروردین‌ماه امسال تعداد فوتی‌های کرونایی افزایش پیدا کرد و بعد از هفته اول دوباره آمار فوتی‌ها فروکش کرد؛ به طوری که تعداد متوفیان به عدد تک‌رقمی هم رسید. ولی متأسفانه در روزهای اخیر تعداد فوتی‌های کرونایی در بهشت زهرا به‌شدت افزایش پیدا کرده و ما شاهد بالارفتن آمار هستیم. اوضاع به‌شدت وخیم است. اگر شهروندان تهرانی رعایت نکنند تهران به روزهای سخت و غیرقابل باوری باز خواهد گشت. در 3 روز گذشته افزایش چشمگیر تعداد متوفیان کرونایی را داشتیم؛ آماری که در 3ماه گذشته نمونه‌اش وجود نداشته است. دیروز وزارت بهداشت آمار بیش از 140نفر فوتی کرونایی را اعلام کرد که این رقم بسیار نگران‌کننده است. این مسئله ناشی از عدم ‌رعایت پروتکل‌های بهداشتی و آزاد‌سازی‌ کسب و کارهاست. توصیه‌ام به شهروندان این است که با شدت و جدیت تمام در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به‌ویژه استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی کوشا باشند. از برگزاری مراسم تشییع جنازه خودداری کنند یا حداقل بستگان متوفی یعنی بستگان درجه یک با رعایت نکات بهداشتی در مراسم تدفین حضور پیدا کنند. شاید نیاز باشد در سطح شهر محدودیت‌های بیشتری اعمال شود. اکنون در بهشت‌زهرا محدودیتی برای حضور خانواده متوفی در مراسم وجود ندارد، ولی اگر روند همینطور ادامه پیدا کند محدودیت‌ها در سازمان بهشت زهرا برای جلوگیری از ویروس کرونا اعمال خواهد شد.

پخش 5000بروشور سلامت روان بین خانوادهای متوفیان 

زینب نصیری، معاون اداره کل سلامت شهرداری تهران: 
یکی از اماکنی که این روزها بیشترین احتمال ابتلا به ویروس کرونا در آن وجود دارد، سازمان بهشت زهراست. به همین منظور طی جلسه مشترک بین اداره سلامت و سازمان بهشت‌زهرا تیم کارشناسی وارد عمل شده است. در بخش‌های مختلف بهشت‌زهرا که امکان شیوع کرونا وجود دارد مانند سالن پذیرش، سالن انتظار، محل برگزاری اقامه نماز، سالن تدفین و... چند اقدام اساسی صورت گرفته که عبارتند از توجه ویژه به پروتکل‌های بهداشتی در زمان انتقال، نماز میت، تدفین و شست‌وشوی متوفیان با تعامل وزارت بهداشت، ضد‌عفونی محیط بهشت‌زهرا چند نوبت در روز و از نیمه دوم تیرماه نیز طراحی و نصب 500استیکر آموزشی درخصوص مبارزه با ویروس کرونا، فاصله‌گذاری اجتماعی روی زمین با رعایت فاصله 1.5متر و پخش 5هزار بروشور سلامت روان برای خانواده‌های متوفیان شهروندان. شهروندان می‌توانند در صورت احتمال ابتلا به ویروس کرونا با شماره4030 تماس بگیرند یا به نخستین مرکز بهداشتی نزدیک محل مسکونی و پایگاه‌های بهداشتی و مراکز خدمات جامعه سلامت مراجعه کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید