• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 11 تیر 1399
کد مطلب : 103765
+
-

نرخ مصوب «سربه‌سر» لبنیات

براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، نرخ مصوب 10قلم محصول پرمصرف و مشمول قیمت‌گذاری لبنی در حالی از 22تا 28درصد افزایش یافته  که با افزایش نرخ شیر خام، تولید‌کنندگان از افزایش نرخ سایر محصولات لبنی کم‌مصرف خارج از شمول قیمت‌گذاری دولتی در آینده نزدیک خبر می‌دهند. با رضا باکری- دبیر انجمن صنایع لبنی- گفت‌وگو کرده‌ایم.

آیا نرخ مصوب جدید لبنیات مشکلات بازار را مرتفع می‌کند؟
2موضوع اساسی در نرخ مصوب جدید اعلام شده برای 10محصول پرمصرف لبنی وجود دارد که واحدهای تولیدی را دچار مشکل خواهد کرد. نخستین مشکل مربوط به تعیین و اعلام نرخ شیر خام بدون رضایت دامداران است چرا که نرخ 3هزار و 250تومانی مورد توافق دامداران برای شیر خام درب گاوداری و نرخ 3هزار و 400تومانی درب کارخانه‌های لبنی مصوب نشده و این امر به چالشی بین صنایع لبنی و دامداران تبدیل خواهد شد. از یک سو سازمان حمایت با استناد به نرخ مصوب 2900تومانی شیر خام، خواستار رعایت نرخ مصوب توسط صنایع لبنی است و از سوی دیگر نرخ شیر خام عرضه شده دامداران در بازار به‌مراتب بیش از این نرخ مصوب خواهد بود و صنایع لبنی نیز با وجود خرید شیر خام به نرخ بالاتر در نهایت به نوعی متهم به گرانفروشی اقلام لبنی می‌شوند. این چالشی است که در مصوبات وجود دارد باید برطرف شود تا بین تولید‌کنندگان تضاد منافع شکل نگیرد. مشکل دیگر آن است که دستگاه‌های متولی تعیین قیمت مصوب لبنیات معمولا تلاش می‌کنند تا مشکل رعایت قدرت خرید مصرف‌کنندگان را به نوعی به تولید‌کنندگان انتقال داده و قیمت تمام‌شده واقعی بر مبنای کار کارشناسی را در تعیین این نرخ لحاظ نکرده و تولید‌کننده را تحت فشار قرار دهند. این در حالی است که تولید‌کننده به‌نوعی تحت فشار هزینه‌های تورمی جامعه است.

این نرخ تا چه حد متناسب با هزینه تمام‌شده تولید است؟
نرخ جدید مصوب لبنیات پرمصرف گرچه هزینه‌های تولید صنایع لبنی را پوشش می‌دهد اما کوچک‌ترین حاشیه سودی برای این تولید‌کنندگان لحاظ نکرده است. در نتیجه به‌دلیل افزایش نرخ تورم و بالا رفتن هزینه تمام‌شده تولید، صنایع لبنی را به ورطه زیان می‌برد. این در حالی است که بر مبنای دستورالعمل قیمت‌گذاری کالاهای تولید داخل، درنظر گرفتن حاشیه سود 14درصدی تولید‌کننده برای داشتن آستانه تحمل نوسان هزینه تولید در مدت یک سال ضروری است. اما نرخ مصوب جدید لبنیات در نقطه سر‌به‌سر است و تولید‌کننده تحمل جبران رشد هزینه‌های تولید را ندارد. بر این اساس بین دستگاه‌های قیمت‌گذار و واحدهای تولیدی و از سوی دیگر بین تولید‌کنندگان لبنیات و مصرف‌کنندگان تنش ایجاد می‌شود.

آیا این نرخ مانع عرضه چند نرخی لبنیات می‌شود؟
در مورد 10قلم محصول لبنی‌ای که در گروه یک کالای اساسی قرار گرفته است همه واحدهای لبنی مکلف به رعایت این نرخ‌ها هستند و حق درج هیچ‌گونه نرخ افزایش یافته‌ای روی بسته‌بندی این محصولات ندارند. وقتی کارخانه‌ای برای تامین شیر خام با گاودار صنعتی قرار بسته و شیر باکیفیت را با نرخ بالاتر خریداری می‌کند نسبت به تولید کننده‌ای که شیر را با بارمیکروبی بیشتر و چربی کمتر خریداری می‌کند، هزینه تمام‌شده تولید بالاتری نیز دارد که نمی‌تواند با نرخ مصوب تامین کند در نتیجه این شیوه قیمت‌گذاری امکان رقابت در تولیدات صنایع لبنی را به‌شدت کاهش داده و می‌تواند منشأ عرضه چند نرخی لبنیات شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید