• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 10 تیر 1399
کد مطلب : 103761
+
-

سندروم کاوازاکی چیست؟


 مینو محرز ـ متخصص بیماری‌های عفونی




با شناسایی ویروس کرونا در تعدادی از کودکان و فوت برخی از آنها در اثر ابتلا به این بیماری فرضیه مبتلا نشدن کودکان به کووید- 19باطل شد. در‌ماه‌های اخیر میزان موارد شناسایی شده کودکان به این بیماری بیشتر شده و در بیمارستان مفید تهران بخشی به درمان کودکان مبتلا به کووید-‌19
راه‌اندازی شده است. آنطور که مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری می‌گوید علاوه بر کرونا، کودکان در این روزها در معرض ابتلا به سندرومی به نام کاوازاکی هم هستند.
محرز گفت:«‌در برخی مناطق کشور کودکانی مشاهده شده‌اند که به سندروم کاوازاکی مبتلا شده‌اند؛ سندرومی که اگر به موقع تشخیص و درمان نشود ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری روی قلب و عروق این کودکان بر جای بگذارد.» 
سندروم کاوازاکی در کودکان زیر 5سال بروز پیدا می‌کند و نشانه اصلی این سندروم تب بدون منشأ مشخص است. با ابتلا به این سندروم، دیواره شریان‌ها، غدد لنفاوی پوست، غشای مخاطی دهان و بینی و گلو نیز دچار التهاب می‌شود.
به گفته محرز، این سندروم ممکن است در جریان ابتلای کودکان به بیماری‌های مختلف عفونی بروز پیدا کند و علائم این بیماری نیز شبیه بیماری‌های عفونی است. در برخی از کودکانی که برای درمان به بیمارستان ارجاع داده شده بودند علایم کاوازاکی وجود داشت که در نهایت بیماری آنها کرونا تشخیص داده شد.
این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد:‌«روی پوست برخی از کودکانی که به این سندروم دچار شده بودند دانه‌هایی همانند کهیر دیده می‌شود و تعداد زیادی از این بیماران نیز دچار حمله قلبی می‌شوند.»
عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت:« از بیماران مبتلا به این سندروم حتما نوار قلب گرفته می‌شود تا مشخص شود در مبتلایان درگیری قلبی وجود دارد یا خیر؛ چرا که درمان نشدن این بیماری می‌تواند اثراتی را روی قلب کودک داشته باشد.» 
سندروم کاوازاکی بیماری‌ای است که بیش از ۵۰ سال پیش توسط یک متخصص کودکان ژاپنی شناسایی و به نام همین متخصص مشهور شده است، اما همراه شدن آن با شیوع کووید- 19باعث شده تا نگرانی‌ها در مورد ابتلای همزمان کودکان به این بیماری و کرونا زیاد شود.
محرز درباره چرایی شیوع دوباره کاوازاکی گفت:« با شایع شدن ویروس کرونا در دنیا این سندروم چندان شایع نبود اما با افزایش تعداد مبتلایان سندروم‌های مربوط به سیستم ایمنی بدن نیز مشاهده و ابتلای تعداد بیشتری از کودکان به این سندروم و درنهایت کووید- 19گزارش شد. آنچه مسلم است اینکه اکنون شیوع کاوازاکی در کودکان به‌علت ویروس کروناست و حتما کودکی که به این سندروم دچار شده، عفونتی را در بدنش داشته که منجر به سندروم کاوازاکی شده است.» 
آنطور که محرز می‌گوید تمام کودکانی که به سندروم کاوازاکی دچار می‌شوند، الزاما دچار کووید-  19نبوده‌اند اما نباید درمان این کودکان را در خانه انجام داد و حتما باید با شناسایی عواملی همچون تب بدون علت، ‌دانه‌های پوستی، التهاب گلو و بینی و دهان بلافاصله بیمار را به مرکز درمانی کودکان ارجاع داد و درمان کودک را زیرنظر پزشکان متخصص ادامه داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید