• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 10 تیر 1399
کد مطلب : 103760
+
-

آغاز به کار پویش #من_ماسک_ می‌زنم

خیز قابل توجه کرونا در تهران

سلامت
خیز قابل توجه کرونا در تهران


سخنگوی وزارت بهداشت گفته است که «آمار ابتلا به کرونا و نیز شمار بیماران بستری شده در تهران در روزهای اخیر افزایش یافته است». این در حالی است که آمارهای تفکیکی دقیقی درباره تهران و دیگر شهرها ارائه نمی‌شود.
سیماسادات لاری دیروز به روال هرروزه آمار ابتلا به کرونا را اعلام کرد و گفت که تا ۹ تیر ۱۳۹۹ و براساس معیارهای قطعی تشخیصی، 2 هزار و ۵۳۶ بیمار جدید مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور شناسایی شده و از این تعداد، یک هزار و ۴۶۱ مورد بستری شدند. طبق آمار وزارت بهداشت 162نفر دیگر هم در اثر ابتلا به کووید-19جانشان را از دست داده‌اند و به این ترتیب آمار قربانیان این بیماری در ایران به 10هزار و 670نفر رسیده است.
نکته قابل توجه در سخنان او جمله‌های پایانی بود؛ آنجا که گفته بود در 2 روز گذشته خیز قابل توجهی در آمار موارد بیماری در تهران ثبت شده که نگران‌کننده است. سخنگوی وزارت بهداشت گفته، این افزایش آمار بازتاب عملکرد ما در بحث بازگشایی‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.
وزارت بهداشت در روزهای اخیر برای توجه دادن مردم به اهمیت استفاده از ماسک، پویش ملی # من_ماسک_می‌زنم را همگام با رسانه‌های جمعی آغاز کرده است. با گذشت بیش از 4ماه از بروز و شیوع کرونا در ایران هنوز بسیاری از افراد جامعه در زندگی روزمره از ماسک استفاده نمی‌کنند. این در حالی است که بنا بر گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی، ‌مؤثرترین راهکار برای پیشگیری از ابتلا به کووید-‌19است. سازمان جهانی بهداشت پیش‌تر اعلام کرده بود استفاده از ماسک برای افراد عادی ضروری نیست و تنها کادر درمان باید از آن استفاده کنند اما بعد در این تصمیم تجدید نظر کرد و از همگان خواست که در زندگی روزمره و در مکان‌هایی که امکان رعایت فاصله اجتماعی به‌طور مؤثر وجود ندارد حتما از ماسک استفاده کنند.
ستاد ملی مقابله با کرونا هم 2روز قبل تصویب کرد که از نیمه تیر به‌مدت 2هفته استفاده از ماسک در همه اماکن عمومی اجباری شود و درصورت نیاز این مدت زمانی، مدت استفاده از ماسک به‌صورت اجباری تمدید خواهد شد.
افزایش دمای هوا و طولانی شدن روند پیشگیری از کووید-‌19موجب‌شده که استفاده از ماسک به‌طور مستمر و در زندگی روزمره برای تعدادی از مردم دشوار باشد.

چه ماسکی بزنیم؟
ماسک انواع مختلف پزشکی و غیر‌پزشکی دارد. 3نوع ماسک پزشکی وجود دارد که نوع معمولی آن تحت عنوان ماسک جراحی شناخته می‌شود. نوع دوم، ماسک پلاسماست که هم می‌تواند فیلتردار و هم بدون فیلتر باشد. ماسک پلاسما  ذرات بالای ۵میکرون را تا حدود ۸۰ درصد می‌تواند از انتقال ویروس پیشگیری کند. نوع سوم ماسک‌های پزشکی، ماسک N95 است که تا ۹۵ درصد ذرات میکروبی را می‌توانند پوشش دهند و جلوی انتقال آلودگی را بگیرند. متخصصان می‌گویند، در زندگی روزمره و برای عموم افراد جامعه استفاده از ماسک پزشکی برای جلوگیری از انتقال بیماری توصیه نمی‌شود زیرا انتقال ویروس به‌گونه‌ای نیست که در هوا پخش شود و بخواهد از این طریق آلودگی و بیماری ایجاد و همه را مبتلا کند و بهترین انتخاب استفاده از ماسک‌های ساده 3لایه به‌صورت یک‌بار مصرف است، ‌به‌گونه‌ای که افراد پس از هربار مصرف ماسک را دور بیندازند. البته این توصیه برای افراد آسیب‌پذیر مانند سالمندان و افراد 60سال به بالا و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای به‌ویژه دیابت متفاوت است و براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت این افراد باید به‌طور ویژه از ماسک‌های پزشکی استفاده کنند.  هر کدام از ماسک‌ها عمر محدودی برای استفاده دارند و باید تعویض شوند. نمی‌توان ماسک را شست و دوباره استفاده کرد. نکته مهم‌تر، شکل معدوم‌سازی‌ این ماسک‌هاست که باید با رعایت نکات بهداشتی انجام شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید